محور مذاکرات غیرمستقیم میان دمشق و بروکسل

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزیران خارجه تعدادی از کشورهای اروپایی به نامه وزیر خارجه سوریه که در آن خواهان مذاکره و ممانعت از اتخاذ اقدامات جدید در چارچوب اتحادیه اروپا شده بود، پاسخ ندادند اما مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی پاسخ داد.

اواسط ماه میلادی گذشته فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نامه‌ای را برای وزیران خارجه تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، رومانی، ایتالیا و یونان فرستاد که این وزرا پاسخ رسمی به آن ندادند.

فیصل مقداد در این نامه آورده است: آشوب و بی‌ثباتی در تعدادی از کشورها حاکم است و از جمله مهم‌ترین دلایل این مساله گسترش پدیده تروریسم است که فضای پرتنشی را برای سوریه و تعدادی از کشورهای اروپایی و تعدادی از کشورهای جهان ایجاد کرده است. این پدیده موجب کشتار تعداد زیادی از افراد شده است.

مقداد به خطرات مداخله‌های خارجی در امور داخلی تعدادی از کشورها اشاره کرد و گفت: این کشورها چه از طریق مداخله‌های نظامی مستقیم و چه از طریق جنگ نرم به دنبال اجرای دستورات سیاسی مشخصی هستند که کاملا از منافع ملت‌ها به دور است و نقض آشکار حاکمیت ملی و احکام قوانین بین المللی و اصول منشور سازمان ملل محسوب می‌شود.

مقداد در این نامه آورده است: سوریه از جمله کشورهایی بود که به دلیل مداخله‌ها و اقدامات تروریستی که با حمایت مستقیم طرف‌های خارجی صورت می‌گرفت، بیشترین آسیب را دید. نمی‌توان در این نامه کوتاه میزان دردها و مشکلات مردم سوریه و میزان ویرانی در کشور را توصیف کرد.

وی از وزرای اروپایی خواست از تجربیات سال‌های گذشته درس گرفته و در آینده اجازه ادامه سیاست‌های اشتباه را ندهند.

مقداد بر لزوم تقویت مذاکره و تفاهم براساس اصول احترام متقابل، منافع مشترک و مبارزه با تروریسم بدون در پیش گرفتن سیاست مداخله در امور داخلی و اعمال تحریم‌های یکجانبه تاکید کرد.

اتحادیه اروپا پیشتر حدود ۳۵۰ شخصیت و نهاد سوری را تحریم کرد و احتمالا تحریم‌ها در ماه مه تمدید شود.

مقداد از کشورهایی مثل یونان، قبرس، رومانی، جمهوری چک، مجارستان و ایتالیا خواست مانع اتخاذ مواضع جدیدی در چارچوب اتحادیه اروپا شوند.

وی گفت: دولت سوریه نهایت تلاش خود را برای رسیدن به راه حل بحران به کار می‌گیرد.

نامه وزیر خارجه سوریه قبل از نشست بروکسل برای وزرای خارجه اتحادیه اروپا ارسال شد.

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه مقداد نوشت: ما همگی میزان ویرانی و رنج و مشکلات مردم سوریه را درک می‌کنیم. سوریه شاهد بزرگترین مهاجرت انسانی در قرن ۲۱ بوده است. براساس آمار طی جنگ سوریه ۴۰۰ هزار تن کشته و حدود ۱۰۰ هزار تن دیگر ربوده شدند. ما به خوبی می‌دانیم که وضعیت اقتصادی سوریه وخیم شده است و بیش از ۹۰ درصد شهروندان زیر خط فقر هستند. همچنین بیش از ۱۳ میلیون شهروند سوری یعنی نزدیک به ۶۰ درصد ساکنان کشور که نیمی از آن‌ها کودک هستند از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند. همچنین بیش از ۱۲ میلیون شهروند سوری از کشورشان فرار کرده و هزاران تن دیگر در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

وی افزود: اتحادیه اروپا ۵۶۰ میلیون یورو کمک کرد. این مبلغی است که در سال میلادی گذشته نیز متعهد شدیم آن را بپردازیم. 

بورل گفت: منافع ما با منافع سوری‌ها یکی است. ما نیز می‌خواهیم امنیت و ثبات در سوریه برقرار شود. طرف‌های بین‌المللی و طرف‌های مرتبط با بحران سوریه با لزوم تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف تحت نظارت سازمان ملل توافق کرده‌اند. سوریه به تغییر وضعیت کنونی نیاز دارد و نظام سوریه مسؤولیت بزرگی درباره اتخاذ اقدامات مهم برعهده دارد. اگر دولت سوریه اقدامات مناسبی اتخاذ کند ما نیز همگی به آن پاسخ خواهیم داد. اما بدون این اقدامات فشارها در تمامی سطوح ادامه خواهد داشت. ما تحریم‌های اقتصادی را متوقف نخواهیم کرد. هیچ گونه ازسرگیری روابط در هیچ سطحی نخواهیم داشت و از تلاش‌ها برای بازسازی حمایت نمی‌کنیم تا زمانی که روند انتقال سیاسی در سوریه آغاز شود.

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه بیانیه نشست بروکسل را غیرقانونی خوانده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.