دولت رییسی برجام را پیگیری می‌کند؟

سید حمید حسینی در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع "مخبر،رضایی دو فرمانده در یک میدان" برگزار شد؛ گفت: انتصابات جدیدنگران‌ها را برای ما بیشتر کرده است و حالا ما نگران کابینه کوچکی هستم که قرار است در دولت شکل بگیرد.

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: در واقع ما دو دولت داریم؛ یکی دولتی است که وظایف تخصصی را بر عهده دارد و نمایندگانش در وزارت‌خانه‌ها حضور دارند و دیگری دولتی است که تامین مالی و سیاست گذاری را بر عهده دارد، این دولت دوم متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، معاون رئیس جمهور و معاون اقتصادی است و در حقیقت همین دولت دوم مسیر را تعیین می‌کند چرا که برای تامین بودجه برنامه‌ریزی می‌کند.

حسینی در ادامه افزود: بنده با این ترکیب کابینه اقتصادی آقای رئیسی نگران تشکیل یک چهارضلعی هستم، چهار ضلعی که اصلا با یکدیگر هماهنگ نیستند و آقایان مخبر، رضایی، میرکاظمی و خاندوزی هر کدام راس یک ضلع آن قرار دارند.

نگران چهارضلعی شکل گرفته در دولت هستم

وی در ادامه افزود: هر چند ساختارها تعیین‌کننده هستند اما باز هم این چهار ضلعی بسیار حائز اهمیت است. افراد وابسته به مسیر نیز هستند و شما نمی‌توانید به تنهایی بگویید می خواهم از فردا مسیر را تغییر بدهم چراکه وقتی یک کشتی بر روی دریا در حرکت است باید کیلومترها به جلو حرکت کند و سپس مسیرش را تغییر دهد و دولت نیز به همین شکل است و وابسته به مسیر است و به این شکل نیست که فکر کنید که دولت های قبلی نمی خواستند تورم را کنترل کنند؛ همه آنها می‌خواستند این کار را کنند اما ساختارها و عادت‌های رفتاری که در دولت شکل گرفته، کار را مشکل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: به نظر می‌آید که در این دولت نقش‌ها کمی جابه جا شده است و حتما در این دولت نقش رئیس دفتر کمی کمرنگ خواهد شد و بانک مرکزی نقش حداقلی خواهد داشت و وزرایی که در دولت‌های قبل حرفی برای گفتن داشتند و موضع گیری می کردند مانند وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نفت در دولت جدید نقش پررنگی ایفا نخواهند کرد و حتی رئیس‌جمهور نیز مانند آقای روحانی در تمام امور نقش نخواهد داشت. اینکه آقای مخبر را منصوب کردند به نظر من نشانه آن است که نقش رئیس جمهور در حوزه اقتصادی کاهش خواهد یافت . از سوی دیگر در کنار این، نقش سازمان برنامه و بودجه با وجود آقای میرکاظمی حتما پررنگ خواهد شد و نقش معاون اول، معاونت اقتصادی و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز پررنگ خواهد شد.

یادآوری وعده‌های رضایی

وی در ادامه افزود: وعده‌هایی که آقای رضایی داده است خیلی وعده‌های سنگینی است، ایشان وعده داده است که به ۴۰ میلیون ایرانی ۴۵۰ هزار تومان یارانه دهد، صندوقی برای جبران خسارت مال باختگان بورس ایجاد کند، بنزین و گازوئیل را به قیمت‌های واقعی به اقشار مرفه جامعه بفروشد، ابهامات پرونده اف‌ای‌تی‌اف در داخل و خارج را بر طرف کند، پول ملی را به قوی ترین پول دنیا تبدیل کند، ۳۰ درصد سهام شرکت نفت را به مردم بفروشد و به خانم‌های خانه دار حقوق دهد؛ حال آقای رضایی با حفظ مواضع خود قبول کرده است که جزئی از کابینه آقای رئیسی باشد و یا آمده است برنامه های آقای رئیسی را ایجاد کند.

حسینی در ادامه افزود: دولت بزرگ کار خود را خواهد کرد اما دولت کوچکی که در کنار آقای رئیسی شکل می گیرد و به نظر می آید اصل سیاست گذاری و برنامه های دولت را می خواهد اجرا کند نتواند با هماهنگی کار کند و دچار مشکل شود و من نگران این دولت هستم؛ خیلی به نظر نمی آید این دولت، دولتی هماهنگی باشد و بتواند کار را پیش ببرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: نگرانی که وجود دارد از این ناشی می شود که هر کس که کاندیدا می شود باید بگوید بنده به چه علت کاندیدا می شوم و چگونه می خواهم مشکلات را حل کنم و با چه کسی می خواهم کار کنم و در حال حاضر در خصوص کابینه آقای رئیسی هر سه این مسئله مبهم است.

حسینی در ادامه افزود: می توان گفت که آقای رئیسی در چینش کابینه خود به این نتیجه رسیده است که اعضا کابینه تجربه کافی ندارند و در نتیجه افراد تازه ای که به تیم خود اضافه می کند افراد با تجربه هستند.

وی در این خصوص که مجمع تشخیص راجع به برجام و اف ای تی اف چه تصمیمی خواهد گرفت افزود: به نظر بنده این امر بستگی به این دارد که با خارج شدن آقای محسن رضایی از مجمع چه کسی جایگزین او خواهد شد و آیا آقای لاریجانی و یا آقای جلیلی جایگزین وی خواهند شد. از آنجا که دبیر خیلی نقش پررنگی در تصمیم گیری دارد شرایط فرق خواهد کرد و اگر آقای جلیلی روی کار بیاید شرایط بدتر خواهد شد و هیچ مساله ای حل نخواهد شد و ایشون صراحتا اعلام کرده است که هیچ اعتقادی به اف ای تی اف ندارد و اما اگر آقای لاریجانی روی کار بیاید به نظر بنده مساله اف ای تی اف خواهد شد و این دولت برجام آقای روحانی را پیگیری نخواهد کرد و اگر بخواهد به توافق برسد سعی می کند در چهارچوب های دیگری به توافق برسد.

نگرانی از تشکیل چهارضلعی قدرت در کابینه/ دولت رییسی برجام را پیگیری می‌کند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.