بهترین زمان تزریق واکسن کرونا برای مادران باردار

سوزان پیروان با تاکید بر اینکه شدت درگیری بیماری کرونا در افرادی که به نحوی سیستم ایمنی آنان ضعیف عمل می کند بیشتر است، خاطرنشان کرد: در مورد زنان باردار هم این موضوع صادق است و احتمال ابتلا و شدیدتر شدن بیماری و بستری شدن آنان نسبت به بقیه افراد عادی بیشتر است زیرا بارداری باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود. در حقیقت زنان باردار بیشتر در ریسک ابتلا قرار دارند.

وی افزود: ضمن اینکه ابتلا مادر باردار به کرونا عوارضی هم برای بارداری آنان به وجود می آورد تا آنجا که ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. به همین علت به آنان شدیدا توصیه می شود که علیه کووید ۱۹ واکسینه شوند.

پیران تاکید کرد: واکسیناسیون همانطور که از تعداد بستری شدن افراد عادی می کاهد در مورد زنان باردار هم علاوه برکاهش احتمال بستری شدن، احتمال درگیری شدید و استفاده از ونتیلاتور و دستگاه های تنفس مصنوعی در مادر باردار را به شدت کاهش می دهد.  

تزریق واکسن کرونا به مادر باردار از چند هفتگی توصیه می شود؟

متخصص زنان و مامایی با یادآوری اینکه عمده نگرانی مراجعه کنندگان به ما ایمن بودن یا نبودن واکسن است، توضیح داد: معمولا مادر باردار از ما می پرسد که واکسن زدن برای جنین مشکلی به وجود می آورد یا خیر که باید به آنان گفت مشاهدات بالینی و علمی در مورد انواع مختلف واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته تا کنون هیچ نوع عوارضی بر روی مادر باردار و جنین نشان نداده است.  

وی یادآور شد: البته این واکسن همانند هر واکسن دیگری ممکن است در محل تزریق، تورم یا درد ایجاد کند یا گاه تب بیاورد اما هیچ ضرر یا مشکلی برای مادران باردار ندارد و تزریق آن به شدت توصیه می شود.

پیروان در مورد زمان واکسیناسیون مادر باردار اظهار داشت: بنا به توصیه وزارت بهداشت، مادران باردار می توانند از هفته دوازدهم بارداری به بعد نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند اما در حال حاضر که واکسن به وفور نیست مادران باردار از هفته ۲۸ بارداری یعنی در اواخر بارداری حتما باید واکسن بزنند اما به طور کلی با فراوان شدن واکسن، از هفته دوازده به بعد می توانند واکسن بزنند.

مادران باردار چه نوع واکسنی تزریق کنند؟

عضو انجمن زنان و مامایی ایران در پاسخ به اینکه چه نوع واکسنی برای مادر باردار بهینه است، گفت: واکسنی که به مادر باردار پیشنهاد می کنیم واکسن سینوفارم است زیرا علاوه بر اینکه نسبت به واکسن های دیگر تعداد آن بیشتر است بلکه از ویروس غیرفعال تولید شده است. البته واکسن آسترازنکا هم مناسب است فقط اینکه تزریق این واکسن تب و علائم بیشتری دارد و مادران باردار باید این موارد را مدنظر داشته باشند.

پیروان تاکید کرد: واکسن ها به هیچ عنوان بیماری زایی ندارند و این ذهنیت و شایعه به وجود آمده که فلانی واکسن زده بیمارتر شده صحت ندارد. فقط افراد باید بدانند که وقتی برای تزریق واکسن مراجعه می کند باید به لحاظ سلامتی در حالت خوبی باشد به این معنا که اگر احساس تب یا حالت سرماخوردگی دارند ممکن است کرونا باشند و نباید به سراغ واکسیناسیون بروند.

وی یادآور شد: مادر باردار هم اگر در هفته دوازدهم  بارداری قرار دارد و هیچ علامتی ندارد می تواند واکسن بزند.

آیا آنتی بادی یا پادتن مادر باردار به جنین منتقل می شود؟

متخصص زنان و مامایی با اشاره به اینکه یکی از خوبی های واکسیناسیون این است که وقتی نوزاد از مادری که واکسینه شده و آنتی بادی دارد به دنیا می آید تا مدتی آنتی بادی در بدن او وجود دارد، تصریح کرد: این نوزاد با حالتی به دنیا می آید که تا چند وقت سطح آنتی بادی در خون او بالا است و از ابتلا به بیماری در امان است.

وی تاکید کرد: پس مادر باردار با واکسیناسیون سلامتی خود و نوزاد خود را تضمین می کند پس مادر باردار بجای نگران بودن از عوارض واکسن، باید نگران خود بیماری کرونا باشد زیرا کسانی که واکسن نزده و به این بیماری مبتلا می شوند دچار بیماری شدیدتر و درگیری زیاد ریه یا بستری شدن در بیمارستان می شوند.

پیروان به تمامی مادران باردار توصیه کرد: اگر در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته اید در حق خود و فرزند خود که قرار است به عنوان نوزادی سالم در خانواده سالم رشد کند کم کاری نکنید. ضمن اینکه فراموش نکنید علایم بیماری کرونا در زنان باردار همانند افراد عادی شامل بدن درد و خستگی و گرفتاری دستگاه تنفسی فوقانی یعنی بینی تا درگیری ریه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.