انگلیس سفیر ایران را احضار کرد

وزارت خارجه انگلیس امروز صبح سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای دیدار با «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا احضار کرد.

طبق اعلام لندن، اقدام وزارت خارجه انگلیس در ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه ایران بعد از حادثه رخ داده برای نفتکش متعلق به رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: به دنبال حمله مرگبار ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) به «مرسر استریت»، سفیر ایران در انگلیس امروز به وزارت خارجه احضار شد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، جیمز کلورلی در این دیدار مدعی شد که ایران باید فوراً اقداماتی که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد متوقف کند و افزود کشتی‌ها باید بتوانند آزادانه مطابق قوانین بین‌المللی حرکت کنند.

پیش از این، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در سخنانی به اتهام زنی علیه ایران درباره کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان پرداخته و مدعی شده بود: «ما معتقدیم که این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است».

به گزارش فارس، بعد از تکرار اتهامات با همان سیاق از سوی وزیر خارجه آمریکا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ضمن محکوم کردن اتهامات بی‌اساس وزرای خارجه انگلیس و آمریکا درباره نفتکش صهیونیستی خطاب به آنها تصریح کرد: هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می‌گوید!

خطیب زاده، جمهوری اسلامی ایران را مدافع و حامی تردد امن و بی ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آبهای بین‌المللی خواند که بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته‌ و همواره نیز آماده همکاری در زمینه تامین امنیت دریانوردی در آن با کشورهای منطقه است و حضور و مداخلات نیروهای فرامنطقه ای در آبهای خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می داند. (جزئیات بیشتر)

وی دیروز هم در واکنش به ادعای بی‌اساس رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.