ضرغامی برای امامزاده ها چه برنامه ای دارد؟

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از انجمن‌ صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور خواست بسته‌های متنوع گردشگری و گردشگری ارزان قیمت را برای پساکرونا طراحی کنند.

نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان‌های مختلف در شیراز شامگاه پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد و در این نشست وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شکل ویدئو کنفرانس حضور داشت.

 

عزت الله ضرغامی گفت: من روی کمک بخش خصوصی در مشورت‌دهی و اجرای طرح‌های مهم حساب کرده‌ام، به یاری خدا و به کمک شما اصناف،  زیر میز موانع و مشکلات می‌زنیم. هر کسی گردشگری را قطب‌بندی کند؛ خیانت کرده است، سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه شوق زندگی و امید برای مردم در سفر، اوج می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران‌ها و رفع موانع، وحدت و همدلی است، همه اصناف، تشکل‌ها و انجمن‌ها باید همدل و یک صدا شوند.

شادی نیاز جدی روح و روان  ملت شریف ایران است

ضرغامی افزود: این مزیت‌های نسبی با هم آمیخته شده و هر کس که بخواهد این آمیختگی را جدا و قطب‌بندی کند به این ملت خیانت کرده است. ما این اشتباهات را داشتیم. عده‌ای کاسب کار آمدند و از این شرایط کاسبی کردند و گفتند دینی‌ها و زیارتی‌ها یک مجموعه هستند و غیر دینی‌ها یک مجموعه دیگر. من جلسات فراوانی در خصوص شادی، گردشگری و اوقات فراغت و تفریحات مردم گذاشتم، به نظر من همه این موارد، نیاز جدی روح و روان ملت شریف ایران است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تفریح و سفر خیلی صریح و شفاف است.  بعضی از نمایندگان مجلس بعد از این صحبت‌های من پیش من آمدند و گفتند واقعا نگاه مقام معظم رهبری نسبت به این مقوله اینگونه است و من گفتم خیلی بیشتر از این‌هاست.

وی اظهار کرد: تفکرات شهید مطهری کاملا مشخص است. من قبل از کرونا در مراسم رونمایی از کتاب اخیر ایشان که از مجموعه سخنرانی‌هایش تحت عنوان «اسلام و مسئله ملیت» تدوین شده بود و پنج سخنرانی شهید مطهری  و بعضی دست نوشته‌های او ذکر شده بود، شرکت کردم، چون خانواده شهید مطهری خیلی به من لطف دارند و از من خواستند در مراسم رونمایی این کتاب صحبت کنم. من آن‌جا صحبت مفصلی کردم، حتی اگر لازم بشود می‌توانیم نوار آن را تهیه کنیم و به عنوان سند در اختیار شما قرار دهیم تا از آن استفاده کنید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: شهید مطهری خیلی صریح صحبت کرده و گفته ایران خیلی مهم است. مطهری وقتی توضیح می‌دهد که لشکر اسلام آمد و ایران را فتح کرد، بعضی‌ها خیال می‌کنند که لشکر اسلام عِده و عُده‌اش زیاد بود، جنگاوریش بهتر از ایرانیان و حتی ایمانشان قوی‌تر بود؛ اما شهید مطهری می‌گوید هیچ‌کدام از این‌ها نیست.

ضرغامی ادامه داد: ایران نیمی از دنیا را در اختیار داشت و امپراطوری بلامنازع بود و در همه این موارد از لشگر اسلام سر بود. شهید مطهری می‌گوید ایرانیان جنگاور و قدرتمند بودند و تعدادشان خیلی بود.  تمام لشگر اسلام در هفت جنگ، ۵۰ هزار نفر نبود. شهید مطهری می‌گوید اگر فقط در یک جبهه ایرانیان راه را باز می‌کردند، لشگریان اسلام می‌آمدند داخل راه را می‌بستند و حمله می‌کردند و پیروز می شدند؛ اما چرا لشکر اسلام پیروز شد؟ چون خود ایرانیان می‌خواستند، خود ما، پدران ما و نیاکان ما. این افتخار بزرگی برای نیاکان ما در آن سال‌هاست که با تمام وجود اسلام را پذیرفتند، تمکین کردند و راه را باز کردند و اسلام را پذیرفتند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تسلیت شهادت سید ساجدین امام زین العابدین (ع) افزود: غبطه می‌خورم به حضور شما عزیزان که در کنار مضجع شریف اﺣﻤﺪ ﺑـﻦ ﻣﻮﺳـی (ع) و ﻣﺤﻤـﺪﺑﻦ ﻣﻮسی (ع) دو استوانه بزرگ تاریخ اسلام و تشیع هستید. مردم خوب استان فارس و شیراز توفیق این مجاورت را داشتند و دارند.

