روحانی: برخی واقعیت‌ها را برای حفظ وحدت ملی نگفتم/ در مذاکرات شکست نخوردیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز(یکشنبه) در آخرین جلسه هیئت دولت با بیان اینکه ما در این سال‌ها واقعیت‌ها را به مردم گفتیم، گفت: البته بخشی از واقعیت‌ها را نگفتیم چراکه به نظر من نمی‌شود آنها را بگوئیم زیرا من گفتن آنها را مفید فایده نمی‌دانستم.

روحانی گفت: هدفی که ما باید دنبال کنیم وحدت ملی است و من می‌ترسیدم که این دُر گران‌بها صدمه ببیند. ما خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم تا وحدت ملی در کشور حفظ شود.

اهم اطهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛ 

* مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال نخست با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول از لحاظ داخلی، بین المللی و سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده شرایط بهتری داشتیم. در چهار سال دوم کمی متفاوت بود. به هر حال در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان کاملاً اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم.

* حتی ‌یک در میلیون تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست نخوردیم باز هم اگر مذاکره‌ای بود شکست نمی‌خوریم. آنقدر دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های قوی و توانمند در خط مقدم داریم که دیدیم که در مقاطع بسیار حساس به پیروزی رسیدیم.

* وقتی در تعامل و در مذاکره با یک یا چند قدرت یا با جهان هستیم آنچه را که پیروزی می‌نامیم نهایت امر است. ممکن است جایی شکست و جای دیگری پیروزی باشد اما وقتی پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود تفاضل ما می‌شود ۷۰، بنابراین می‌گوییم پیروز هستیم و پیروز هم بودیم.

* آثار آن این پیروزی را هم مشاهده کردید. پیروز یا شکست تنها به گفتن نیست، که کسی بگوید، بلکه علائم و شاخص دارد. اگر بعد از مذاکره در ۲۳ تیر ۹۴ دیدید که تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری بالا رفته و صادرات  بیشتر از واردات بود و در دهها شاخص دیگر پیروز شدیم.

* ما که مذاکره نکردیم فقط در سیاست پیروز شویم البته در سیاست هم پیروز شدیم در اقتصاد آثارش را دیدیم البته آرزوی ما این بود.

* من یکبار این را توضیح داده‌ام که مقام معظم رهبری در ۱۳ دی‌ماه سال ‌گذشته برای بازگشت آمریکا به برجام و ما هم به تعهداتمان به برجام به ما اعلام کرده بودند که چه کاری انجام بدهیم، البته قبل از آن هم خصوصی به من فرموده بودند، بعد از آن هم ایشان علنی در سخنرانی روز اول فروردین اعلام کردند.  

* ما می‌توانستیم براساس همان دستورات و چارچوب اجرا کنیم و تحریم را برداریم اما در جای دیگر گرفتار شدیم و الان جای بحث آن نیست. اگر این اتفاق نیفتاده بود امروز در شرایط بهتری دولت را به اتمام می‌رساندیم.

* در اواخر سال ۹۲ تورم ۳۵ درصد را کاهش داده به ۱۵ درصد در سال ۹۳ رساندیم و در اواخر سال ۹۴ نرخ تورم، تک رقمی شد  این در حالی است که در سال ۹۵ و ۹۶  و سه ماهه اول سال ۹۷ نرخ تورم تک رقمی بود، اما بعد از اینکه وارد جنگ اقتصادی شدیم نرخ تورم تغییر کرد.

* شرایط خیلی روشن و واضح است اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص نمی‌دهد باید غصه خورد. این جنگ بر ما تحمیل شد زیرا آغازگر این جنگ نبودیم. اگر دوران جنگ تحمیلی نبود آثار و علائم اقتصادی نشان می‌داد همان روند را ادامه می‌دادیم.

* اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحت هستند که حق آنها است. باید ببینیم که در شرایط جنگ چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم. در شرایطی که نگذاشتند نفت ما صادر شود و صادرات ما را با مشکل مواجه کردند و روابط بانکی ما را مسدود کردند. وقتی روابط بانکی در کشور نباشد و از طریق تراستی و دلال معامله می کنید حداقل ۲۰ درصد درآمد شما کاهش پیدا می‌کند و اگر چیزی وارد می‌کنید ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

* {با اشاره به توقف واردات در دوران تحریم} در این شرایط فشار بر مردم وارد شد و ما بخاطر شرایط تحریم واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را متوقف کردیم وقتی واردات ممنوع شود آثارش معلوم است مثلا وقتی واردات خودرو را ممنوع می‌کنیم در داخل گران می‌شود اما چاره‌ای نبود.

* اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانجات برای اشتغال است به آن اولویت دادیم.  موادی که جزو کالاهای اساسی و برای زندگی مردم بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردکردیم و همه تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.

* در شرایط جنگ توزیع کالاهای اساسی کوپنی می‌شود اما جیره بندی نکردیم و در این شرایط کشور اداره شد.

* در جلسات اولیه اقتصادی سال ۹۷ این را تکرار کردم که سیاست من وفور در بازار است جنس باید در بازار باشد اما قیمت دست ما نیست تا جای که بتوانیم باید کنترل کنیم.

* { بیان اینکه برای کالاهای اساسی  از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردیم} قیمت کالا فقط ارز نیست حمل و نقل و مسائل دیگر هم هست. تورم کل کشور در قیمت جنس تاثیر گذار است ما توان خود را در این زمینه به کار گرفتیم و کار ما بی‌نقص نبوده است، ما عیب داریم و معصوم نیستیم. تلاش این بود که عیب ما کمتر باشد اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می کنیم واز آنها طلب عفو و رحمت می‌کنیم برای اینکه ما در حد توان اقدامات خودمان را در آن شرایط انجام دادیم.

* در شرایط جنگ و فشار سخت، توسعه کشور را رها نکردیم، قاعدتا کشوری که وارد جنگ می‌شود  مسیر توسعه را رها می‌کند و به زندگی عادی مردم می‌پردازد. اگر ما برای پالایشگاه بید بلند ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم.  برای اینکه فلرها و گازهای که سوخت می‌شود را جمع آوری کنیم این یک کار عظیم و بزرگ بود.

* در این شرایط بسیار سخت و مشکل، آمار و ارقام ما نشان می‌دهد که در سدسازی، تصفیه خانه آب و فاضلاب و رساندن آب به روستاها نهایت تلاش خود را کردیم  آمار و ارقامی وجود دارد. می‌توان این مقایسه را انجام دهید که حدود یک میلیون نفر از روستاییان عزیز ما سال ۹۲ از آب آشامیدنی سالم و پایدار استفاده می‌کردند و الان هم ۱۰ میلیون نفر از آب آشامیدنی استفاده می کنند.

* در بنزین نه تنها خودکفا شدیم بلکه بنزین را صادر می‌کنیم. مجبور نیستیم از پتروشیمی بنزین بگیریم که سلامتی همه مردم دچار خطر شود. ما به خاطر سلامت مردم و برای خودکفائی پالایشگاه عظیمی را که ۱۸ تا ۱۹ درصد کار آن انجام شده به افتتاح رسانده و تکمیل کردیم.

* این مسائل آشکار و روشن است و جای تردید نیست پس ما توسعه را رها نکردیم.  البته شاید تلاش‌ها در شنبه و یکشنبه را انکار کنید اما نمی‌توانید پنجشنبه‌های افتتاح  را انکار کند. به عبارتی پنجشنبه‌های افتتاح در تاریخ ما ماندگار خواهد شد و امروز بعداظهر هشتاد و هشتمین  افتتاح را خواهیم داشت و در روزهای گذشته به دلیل نبود وقت در سایر ایام هفته افتتاح‌ها را انجام دادیم.

* فقط در یک روز هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی افتتاح شد. سال گذشته نیز بیش از هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم و الان هزار و ۲۶۶  تخت بیمارستانی در تهران آماده افتتاح است.

* روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کرد که  ۹۷ درصد افتتاح‌ها انجام شده و ۲ تا ۳ درصد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها باقی مانده است. به عبارتی ما توسعه را رها نکردیم. البته در برخی از بخش‌ها برنامه‌های ما اجرایی نشد و برنامه‌هایی بود که نیمه کاره به آن رسیدیم و برنامه‌هایی نیز به طور کامل به آن رسیدیم و اجرایی شد.

* {با اشاره به برنامه‌هایی که برای ایجاد خط ریلی قطار سریع السیر داشت} پیش از این نیز گفتم که در دولت یازدهم و دوازدهم تکنولوژی قطار سریع السیر وارد کشور شود و این فقط آرزو نبود بلکه قرارداد آن بسته شد و برای آن پول پرداخت شد تمام شد و مطالعات آن تمام شد. حتی یکی از طرح های زیربنایی آن اجرا شد که تحریم‌ها اجازه ادامه کار را نداد.

* اگر تحریم ترامپ نبود، ‌ راه آهن تهران - اصفهان افتتاح می‌شد و حتی قطار سریع السیر کشور برقی شده بود و بسیاری از پروژه‌ها از جمله راه آهن تهران -  مشهد به اتمام می‌رسید. همه این طرح‌ها، ‌ پروژه‌هایی بود که قرارداد آن منعقد شده و همه کارهای آن را انجام دادیم ولی در محل اجرا دچار مشکل شدیم.

