علت گرانی مرغ چیست؟

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار به ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان گفت: متأسفانه آمار جوجه ریزی و وضعیت مرغ در بازار با حجم ورودی آن در تضاد و تناقض است.

وی درباره اینکه گفته می‌شود تولید کاهش یافته و کمبود عرضه دلیل این گرانی است، افزود: مرغ کم است اما نبود نظارت و انحراف در توزیع و دلال بازی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، و همچنین عرضه وسیع در قالب بسته بندی و قطعه بندی با قیمت‌های عجیب و پر سود به این مساله دامن زده و باعث گرانی شدید مرغ شده است.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه گرانی مرغ ربطی به تولیدکنندگان ندارد، تصریح کرد: این روزها همه حتی مرغ فروشان که هیچ اطلاع و ارتباط مستقیمی با مرغداران ندارند و نمی‌توانند جلوی تخلفات و گران‌فروشی همکاران خود را بگیرند، در مقوله مرغ و امور مرغداران دخالت و اظهار نظر غیر مسئولانه و دور از واقعیت می‌کنند در حالی که تولیدکنندگان نقشی در تعیین قیمت ندارند و بر اساس ساز و کارهای سخت‌گیرانه تعریف شده نمی‌توانند مرغ را خارج از شبکه عرضه کنند، کما اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان هر کیلوگرم مرغ زنده را ۱۷ هزار ۱۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

چرا مرغ گران شد

وی ادامه داد: این در حالی است که نرخ مؤلفه‌های تولید به شدت افزایش یافته اما دولت نیز حاضر به اصلاح قیمت نیست و تولیدکنندگان در زیان هستند.

اسدالله نژاد درباره وضعیت قیمت این کالا در روزهای آینده نیز گفت: اگر نظارت انجام و بازار کنترل نشود بعید است شرایط بهبود یابد و لازمه ثبات و آرامش در بازار کنترل و رصد مرغ از کشتارگاه تا واحد صنفی و عرضه مرغ به نرخ واقعی توسط واحد صنفی در کنار محدود سازی قطعه بندی مرغ هست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.