بازتاب سخنرانی حسن نصرالله؛ ادامه ارسال سوخت و قدردانی از ایران

سخنرانی دوشنبه شب سید «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب لبنان درخصوص تحولات لبنان و منطقه بازتاب گسترده ای در رسانه های عرب زبان داشت و بسیاری از رسانه های منطقه در صدر اخبار مهم خود بخش های مهمی از سخنان وی را منتشر کردند.

سخنرانی شب گذشته دبیرکل حزب الله لبنان دومین سخنرانی وی در ۱۷ روز گذشته بود؛ نصرالله در پنجم شهریور در اظهاراتی به مناسبت چهارمین سالروز «عید آزادسازی دوم» (آزادسازی شرق لبنان از گروهک‌های تکفیری و تروریستی) با اشاره به بارگیری و حمل سوخت از ایران به لبنان گفته بود که بارگیری و حرکت کشتی های حامل سوخت خریداری شده از جمهوری اسلامی ایران به لبنان باعث سردرگمی و گیج شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.

دبیرکل حزب الله شب گذشته در تازه ترین سخنرانی خود بار دیگر به همین موضوع اشاره کرد و از ورود نخستین محموله کشتی حامل سوخت ایرانی به لبنان تا پنجشنبه هفته جاری خبر داد و افزود که ارسال سوخت از ایران ادامه خواهد یافت.

در همین پیوند، رسانه های عرب زبان منطقه با مهم توصیف کردن سخنرانی دبیرکل حزب الله در چند محور بخش های مهم این سخنرانی را بازتاب دادند:

الجزیره   

تارنمای خبری شبکه الجزیره در خبری با عنوان «نخستین محموله سوخت ایران پنجشنبه وارد لبنان می شود» به نقل از دبیرکل حزب الله نوشت که این محموله از طریق سوریه زمینی وارد لبنان می شود؛ نخستین کشتی حامل سوخت در بندر «بانیاس» سوریه یکشنبه شب پهلو گرفت. کار تخلیه سوخت کشتی پایان یافت و انتقال مشتقات نفتی به بقاع روز پنجشنبه آغاز می شود.

الجزیره انتقال سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان را بخشی از تلاش های حزب الله برای کاهش بحران شدید سوخت ناشی از فروپاشی اقتصاد لبنان توصیف کرده است.

نصرالله از مقامات سوری برای دریافت محموله سوخت در بنادر سوریه و تسهیل در حمل و نقل زمینی آن به لبنان قدردانی کرد و گفت که برای اینکه برخی طرف ها دچار مشکل نشوند، تصمیم گرفتیم تا این کشتی به سوریه گسیل شود و موافقت اولیه برای پذیرش آن انجام شد.

دبیرکل حزب الله اظهار کرد که با این اقدام، محاسبات برخی ها که می گفتند وعده اعزام کشتی، مصرف رسانه‌ای دارد و محقق نمی شود و امیدوار بودند اسرائیلی ها کشتی ها را هدف قرار دهند، اشتباه از آب در آمد.

اسپوتنیک

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز اظهارات دبیرکل حزب الله را مهم ارزیابی کرده و در خبری به نقل از وی نوشت که نصرالله زمان و تاریخ ورود چهار کشتی سوخت ایرانی به لبنان را اعلام کرد.

سید حسن نصرالله، شامگاه دوشنبه تأیید کرد که نخستین کشتی حامل مشتقات نفتی ایران به لبنان یکشنبه گذشته وارد بندر بانیاس سوریه شد.

نصرالله در سخنرانی خود از مقامات سوریه برای دریافت محموله در بنادر این کشور و تسهیل حمل و نقل زمینی به لبنان قدردانی کرد و گفت که این سوخت پنجشنبه آینده به دره بقاع لبنان می رسد.

وی توضیح داد که با رهبری سوریه برای دریافت محموله کشتی های ایرانی حامل مشتقات نفتی به لبنان ارتباط برقرار شده و دومین کشتی ایرانی حامل گازوئیل و بنزین در روزهای آینده وارد بندر بانیاس سوریه می شود. بارگیری سومین کشتی حامل محموله بنزین نیز دیروز (دوشنبه) آغاز شده است.

نصرالله از توافق برای اعزام چهارمین کشتی سوخت به سوریه برای تخلیه محموله و ارسال آن به لبنان خبر داد و خاطرنشان کرد که کشتی های ایران برای جلوگیری از تحریم ها مستقیماً به لبنان نرفتند.

وی افزود: به ما گفته شد که ورود کشتی ممکن است به لبنان آسیب برساند و ما نمی خواهیم به کشور صدمه بزنیم، بنابراین به سراغ گزینه دیگری رفتیم.

رسانه های ایرانی چند روز پیش گزارش کردند که کشتی ایرانی حامل گازوئیل به لبنان وارد آب های سوریه شد و محموله آن پس از تخلیه در یک بندر سوریه با تانکر به لبنان منتقل می شود.

وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به ارسال محموله های سوخت به لبنان، بر ادامه حمل سوخت به این کشور تاکید کرد و توضیح داد که هیچ کشوری نمی تواند تهران را از فروش نفت منع کند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که «ارسال محموله های نفتی ایران به مشتریان حق ایران است و تهران در این باره تصمیم گیرنده است و ما به هیچ وجه نمی پذیریم که مردم لبنان از حقوق خود محروم شوند.»

الاخبار

تارنمای نشریه «الاخبار» لبنان نیز با انتشار کامل سخنان دبیرکل حزب الله به نقل از نصرالله نوشت که وی خطاب به آمریکایی ها گفت که دوباره شکست خوردید.

الاخبار افزود: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، از ورود نخستین کشتی های نفتی ایران به بندر بانیاس سوریه خبر داد و گفت: همان گونه که همه آرزوهایتان بر باد رفت و همه توطئه‌های شما شکست خورد، بار دیگر نیز شکست خواهید خورد و نا امید خواهید شد.

نصرالله ادامه داد که با ورود کشتی سوخت ایران به سوریه همه توطئه ها و تهدیدهای پوشالی ناکام ماند و همان گونه که پیشتر قول داده بودیم سوخت نفت کوره (مازوت) آشکارا و در روز روشن برای ارسال به لبنان وارد سوریه شد.

دبیرکل حزب الله گفت که فروش سوخت ایران با پول لبنان (لیره) صورت خواهد گرفت و حزب الله قصد دارد که بازار سیاه سوخت و طمع احتکار کنندگان را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تجارت و کسب سود از این کشتی ها نیستیم، اظهار کرد که هدف ما کاهش رنج مردم است و این سوخت در اختیار همه گروه ها و مناطق لبنان قرار می گیرد و این طور نیست که به گروهی داده شود و از گروهی دریغ گردد.

سبا

خبرگزاری یمنی «سبا» نیز با انتشار سخنان دوشنبه شب دبیرکل حزب الله نوشت که نصرالله تاکید کرده است که محموله سوخت کشتی ایرانی پنجشنبه وارد لبنان می شود و این سوخت در اختیار همه مردم لبنان قرار خواهد گرفت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی در شبکه «المنار» گفت که تأمین سوخت برای بیمارستان های دولتی، آسایشگاه ها و خانه های سالمندان رایگان خواهد بود.

وی افزود که سوخت باید به دست مردم برسد و نباید از بازار سیاه سر در آورد؛ ما به طور قطع سوخت را ارزان تر از آن چیزی که از ایران خریده ایم، خواهیم فروخت، چون دنبال تجارت نیستیم.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که باید از جمهوری اسلامی ایران به دلیل کمک به لبنان به ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت ایران تشکر و قدردانی کرد.

سبا نوشت که نصرالله از ایران، رهبری جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری ایران و همه مقامات این کشور و همچنین رئیس جمهوری سوریه به دلیل حمایت، کمک و تسهیل بارگیری، ارسال و تخلیه سوخت ایران قدردانی کرد.

روسیا الیوم

تارنمای خبری شبکه «روسیاالیوم» نیز نوشت که دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی دوشنبه شب اعلام کرد که نخستین کشتی نفتی ایران یکشنبه گذشته وارد بندر بانیاس شد و تخلیه محموله خود را آغاز کرد و انتقال این مواد از پنجشنبه آینده آغاز می شود.

نصرالله با اشاره به اینکه دولت سوریه حرکت محموله در بندر بانیاس را تسهیل کرد، افزود: با این اقدام، محاسبات برخی ها که می گفتند وعده اعزام کشتی، مصرف رسانه‌ای دارد و محقق نمی شود و امیدوار بودند اسرائیلی ها کشتی ها را هدف قرار دهند، اشتباه از آب در آمد.

وی تاکید کرد که هدف ما از تامین سوخت نه تجارت است و نه سود، بلکه کمک به کاهش رنج مردم لبنان است.

نصرالله همچنین در مورد عملیات «تونل آزادی» در فلسطین اشغالی گفت که این عملیات  نشان دهنده شجاعت و خلاقیت این قهرمانان بود.

دبیرکل حزب الله افزود که عملیات تونل آزادی، معانی مهم و زیادی داشت؛ این عملیات بیانگر شجاعت، عزم و خلاقیت این قهرمانان بود.  

وی ادامه داد که مهمترین معنای عملی این اقدام، پافشاری فلسطین ها بر آزادی است و مسؤولیت حفظ جان ۲ اسیری که آزاد هستند بر عهده ملت فلسطین است.

نصرالله تاکید کرد که دستگیری ۴ نفر از این مردان شجاع از اهمیت عملیات نمی کاهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.