عمران خان: به ما ربطی ندارد طالبان چه کار می‌کند، برید از طالبان بپرسید!

نخست وزیر پاکستان گفته که کشورش نه مسئول اقدامات طالبان در افغانستان است و نه سخنگوی این گروه شبه نظامی.

 به نوشته روزنامه ینی شفق، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در گفتگویی با هیاتی از خبرنگاران افغان که در تلویزیون دولتی پاکستان پخش شد، انجام هرگونه اقدام علیه خانواده اعضای طالبان را که در پاکستان زندگی می‌کنند، رد کرد و گفت: دولت اسلام‌آباد نمی‌تواند خانواده اعضای طالبان را به زندان بیندازد.

نخست وزیر پاکستان ضمن اشاره به اتهامات مطرح شده از سوی دولت کابل علیه اسلام‌آباد درباره کمک به طالبان گفت: هرکاری که طالبان انجام می‌دهد، به ما ربطی ندارد. باید از طالبان بپرسید که چه کاری انجام می‌دهد چون ما نه مسئول این گروه و نه سخنگوی آن هستیم.

عمران خان همچنین ادامه داد: برای ۲۰ سال است که یک راه‌حل نظامی با هدف احیای صلح در افغانستان صورت گرفته و شکست خورده است. شما افغان‌ها حالا دو گزینه دارید؛ اگر احساس می‌کنید طالبان کسی نیست که بخواهید به عنوان بخشی از دولت خود داشته باشید، یا باید این راه حل نظامی آمریکایی را ادامه دهید یا اینکه دولتی سیاسی متشکل از طالبان و مقام‌های کابل داشته باشید که دولتی جامع است و می‌تواند تنها راه‌حل باشد.

وی با اشاره به دیدار اخیرش با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در ازبکستان نیز گفت: واقعا متاسف شدم وقتی متوجه شدم دولت افغانستان می‌خواهد اقدامی نظامی علیه مردم حامی طالبان در پاکستان انجام دهد. ما هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم اما از نیروی نظامی علیه کسی در پاکستان استفاده نمی‌کنیم. پاکستان در این جنگ بیش از ۷۰ هزار نفر را از دست داده است.

نخست وزیر پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی علیه خانواده طالبان در پاکستان انجام می‌دهد یا خیر نیز گفت: دولت اسلام‌آباد ‌نمی‌تواند علیه زنان و فرزندان نیروهای طالبان ساکن اردوگاه‌های پناهجویان افغان در پاکستان اقدامی انجام دهد. دولت کابل درباره خانواده طالبان ساکن پاکستان گفتگو کردند. سوال اینجاست که پاکستان باید چه کار کند؟ باید آنها را به زندان بیندازیم؟

عمران خان همچنین هرگونه اقدام برای یک گفتگوی سه جانبه با حضور هند درباره افغانستان را نیز رد کرد و ادامه داد: پاکستان روابط دیپلماتیکش با دهلی‌نو را بابت لغو وضعیت ویژه کشمیر در اوت ۲۰۱۹ متوقف کرده است. تا وقتی که هند وضعیت کشمیر را به قبل برنگرداند، اسلام‌آباد نمی‌تواند چنین گفتگوی سه جانبه‌ای را با دهلی‌نو درباره افغانستان داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.