* در حمل و نقل نیز به مردم قول داده بودم که همه کامیون‌ها را نوسازی می‌کنیم، که این کار را انجام دادیم و برنامه‌ریزی لازم انجام شد و پول و ارز آن را نیز تخصیص دادیم و با کشورها قرارداد بستیم که ۵۴ هزار کامیون در طرح نوسازی قرار بگیرند. البته این تعداد کامیون در طرح نوسازی همچنان هستند ولی طرح گفته شده که قرار بود با سرعت اجرایی شود، با تحریم‌ها مواجه شدیم.

* { با بیان اینکه برخی از مواردی که در پی نوسازی بودیم، ‌ تجهیزات دفاعی است} ‌ این طرح به این صورت بود که ارتش و سپاه ما را به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز کنیم و وزیر دفاع شهادت می‌دهد که ما در پی اجرای شدن این موضوع بودیم و قرارداد این موضوع بسته شد و جزئیات آن نیز انجام شد ولی گفتند وقتی تحریم سازمان ملل برداشتیم شود، این تجهیزات را در اختیار کشور قرار می‌دهند.

* ترامپ خودش را کشت تا تحریم نظامی و دفاعی ایران در سازمان ملل برداشته نشود ولی موفق نشد، ما این تحریم را نیز برداشتیم. در مهرماه سال گذشته تحریم سلاح برداشته شد ولی به دلیل تحریم و عدم فروش نفت پول خرید نداشتیم ولی قرارداد آن کاملا آماده است.

* برخی از طرح‌ها جزو آرزوهای من بود که برای آن با زحمات زیاد مذاکره کردیم. برای همین تجهیزات دفاعی، ‌ برای نوع، ‌ مقدار، ‌ پول آن و چونه زنی، مذاکره شد و به ثمر نشست ولی اجرایی نشد. برخی از موارد هم تا ۲-۳ متری افتتاح پیش رفتیم. یعنی کار را انجام دادیم و چند هفته دیگر برای نهایی شدن پروژه زمان باقی مانده است.  

* نخستین مصوبه هیات دولت یازدهم احیاء‌ دریاچه ارومیه است که سد و ۳۵ کیلومتر تونل برای آن ساخته شده است و ۶۰۰ متر از نهایی شدن پروژه باقی مانده است و با روزی ۱۲ متر پیش روی، ‌ یک تا ۲ ماه دیگر این پروژه افتتاح خواهد شد.

* برای اینکه ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب در سال وارد دریاچه شود، همه کارهای آن در تبریز انجام شده و دو هفته دیگر تا افتتاح باقی مانده است. شبیه این کار در ارومیه انجام شده و ۵۱ میلیون متر مکعب آب در چند هفته دیگر وارد دریاچه خواهد شد.

* رییس دانشگاه پزشکی سیستان و بلوچستان روز گذشته به من گفت در کشور بعد از انقلاب پروژه‌های بیمارستانی نسبت به قبل از انقلاب ۳.۵ برابر و در سیستان و بلوچستان ۷ برابر شده است. کار بزرگی در این سال‌ها در دولت‌های مختلف صورت گرفته است.

* در این دولت در بخش سلامت و طرح تحول سلامت کار بسیار عظیمی صورت گرفته است و یکی از آرزوهایی که محقق شد طرح تحول سلامت بود. یکی از آرزوهایی که محقق شد، مساله دسترسی مردم به فضای سایبری و پهنای باند بود و اگر اینها محقق نمی‌شد ما در شرایط کرونا با مشکلاتی زیادی مواجه می‌شدیم.

* بسیاری از طرح‌ها که لیست بلندبالایی از آنها دارم، طرح‌هایی هستند که تصمیم گرفتیم و رفتیم و اجرا کردیم، و به ثمر و اجرا رسید در پتروشیمی و معدنی کارهای عظیمی صورت گرفت و همه اینها اجرایی و عملیاتی شد.

*  آب را بردیم و به شرق کشور رساندیم و چند فاز آن را اجرا کردیم، آب به سیرجان، گل‌گهر، سرچشمه، اردکان رسید، آبرسانی را در سه فاز اجرا کردیم فازهای دیگر را هم برنامه‌ریزی کردیم.

* می‌خواهم این را بگویم که حتی در دوران تحریم ما کارهای عظیم و بزرگ توسعه‌ای را رها نکردیم، یک ۷۵۷ کیلومتر راه‌آهن افتتاح کردیم، تاریخ ایران را ورق بزنید، کی در تاریخ چنین چیزی داریم این کار عظیمی است که صورت گرفته است.

