نخستین واکنش بایدن به سقوط دولت افغانستان

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «می‌خواهم به همه یادآوری کنم چطور به اینجا رسیدیم و منافع آمریکا در افغانستان چیست. ما تقریباً ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم، با اهدافی مشخص که عبارت بود از دستگیر کردن آنهایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و حصول اطمینان از اینکه القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند.»

او اضافه کرد: «ما این کار را انجام دادیم. ما القاعده در افغانستان را به شدت تضعیف کردیم. هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم. این اتفاق یک دهه پیش رخ داد.»

جو بایدن در ادامه تصریح کرد: «مأموریت ما در افغانستان هیچ‌گاه قرار نبود ملت‌سازی باشد. مأموریت ما هیچ‌گاه قرار نبود ایجاد یک دموکراسی تمرکزیافته و یکپارچه باشد.»

او تصریح کرد: «تنها منفعت ملی حیاتی ما در افغانستان امروز هم همانی است که همیشه بود: جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی دیگر به خاک ایالات متحده آمریکا.من سال‌هاست گفته‌ام که مأموریت ما بایستی مأموریتی محدود و بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گزارش‌های پیشتر منتشرشده مبنی بر اینکه دولت او از پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان غافلگیر شده را تأیید کرد.

او بعد از بیان اینکه می‌خواهد با مردم آمریکا صادق باشد گفت که تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت او اتفاق افتاده که دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.