اصناف حوزه گردشگری برنامه‌های سفر ارزان را برای پساکرونا طراحی کنند

شاه‌چراغ شیراز بعد از مشهد و قم جایگاه سوم زیارتی کشور است

ضرغامی افزود: امروز مردم خوب ما می‌دانند که بعد از مشهد و قم، شاه‌چراغ شیراز جایگاه سوم زیارتی کشور است. در کنار تمام این موارد این استان سایر جاذبه‌های گردشگری را در همه ابعاد دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: استان فارس یک استان استثنایی است. ظرفیت‌های گردشگری و استفاده از مزیت‌های نسبی که این استان دارد خیلی بیشتر از آن چیزی بوده که الان هست. در تصمیم‌گیری‌های خود حتما از نظرات تشکل‌ها استفاده می‌کنیم، زیرا بخش خصوصی برای ما محوریت دارد.  برنامه پنج ساله را نیز باید اصلاح کنیم، چند لایحه عملیاتی داریم که باید جمع و جور و با کمک شما عملیاتی کنیم.

باید فوری موانع را بررسی و سپس رفع کنیم

ضرغامی بیان کرد: در کارها باید فوری موانع را بررسی و سپس رفع کنیم. از هفته آینده برنامه‌های صبحانه کاری خود را از سر می‌گیرم. دیدار با سردار اشتری فرمانده محترم ناجا جزو اولین صبحانه‌ها خواهد بود تا با یکدیگر مشکلات را بررسی کنیم و ببینیم مشکلاتی که به ناجا بر می‌گردد چیست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با کمک شما موانع را بر می‌داریم. این دولت آمده است تا موانع را بردارد و راه را باز کند و از پشت میز بلند شود و به میدان برود زیرا مشکلات باید در میدان حل شود.

ضرغامی خطاب به انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور گفت: دو توصیه و درخواست دارم، یکی بسته‌های متنوع گردشگری و دیگری گردشگری ارزان قیمت است که شما باید در این خصوص کمک کنید. البته الان کرونا است و اوضاع متفاوت است.

وی تاکید کرد: من برای گردشگری سلامت، دریایی، کشاورزی، تاریخی، ماجراجویانه، ‌ کوهستان، کویر و... به شکل مستقل برنامه‌ریزی می‌کنم و پروژه محور به سمت جلو پیش می‌روم. نقطه قوت من که دارم از آن استفاده می‌کنم، بدنه ارزشمندی است که در این حوزه و در بخش‌خصوصی وجود دارد که مرتب به آن اشاره می‌شود و من با این اتکا جلو می‌روم.

اطلاع‌رسانی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری با من است

ضرغامی گفت: بسته‌های متنوع گردشگری نیاز داریم تا با یک تعطیلی همه به سمت شمال نروند. مگر فقط شمال ظرفیت گردشگری ماست؟ همه جای کشور ظرفیت گردشگری دارد. باید مردم را آگاه و اطلاع‌رسانی کنیم، اطلاع رسانی با من است. یکی از مزیت‌های نسبی من وقتی آمدم به این حوزه سابقه‌ام در اطلاع‌رسانی است. در حوزه رسانه بچه‌های تلویزیون و رسانه قول دادند، هرکاری بتوانند برای من انجام می‌دهند. من این کار را شروع کردم شما باید کمک کنید و بسته‌ها را به من ارائه دهید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قول می‌دهم زیرنویس‌های تلویزیون در خدمت این کار بیاید و مرتب به مردم بگوید کجا بروند، این کارماست.  فکر نکنید که این زیرنویس‌ها اگهی بازرگانی می‌شود و باید پول بدهید. کاری می‌کنم که این اتفاقات نیفتد.  بسته‌های گردشگری را باید عملیاتی کنیم؛ وگرنه غافل‌گیر می‌شویم همه می‌روند شمال و جاده‌ها بسته می‌شود. چرا باید بقیه جاها خالی بماند؟

وی تأکید کرد: نکته آخر این است که باید بر روی گردشگری ارزان فکر کنید، گردشگری حق همه مردم هست، گردشگری لاکچری نیست و متعلق به همه است.  

امامزاده‌ها جزو ظرفیت گردشگری کشورمان است 

ضرغامی ادامه داد:  ما نسل قدیم هر وقت می‌خواستیم به تفریح برویم و هوای خوبی بخوریم به امامزاده داوود می‌رفتیم. در واقع یکی از جاهای دیدنی و خوش آب و هوای تهران است.  یک برنامه جدی در خصوص امامزاده‌ها داریم زیرا این اماکن جزو ظرفیت‌های گردشگری‌مان بوده و هست. گردشگری یک بعد آن زیارت است که همه ابعاد دیگر در کنار آن شکل گرفته است. گردشگری زیارتی‌مان مهم است در حقیقت یکی از مزیت‌های نسبی‌مان گردشگری زیارتی است.

