دیدار وزیر خارجه عراق با همتای سعودی

به گزارش روسیا الیوم، در این دیدار روابط عربستان سعودی و عراق و راه‌های حمایت و تقویت آن در راستای تامین منافع دو کشور و دو ملت مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین ضمن تاکید بر لزوم تقویت هماهنگی مشترک عراق و عربستان در راستای کمک به حفظ ثبات منطقه و امنیت و صلح بین المللی درباره پاره‌ای از مسائل منطقه و جهان هم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

روسیا الیوم امروز یکشنبه به نقل از یک مقام عراقی اعلام کرده بود که یک هیات بلندپایه عراقی شامگاه یکشنبه با سفر به ریاض از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور برای حضور در اجلاس سران منطقه در بغداد دعوت می‌کند.

این مقام عراقی جزئیاتی از اجلاس سران کشورهای منطقه که قرار است به دعوت مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور در ماه جاری میلادی برگزار شود، منتشر کرد.

این منبع نوشت: این نشست قرار است در بیست و هشتم یا بیست و نهم آگوست (ششم و هفتم شهریور ماه آتی) برگزار شود، البته هنوز این تاریخ قطعی نشده است.

 این مقام عراقی با اشاره به دعوت عراق از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای حضور در این نشست گفت که شامگاه یکشنبه هم یک هیات عراقی با سفر به ریاض از ولی‌عهد عربستان سعودی برای حضور در اجلاس دعوت می‌کند.

منبع مذکور گفت که دولت عراق هنوز معین نکرده که آیا از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم برای حضور در اجلاس مذکور دعوت به عمل می‌آورد یا خیر.

چندی پیش، روزنامه العربی الجدید، از برنامه‌ریزی دولت عراق برای برگزاری قریب‌الوقوع یک اجلاس منطقه‌ای با حضور همسایگان این کشور از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه خبر داد.

یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد گفته بود که نخست‌وزیر عراق قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است.

بنابراین گزارش، این کمیته مسئول تدارک مقدمات لازم برگزاری یک کنفرانس با حضور کشورهای همسایه عراق از جمله، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت و اردن، نمایندگانی از  سوریه و شماری از کشورهای عربی تاثیرگذار و نمایندگانی از اتحادیه اروپا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.