مردم در یک سال گذشته چقدر در اتوبان تهران شمال عوارض پرداخت کردند؟

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان"عوارض تونل ۴۰۰۰ میلیارد تومانی البرز در آزادراه تهران-شمال صرف مناطق محروم می‌شود"گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری بنیاد از طریق واگذاری زمین برگشته است.

پرویز فتاح با یادآوری این‌که حدود ۴۰۰۰  میلیارد تومان برای ورودی تونل، خود تونل و خروجی تونل البرز در آزادراه تهران-شمال هزینه شده است، اظهار کرد:  برای احداث این تونل ۶ هزار و ۵۰۰ متری در ابعاد به قطر ۱۱ متر ما ابتدا یک تونل دسترسی را ۶ هزار و ۵۰۰ متر حفاری کردیم خود این تونل دسترسی از نظر بُعد و قطر از تونل کندوان بزرگتر است اما ۶ هزار و ۵۰۰ متر حفاری صورت گرفته تا بتوانیم به تونل البرز دسترسی پیدا کنیم.  در واقع ما ۱۳ کیلومتر تونل حفاری کرده‌ایم و از طریق ۳۲ دستک به تونل البرز دسترسی پیدا کردیم که بتوانیم آن را حفاری کنیم.

وی افزود: برای کل تونل ۲ مگاوات برق با همکاری وزارت نیرو وصل شده، ضمن این‌که برق اضطراری هم داریم، پارکینگ طراحی شده، آتش نشانی مستقر شده و دوباره تکمیل می‌شود.

وی با بیان این‌که تونل البرز دو طبقه طراحی شده است، گفت: در طراحی پایین ماشین‌ها می‌روند، کل تجهیزات در طبقه دوم قرار دارد. همچنین برای ایمنی بیشتر مردم و عبور مرور، بحث آتش‌نشانی و سایر تجهیزات در طبقه دوم پیش‌بینی شده است.

فتاح بیان کرد: تمام طول مسیر اینترنت و تلفن همراه هم طی دو سه هفته می‌تواند برقرار شود تا مردم بتوانند عبوری ایمن داشته باشند. این تونل ۵.۵ کیلومتر مسیر و زمان را کوتاهتر می‌کند. مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و خطرات و مخاطرات را هم کاهش می‌دهد.

مردم طی یک سال گذشته چقدر در اتوبان تهران شمال عوارض دادند؟

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر این‌که بنیاد اینجا سرمایه‌گذار هستیم و سرمایه ما باید برگردد، افزود: دولت به تعهداتش عمل کرده است. بخشی از تعهدات زمین یا غیرنقدی بوده و بخش دیگر باید به صورت اخذ عوارض باشد که از منطقه یک و ۴ دریافت می‌شود.

فتاح یادآور شد: طی یکسال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض گرفتیم و کلا صرف مناطق محروم شده می‌شود. ما این قول را داده بودیم که منابع حاصله صرف آبادانی مناطق محروم می‌شود. اگر از این به بعد از تونل و منطقه ۲ هم به همین شکل عوارضی اخذ شود، صرف مناطق محروم و محرومیت‌زدایی خواهد شد.

وی همچنین گفت: مسیر رفت منطقه ۲ پازادراه تهران-شمال ۶۷ درصد پیشرفت دارد یعنی اگر این تونل را که ۶ و نیم کیلومتر از منطقه دوم است، را کنار بگذاریم، ۱۵ و نیم میلیون کیلومتر باقی می‌ماند. که این ۱۵ و نیم کیلومتر ۶۷ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال ۱۴۰۱ با حمایت دولت بعدی بتوانیم این مقدار را به بهره‌برداری برسانیم.

فتاح بیان کرد: همکاری خوبی میان دولت و بنیاد مستضعفان صورت گرفته، قبلا هم که من در کمیته امداد بودم واقعا همین همکاری خوب برقرار بود و نتیجه آن هم افزایی و رسیدن این پروژه‌ها به بهره‌برداری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.