وزیر خارجه هلند استعفا کرد

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه پنج‌شنبه در گزارشی از استعفای وزیر خارجه هلند از سمت خود خبر داد.

بنا بر این گزارش، دلیل استعفای این عضو کابینه هلند سوء مدیریت وزارتخانه تحت امرش به بحران پناهجویان افغان در این کشور بوده است.

گفتنی است، دولت هلند پیش از این و در تاریخ پنجم آگوست ۲۰۲۱ به همراه پنج کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا (اتریش، دانمارک، بلژیک، یونان و آلمان) در نامه‌ای خطاب به کمیسیون اروپا در خصوص لزوم بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان نوشتند که «توقف اخراج [پناهجویان] یک پیام اشتباه را می‌رساند و احتمالاً شهروندان افغان بیشتری را به ترک خانه خود به سمت اتحادیه اروپا تشویق می‌کند».

این ۶ کشور اروپایی در ادامه این نامه که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده بود، از کمیسیون اروپا درخواست کردند روند گفتگوها با دولت افغانستان بر سر نحوه بازگرداندن [پناهجویان] به افغانستان در ماه‌های آینده را شدت بخشند.

این ۶ کشور از این کمیسیون خواست تا با افزایش همکاری با دولت‌های افغانستان، ایران و پاکستان، بهترین حمایت ممکن را از پناهجویان افغان به‌عمل آورند.

گفتنی است، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند نسبت به تحولات اخیر در افغانستان که ممکن است باعث تکرار بحران مهاجرت سال‌های ۲۰۱۵/۲۰۱۶ در اروپا شود، ابراز نگرانی کرده‌اند. در واقع، از سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۵۷۰ هزار تبعه افغان در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند که این رقم در سال ۲۰۲۰ به تنهایی بالغ بر ۴۴ هزار نفر بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.