به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، در شرایط پاندمی کرونا بسیاری از والدین از ترس ابتلا به ویروس کووید-۱۹ برنامه واکسیناسیون نوزادان خود را به تعویق می‌اندازند. سال گذشته در جنوب شرقی آسیا برنامه واکسیناسیون بیش از ۸/ ۳۴ میلیون نوزاد به تعویق افتاد، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی بارها در این‌خصوص به والدین هشدار داده است که تحت هیچ شرایطی برنامه واکسیناسیون کودکانشان را به تعویق نیندازند.

دراین‌خصوص آمیتیس رمضانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و مدیرگروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران به کرونومی می‌گوید: به دلیل نگرانی‌هایی که بابت کرونا وجود دارد، برنامه واکسیناسیون نوزادان مانند گذشته پیش نمی‌رود و بسیاری از واکسن‌ها به‌موقع زده نمی‌شود که باعث شده برخی از بیماری‌ها که در کشورمان ریشه‌کن شده بود، برگردد. علت این موضوع تعویق یا عدم مراجعه والدین به مراکز بهداشتی برای واکسیناسیون نوزادان است.

عضو تیم واکنش سریع انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: با اینکه ایران از معدود کشورهایی است که در منطقه این بیماری‌ها را ریشه‌کن کرده و توانسته گواهینامه ریشه‌کنی سرخک را از سازمان جهانی بهداشت کسب کند، با این‌ حال موارد سرخک را در کودکان مشاهده می‌کنیم، طبعا دیگر بیماری‌ها از فلج اطفال گرفته تا هپاتیت که قبلا کنترل شده بودند، هم به همین شکل با توقف یا تعویق برنامه واکسیناسیون به دلیل نگرانی از کرونا مجددا شیوع پیدا خواهند کرد.

مدیرگروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در خصوص حد مجاز تاخیر در واکسیناسیون گفت: تاخیرها در واکسن‌ها برای بیماری‌های مختلف متفاوت است، برخی از واکسن‌ها مثل دُز سوم واکسن هپاتیت را می‌شود تا دو ماه به تعویق انداخت، اما برخی واکسن‌ها مانند کزاز را بیشتر از پنج روز نمی‌شود به تعویق انداخت؛ چرا که سیستم واکسیناسیون را با اشکال مواجه خواهد کرد. توصیه پزشکان به والدین این است که به‌هیچ‌عنوان برنامه واکسیناسیون کودکانشان را به تعویق نیندازند؛ زیرا به نفع سلامت نوزاد نیست.

رمضانی در ادامه با تاکید بر لزوم مراجعه افراد بزرگسال برای تست‌های دوره‌ای گفت: در خصوص تست‌های غربالگری که به صورت دوره‌ای به‌ویژه برای بانوان انجام می‌شود، این تست‌ها با توجه‌ به سن افراد به آنها توصیه می‌شود. مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران گفت: تعویق این تست‌ها هم می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا هدف از انجام این تست‌های دوره‌ای این است که متخصصان، بیماری سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کنند و اجازه رشد و پیشرفت را به بافت‌های سرطانی ندهند.  این استاد دانشگاه گفت: پس عدم مراجعه برای تست‌ها و غربالگری‌های دوره‌ای باعث می‌شود که بیماری‌هایی نظیر سرطان در افراد پیشرفت داشته باشد که درمانش بسیار سخت و در گاهی موارد غیرممکن خواهد بود و دردسرهای این مساله کمتر از کرونا نخواهد بود.