روسیه سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرد

خبرگزاری نووستی روسیه گفت که سفیر آمریکا هنگام رسیدن به وزارت خارجه روسیه از پاسخ دادن به خبرنگاران خودداری کرد و همچنان ابهام‌ها درباره دلیل احضار وی باقی بمانده است.

شبکه خبری الجزیره دلیل احضار سفیر آمریکا را ممانعت واشنگتن از حضور خبرنگاران روس برای پوشش مراسم یادبود حملات ۱۱ سپتامبر ذکر کرده است.

تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن طی ماه‌های اخیر با روندی فزاینده همراه بوده است. ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه «دُنباس» در شرق اوکراین، به بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

آمریکا اخیرا نیز در رزمایش‌هایی که به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد در کنار نظامیان اوکراین حاضر شد.این رزمایش مورخ هفت تیرماه آغاز شد و به مدت دو هفته طول کشید و در آن ۵ هزار نظامی از کشورهای عضو ناتو و ۳۰ کشتی، ۴۰ جنگنده و ناوشکن «یو.اس.اس. راس» متعلق به نیروی دریایی آمریکا در آن شرکت داشتند.

از سوی دیگر، دولت آمریکا به بهانه افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

دولت بایدن در این زمینه به کنگره گفته که با توجه به تهدید کنونی روسیه، شکاف‌های قابل توجه در اوکراین باید جهت تقویت بازدارندگی این کشور به فوریت برطرف شود.

با توجه به تنش اوکراین با روسیه در دریای سیاه و دریای آزوف، قرار است علاوه بر موشک‌های «جاولین»، قایق‌های گشت‌زنی، سامانه‌های راداری جدید نیز به اوکراین فرستاده شود. آمریکا در سال‌های گذشته  نیز چندین بار محوله‌هایی شامل موشک‌های ضد تانک جاولین برای اوکراین ارسال کرد.

روسیه سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.