برای تمام ایرانیان خارج از کشور طرح‌های مختلفی داریم

ضرغامی بیان کرد: طرح‌هایی را برای تمام ایرانیان خارج از کشور که دلشان برای ایران می‌تپد خواهیم داشت. باید در این خصوص کارهای زیادی انجام شود. آنها برای حفظ تاریخ و فرهنگ کشورمان بانی هستند و می‌خواهند کمک کنند اما مسیرها را نمی‌دانند، انشالله با کمک شما انجام این کارها را محقق می‌کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: تشکیلات خود وزارتخانه مهم، خوب و پرقدرت است. کارشناسان، نخبگان و مدیران باسابقه دارد که کارشان را دارند، انجام می‌دهند. اما آنچه من تشخیص دادم این است که این حوزه نخبگان، کارشناسان، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد وتشکل‌های مختلف و متنوع دارد که در برخی جاها با یکدیگر اختلاف دارند.  ما باید تلاش کنیم این اختلافات کنار گذاشته شود تا کاملا در این بدنه ارزشمند وحدت ایجاد شود، همه با هم هستیم و بازی برد- برد برای همه فعالان این حوزه است.

ضرغامی گفت: با تمام ظرفیت‌ها دارم آشنا می‌شوم. یک هفته سرکار آمده‌ام اما تعداد جلساتم زیاد بوده، با محسن حاجی‌سعید، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور جلسه داشتم، او جوان علاقه‌مند و با انگیزه است. حوزه راهنماهای گردشگری، حوزه وسیعی است و چندین هزار نفر در این بخش کار می‌کنند. ما با تمام این بخش‌ها کار داریم زیرا در همه حوزه‌ها ظرفیت داریم.

وی تصریح کرد: در حال انجام فعالیت‌ها هستیم که انشالله اگر واکسن‌ها زده شد و زمینه ایمنی مردم بیشتر فراهم شد، گردشگری را شدت ببخشیم.  اقدامات لازم در حال انجام است. من حتی نگران این هستم به فضل الهی وقتی کرونا ریشه‌کن بشود در کشور سونامی عظیم گردشگری ایجاد شود. اصل ان خیلی لذت‌بخش است و آرزوی ماست که این ویروس هر چه سریعتر برود و مردم بتوانند به دنبال تفریح و سفر بروند.

درخواست ضرغامی از مردم برای سفر نرفتن و در خانه ماندن در ایام شیوع کرونا

ضرغامی ادامه داد: من به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مردم تقاضا می‌کنم سفر نروند، توصیه می کنم مردم در خانه بمانند. باید زود این ویروس را مدیریت و کنترل کنیم تا این بیماری جمع شود. آرزو می‌کنم به سرعت این موضوع رفع بشود و سونامی ایجاد شود.  

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی چون جلسات کمیسیون و برخی از جلسات تخصصی فراکسیون زیاد بود، من فقط با سه استان توانستم با مجمع استانی‌شان جلسه داشته باشم که یکی از آن‌ها فارس بود. در آن جلسه از نظرات آقایان قادری و نجابت استفاده کردم، آن‌ها صحبت‌های خوبی کردند و وظیفه‌ خود را نسبت به گردشگری به خوبی انجام دادند و همچنین وظیفه نمایندگی‌شان که برای استان دارند به خوبی اجرا کردند.

وی تاکید کرد: من در مجلس هم اشاره کردم، همه شما خط مقدم هستید و جزو جریان‌های خط مقدم هستید برای بسیاری از ماموریت‌هایی که مردم دوست دارند به خوبی انجام شود.  تشکر می‌کنم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با رای خوبی که دادند و همکاری‌هایی هایی که کردند. نشان دادند که این فکر را قبول دارند.

در احادیث به سفر رفتن توصیه شده است

ضرغامی گفت: در مبانی نظری که برای من جمع‌آوری می‌شود، احادیثی را پیدا کردیم که می‌گوید سفر کنید تا سلامت باشید. سفری که حتی تفریحی و نزهت باشد، برخی فکر می‌کنند این گشت زدن‌ها لهو و لعب است. به گشت و نزهت سفارش شده است. وظیفه ماست شرایط آن را فراهم کنیم تا مردم به سفر بروند. از همه تقاضا دارم بر روی بسته سفر فکر کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: یک بخش گردشگری ما خارجی است، اولین صحبت را با وزیر امورخارجه کردم که او در نطق خود در مجلس به موضوع گردشگری و صحبت‌های با من در این خصوص اشاره کرد. در این خصوص برنامه‌هایی داریم.

ضرغامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات و بسیاری از نهادهای دینی داریم که می‌توانند در بخش گردشگری کمک کنند. رایزن‌های فرهنگی ما باید خیلی بر روی این موضوع کار کنند. یکی از ماموریت‌های آن‌ها باید رونق توریسم باشد و کار آژانس‌ها را راه بیندازد وآژانس‌های گردشگری هم باید در همه جای دنیا دفتر بزنند.

وی افزود: تصور من این است هرچیز دیدنی موضوع گردشگری ما است و من این دایره را وسیع دیدم. با کمک شما این مفاهیم را راه می‌اندازیم و ظرفیت تمام دستگاه‌ها را پای کار می‌آوریم.  باید بزنیم زیر میز موانع تا  این حوزه را بالا بکشیم. ظرفیت آن را داریم و من بر روی مشورت و کمک شما حساب باز کردم. امیدوارم با کمک شما تحول اساسی که شأن این حوزه و ملت ایران باشد بتوانیم محقق کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.