به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این اقدام با هدایت زلمای خلیل زاد یک نماینده ارشد آمریکایی و با این هدف انجام می شود که از تخلیه کامل سفارت آمریکا در کابل جلوگیری شود.

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که در حال بازگرداندن حدود ۱۴۰۰ آمریکایی مستقر در سفارت این کشور در کابل است تا فقط آمریکا حضور یک هسته دیپلماتیک در افغانستان داشته باشد.

سفارت آمریکا در افغانستان از شهروندن آمریکایی که برای دولت واشنگتن در افغانستان کار نمی کنند، خواسته تا فورا از طریق پروازهای تجاری خاک افغانستان را ترک کنند.

پیشروی ظالبان در برخی مناطق افغانستان باعث شده تا سفارتخانه ها در شهر کابل در حالت آماده باش و هشدار بالا به دلیل احتمال افزایش خشونتها در ماهها یا حتی هفته های آتی قرار داشته باشند.

گروه طالبان مدعی شده است که شهرهای قندهار و لشکرگاه مرکز استان هلمند به تصرف آن‌ها درآمده است و نیروهای دولتی از این شهرها عقب نشینی کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان بامداد امروز جمعه با انتشار ویدئویی از مقر استانداری قندهار اعلام کرد که شب گذشته استانداری قندهار و فرماندهی پلیس را تصرف شده و نیروهای دولتی عقب نشینی کرده اند.

گزارش شده است که همزمان با پیشروی گروه طالبان در برخی مناطق افغانستان، سفارتخانه‌ها و آژانس‌های امدادرسان کشورهای غربی امروز جمعه روند خارج کردن پرسنل غیرنظامی خود را از افغانستان آغاز کردند.

در این میان پنتاگون اعلام کرد که حدود سه هزار نیروی مازاد را ظرف ۴۸ ساعت برای کمک به تخلیه پرسنل سفارت آمریکا به افغانستان اعزام می کند.

سازمان ملل هشدار داده است که پیشروی طالبان به سمت پایتخت و رسیدن اعضای این گروه به کابل، تاثیر فاجعه باری بر غیرنظامیان خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.