میرلوحی: برخی وزرای پیشنهادی حرف های محیرالعقول می زنند

سیدمحمود میرلوحی، درباره معرفی کابینه سیزدهم از سوی سید ابراهیم رئیسی و نظرات مطرح شده پیرامون اشخاص این لیست، گفت: ایراد اساسی این است که کشور ما ساختار سیاسی حزبی ندارد، لذا با کمال تاسف یک تیم و مجموعه مجرب، مسنجم  و با برنامه پشت انتخابات ما نیست؛ این دوره هم نسبت به دورهای قبل تفاوتش در این بود هر دو جریان تا نزدیک خرداد تکلیف‌شان روشن نبود و نمی‌دانستند چه فردی می‌خواهد کاندیدا شود. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: شما به انتخابات ایالات متحده نگاه کنید یا بعضی از کشورهای اروپایی ۲ الی ۴ سال قبل احزاب کمیسیون‌های استانی خود را تشکیل می‌دهند و نفرات مختلف اعلام کاندیداتوری می‌کنند و رقابت درون حزبی صورت می‌گیرد؛ در نهایت ۶ ماه الی یکسال قبل از انتخابات نماینده حزب مشخص می‌شود بعد کل نیرو و انرژی حزب پشت فرد قرار می‌گیرد ما هم باید در کشور  چنین رویکردی داشته باشیم که نداریم. 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما افراد معمولا تا یک‌ماه قبل از انتخابات تصمیم قطعی برای حضور در میدان رقابت‌ ندارند، عنوان کرد: مثلا آقای رئیسی بحثش بود که می‌خواهد در انتخابات حضور پیدا کند اما خود ایشان تا یک ماه قبل از انتخابات اظهار تردید می‌کردند یا نامه می‌نوشتند و درخواست می‌کردند؛ هنگامی که یک چنین فردی کاندیدا می‌شود در طول یک ماه مگر چقدر می‌تواند برنامه بنویسد؟ نهایتا بتواند یک چندتا شعار بنویسد تازه این کار هم بستگی به این  دارد اطرافیانش، ستادش و یا رقبایش در مناظره چه بگویند تا او بخواهد حرفی بزند، بازهم در چنین شرایطی مگر فرد چقدر می‌تواند تحلیل محتوا کند و پاسخی دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ۴۰ سال از جنگ و انقلاب گذشته است، مردم ما بسیار شریف و تاب‌آور هستند که با صبوری و گذشت از نظام و دولت حمایت کردند اما بیشتر از این چقدر می‌توان انتظار داشت؟ امروز در کشور تحریم، کرونا، مشکلات اقتصاد و تورم و معضل اشتغال وجود دارد، جامعه هم انتظار دارد آقای رئیسی معجزه کند. از سوی دیگر هم شورای نگهبان با نظارت خود کل کشور را یکدست کرد و بخش قابل توجهی از ظرفیت نیروهای فکری و مدیریتی علاقمند به کشور را به سمت مخالف سوق داد و عملا دولت را در این میدان تنها گذاشت که اگر این نکات را با شعارها و با فضای انتخاباتی سردی که امسال شکل گرفت، جمع کنیم، نتیجه‌اش کابینه‌ای می‌شود که معرفی شد.

وی تاکید کرد: ما اصلاح‌طلبان بنا را بر این داریم که از دولت جدید حمایت و کمک کنیم و مردم را به صبوری دعوت کنیم بلکه مشکلات حل شود اما خود اصولگرایان هم گله دارند؛ البته درست است بخشی‌شان سهم‌خواهی می‌کنند اما بخشی‌شان  مشخص است که از جنس سهم‌خواهی نیست و خودشان را نمی‌توانند قانع کنند.

در اکوایران ببینید:وزرای پیشنهادی پرحاشیه و دفاعیات رئیسی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امروز مشاهده می‌کنیم علیرغم شعارهایی که رئیس‌جمهور مبنی بر حضور زنان در کابینه داد، هیچ زنی برای پست وزارت معرفی نشده است، آیا زنان در کشور ما به آن درجه و جایگاه نرسیده‌اند که برای وزارت‌خانه‌ها معرفی شوند، گفت: زنان به حق مطالبه می‌کنند و می‌گویند که ما چه جایگاهی در کابینه‌ها داریم؟ این همه تحصیلات و دانشگاه و تحول در کشور برای چیست؟ 

میرلوحی ادامه داد: هنگامی که ۵۰۰ هزار مهندس برجسته در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از آنها زنان مهندس هستند، آیا یک نفر نیست که در حوزه فناوری معرفی کنیم؟ در کشور بیش از نیمی از پزشکان زنان هستند که سهم بسزایی در کادر درمان دارند، آیا نمی‌شود یکی از آن‌ها را برای وزارت بهداشت معرفی کنیم؟ در آموزش و پرورش بیش از ۶۰ درصد معلمان زنان هستند، آن وقت چگونه نمی‌شود در این جمعیت یک وزیر زن پیدا شود؟

وی با اشاره به حضور جوانان در کابینه گفت: در مورد حضور جوانان در کابینه هم همین مطالبات وجود دارد، مگر شعار جوان‌گرایی داده نشد اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ درست است که افرادی معرفی شدند که در سن جوانی قرار دارند اما این احساس نسبت به آنها وجود دارد که از پس کار برنیایند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: زمانی آقای روحانی جوانی مانند آذری جهرمی را آورد که احساس می‌شود نقش خود را در توسعه فناوری و اطلاعات به خوبی ایفا کرد و خوش درخشید، نه مثل این جوان‌هایی معرفی شدند که حرف‌های عجیب و غریب و محیرالعقول می‌زنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.