حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا درافغانستان پایان یافت

 «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا ساعتی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آخرین هواپیمای باری سی-۱۷ آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل پرواز کرده و عملیات تخلیه نیروها از افغانستان به پایان رسیده است.

بایدن گفته که تا ساعاتی دیگر با مردم افغانستان صحبت خواهد کرد. او در ادامه خاطرنشان کرده که پایان دادن به مأموریت انتقال هوایی نیروها از افغانستان توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و فرماندهان میدانی بوده است.

او گفته است: «دیدگاه آنها این بود که پایان دادن به مأموریت نظامی‌مان بهترین روش برای محافظت از جان نظامیانمان و اطمینان یافتن از خروج‌های غیرنظامیان برای کسانی که در هفته‌ها و ماه‌های آتی خواستار ترک افغانستان هستند خواهد بود.»

بایدن گفت از وزیر خارجه آمریکا خواسته با هماهنگی شریکان بین‌المللی آمریکا از خروج ایمن آمریکایی‌ها یا افغانستانی‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند اطمینان حاصل کند.

ساعاتی قبل‌تر شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» آمارهایی از عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی و همکاران نیروهای بین‌المللی در افغانستان ارائه کرده و به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت آمریکا پس از تصرف افغانستان توسط طالبان در میانه ماه اوت، ۱۱۶۷۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده و یا خروجشان را تسهیل کرده است.

خروج آمریکا از افغانستان در حالی به پایان رسید که انتقادها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان بالا گرفته است. این انفجار عصر پنجشنبه (۵ شهریور/۲۷ اوت) اتفاق افتاد و ده‌ها نفر در آن کشته و زخمی شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.