* همه استان‌های همدان، ارومیه، کرمانشاه، رشت همه به راه‌آهن متصل شدند، به‌زودی اردبیل، سنندج، یزد-اقلید، خاش- زاهدان، چابهار- زاهدان کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

* مردم در سختی معیشت بودند توان خود را به‌کار گرفتیم طرح‌های توسعه‌ای را رها نکردیم در عین حال برخی از آنچه جزو برنامه ما بود، اجرا شد، برخی هم اجرا نشد.

* در این جلسه می‌خواهم از معاون اول و همه وزیران، معاونین در حضور ملت ایران قدردانی کنم. می‌دانم چه روزهای سختی بر اینها گذشت، در روزهای زلزله، فروردین ۹۸، سیل چه سختی‌هایی بر اینها گذشت، در روزهای کرونا چه روزهای سختی بر مدافعین سلامت و بر وزارتخانه‌های مختلف ما گذشت.  

* می‌دانم افتخار اینکه امروز بتوانیم صدها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم، برای تولید داخلی، ورود خارجی چقدر سخت بود اما اینکار انجام گرفت.

* در این روزهای سخت همه دست به دست هم دادند، وزارتخانه‌های صنعت، کشور، خارجه، بهداشت درمان، نفت، نیرو، ارتباطات، همه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند، بانک مرکزی چقدر تلاش کرد برای اینکه این پول تامین شود و اجرا شود، شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش فناوری ریاست جمهوری همه دست به دست هم دادند و امروز ما شرایط نسبتا مطلوبی را می‌بینیم.

* آنچه که ما می گوییم انجام دادیم در شرایط سخت جنگ و کرونا و خشکسالی انجام دادیم.اگر کسی می خواهد راجع دولت صحبت کند هر سه را در کنار هم ببیند. 

* از لحاظ امنیت هم از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و دفاع تشکر می کنم چرا که همه کار کردند تا کشور که در شرایط سختی بود در شرایط امنیت قرار گرفت. در بخش کشاورزی کار بزرگی در طول این ۸ سال صورت گرفت که از همه کشاورزان تشکر می کنم. محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است. روشن است که چه حرکت خوبی در این زمینه انجام گرفته است. 

* در آبیاری قطره ای هرچه که بوده تا ۹۲ بیش از آن در آبیاری قطره ای به آن اضافه کردیم. آنچه که در مساله گاز برای روستاها بوده به اندازه آن و بیشتر اضافه کردیم. ۱۴ هزار روستا به ۳۳ هزار روستا رساندیم. البته با توجه به کارهای که زیادی انجام شده است هنوز بدهکار هستیم. 

* اگر شرایط ، شرایط مناسب تری بود و همه با هم همکاری کرده بودیم و قوای دیگر بیشتر دولت را یاری کرده بودند، ‌اگر فاصله ها کمتر بود و انسجام ملی بیشتر بود به نقاط بهتری می رسیدیم. 

*از همه آنهایی که در بخش اجرا و بخش های دیگر دولت را یاری کردند تشکر و سپاسگزاری می کنم  اجرا آنها با خداوند باشد.

*  مردم در این سه سال و نیم از لحاظ تامین زندگی، اجاره مسکن در رنج و سختی بود و روزهای بسیار سختی بر آنها گذشت. البته کاری که ما می توانستیم انجام دهیم این بود که بسته معیشتی را اضافه کنیم و در کنار آن حقوق را بالا ببریم. حقوق بازنشسته ها را بالا ببریم. در حدی که توان داشتیم یاری و کمک کردیم اما در عین حال از ملت بزرگ ایران به خاطر رنج هایی که کشیدند عذرخواهی می کنم و به خاطر پیروزی که بدست آوردند تشکر می کنم.

*ملت ما دوبار پیروز شد. در دولت یازدهم ملت در مذاکرات و تعامل سازنده پیروز شد. در دولت دوازدهم در ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا و دشمنان موفق و پیروز شد و شکست حتمی به آنها داد و خود آنها هم اعتراف کردند. ملت با این مقاومت آنها را پای میز مذاکره کشانده است. هردو موفقیت بزرگ در دولت یازدهم و دوازدهم  مربوط به ملت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. دولت هم در حد توان خود در این زمینه کاری که از دست آن برآمده انجام داده است. 

* خداوند به همه کسانی که به ملت خدمت کردند اجر فراوان بدهد. به ملت بزرگ ایران که کارعظیم و بزرگی در این ۸ سال انجام دادند خیر بزرگ و جزای وافی به آنها عنایت کند و ما هم بتوانیم هرکجا که هستیم خادم کوچکی برای ملت و نظام و ایران باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.