روزنامه «نیویورک‌تایمز»، این تحلیل به قلم «پیتر بینارت» را با یادآوری هشدارهای سیاستمداران آمریکایی درباره اینکه دستیابی ادعایی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند باعث ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه شود، آغاز کرده است.

در این مطلب آمده است: «سیاستمداران آمریکایی اغلب هشدار می‌دهند چنانچه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، این باعث ایجاد سیلی از تسلیحات هسته‌ای در سراسر خارمیانه خواهد شد. سناتور رابرت منندز، رئیس فعلی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در مارس ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود که آزاد گذاشتن ایران برای دستیابی به بمب می‌تواند "به ایجاد یک مسابقه خطرناک تسلیحاتی در آن منطقه منجر شود."»

نیویورک‌تایمز به اظهارات مشابهی از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در ماه دسامبر نیز اشاره کرده که گفته بود چنانچه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، ترکیه، عربستان سعودی و مصر هم ممکن است از این کشور دنباله‌روی کنند. بایدن در آن مصاحبه گفته بود: «آخرین چیزی که در آن منطقه از دنیا می‌خواهیم، شکل‌گیری توانمندی تسلیحات هسته‌ای است.»

اما نیویورک‌تایمز نوشته از این نوع اظهارنظرها و هشدارهای مقام‌های آمریکایی تلویحاً چنین برداشت می‌شود که آن منطقه در حال حاضر عاری از سلاح‌های هسته‌ای است، در صورتی که چنین نیست.

نگارنده با بیان اینکه اسرائیل در حال حاضر سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد نوشته است: «مسئله اینجاست که شما فقط این مسئله را از زبان رهبران آمریکا نخواهید شنید چون آنها طی نیم‌قرن اخیر خودشان را درباره این موضوع به نادانی زده‌اند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «این فریبکاری، تعهد فرضی آمریکا به جلوگیری از اشاعه تسلیحاتی هسته‌ای را زیر سوال برده و استدلال‌هایش درباره ایران را تحریف می‌کند. وقت آن است که دولت بایدن حقیقت را بگوید.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.