هشدار وزیر خارجه روسیه به مقامات ارمنستان و آذربایجان

لاوروف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان گفت: مسکو و ایروان توافق کردند که از توجه به تلاش های برای رفع عوامل تنش آفرین بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان نکاهند.  

وی افزود: مقامهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید لحن بیانات در مورد یکدیگر را نرمتر و بهتر کنند و این اقدام شرایط برای حل و فصل کامل تنش ها بین دو کشور را فراهم می کند.

وزیر خارجه روسیه سپس از دولت آذربایجان خواستار آزادی اسرای ارمنی در بند در این کشور بدون هر گونه قید و شرط شد.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز با قدردانی از تلاش های روسیه برای برقراری صلح در منطقه قره باغ گفت: استقرار صلحبانان روسی در منطقه قره باغ، شرایط عادی برای زندگی و بهبودی اوضاع این منطقه را فراهم می کند.   

وی افزود: روسیه در توقف حملات آذربایجان علیه ساکنان منطقه قره باغ نقش کلیدی ایفاء کرد.  

وزیر خارجه ارمنستان گفت: استقرار صلحبانان روسی در قره باغ، عامل جلوگیری از اعمال تحریک آمیز باکو و عامل تامین کننده امنیت ساکنان منطقه قره باغ است و شرایط برای بازگشت اوضاع این منطقه به حالت عادی را فراهم می کند.  

به گفته میرزویان، در زمان حاضر هیچ مذاکره ای بین طرف های ارمنی و آذربایجانی صورت نمی گیرد.

وی از دولت آذربایجان خواست مفاد بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورخه ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ و ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ را اجرا کنند.  

با وجود گذشت ۹ ماه از امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ در قره باغ اوضاع متشنج و نقض آتش بس در این منطقه و  در برخی نقاط مرز مشترک جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد.

  جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمینهای تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

  این  درگیری های نظامی هرچند ۲۰ آبان ماه سال گذشته با امضای بیانیه  سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید و صلح بانان روسیه به مدت پنج سال در برخی نقاط منطقه قره باغ مستقر شدند ولی باکو و ایروان تا به حال نتوانستند به صلح پایدار دست یابند.

لاوروف خواستار نرمتر شدن لحن بیانات مقامهای ارمنستان و آذربایجان شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.