ناتو حمایت‌ از دولت سابق افغانستان را تعلیق کرد

بیانیه می‌افزاید که وظیفه فوری ناتو در افغانستان تخلیه امن شهروندان کشورهای عضو این سازمان، اتباع کشورهای شریک و افغان‌هایی است که در معرض خطر قرار دارند، بویژه کسانی که در افغانستان با ناتو همکاری داشته‌اند.

ناتو در ادامه نیز با خطاب کردن طالبان با عنوان «کسانیکه در جایگاه مسئول قرار دارند»، از این گروه خواست تا به خروج امن و منظم افراد از افغانستان احترام گذاشته و آن را تسهیل کنند.

بیانیه با تاکید بر حفظ دستاوردهای 20 سال گذشته مردم افغانستان، افزود: ما از همه طرف‌ها در افغانستان می‌خواهیم تا با حُسن نیت برای ایجاد یک دولت فراگیر که از مردم این کشور نمایندگی کرده و مشارکت معنادار زنان و گروه‌های اقلیتی را داشته باشد، کار کنند.

وزاری خارجه ناتو همچنین تصریح کردند: دولت آینده افغانستان باید به تعهدات بین‌المللی افغانستان پایبند باشد، از حقوق بشر همه افغان‌ها بویژه زنان، کودکان و اقلیت‌ها محافظت کرده و حامی حاکمیت قانون باشد، اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه را بدهد و اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هرگز پناهگاهی امن برای تروریست‌ها نخواهد بود.

پس از این نشست نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که ماموریت این سازمان در افغانستان به پایان رسیده است و اعضای ناتو اکنون فقط در فرودگاه کابل حضور دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.