اظهارات وزیر آموزش درباره حضور دانش آموزان در مدارس

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی  در آیین افتتاح طرح واکسیناسیون فرهنگیان که با حضور سعید نمکی - وزیر بهداشت - در مرکز اجرای این طرح در شهر ری تهران برگزار شد، اظهارکرد: از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکارانش در این وزارتخانه که در دوره کرونا تلاش و کوشش فراوانی برای رفع این بیماری و تأمین سلامت مردم انجام دادند و سختی های زیادی را به جان خریدند، تشکر می کنم. 

وی با تبریک فرارسیدن روز عید غدی اظهار کرد: غدیر در قرآن به اکمال دین و اتمام نعمت همراه شده است (اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی.. ) و این توصیف بلندی است از غدیر یا «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» کل رسالت پیامبر در صورتی که این پیام منتقل نشود، ادامه پیدا نمی کند و این کلام قرآن، توصیف شکوهمندی از غدیر است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که حوادث و رویدادهایی که در زندگی هر انسانی به وجود می‌آید، یکی از کارکردهایش این است که عیار سازمان ها و انسان ها را مشخص می کند، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه سختی‌هایی که به جامعه تحمیل کرد، معیار مجموعه ارزشمند بهداشت و درمان کشور را آشکار کرد و سختکوشی، دلسوزی، فداکاری، ایثار، گذشت، از خودگذشتگی، مردمداری این مجموعه را نشان داد. کارکنان نظام سلامت کشور برای تأمین سلامت جامعه، سختی‌ها را به جان خریدند و شب و روز آنان پیوسته شد تا بتوانند مراقبت کافی از سلامت مردم داشته باشند و صمیمانه از جانب جامعه فرهنگی کشور از خدمات درخور تقدیر و ارزشمند وزارت بهداشت سپاسگزاری می کنم.

این عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: شیوع کرونا، برای آموزش و پرورش نیز ایام، شرایط بسیار سخت و متفاوتی بود زیرا نظام های آموزشی دنیا در برابر بزرگ ترین چالش قرن قرار گرفته بود و به یکباره تمامی مأموریت های این نظام ها در معرض مخاطره قرار گرفت؛ مدرسه تعطیل شد و زمانی که مدرسه تعطیل شود شیرازه شبکه گسترده نظام آموزشی کشور دچار اختلال و شیرازه آن از هم پاشیده می شود. 

وی افزود: یک میلیون معلم و ۱۵.۵ میلیون دانش آموز، حول محور «مدرسه» اجتماع می کنند و زمانی که مدرسه از این حلقه خارج می شود، اتصال بین این مجموعه های بزرگ و استمرار مأموریت های بسیار خطیر آموزش بسیار دشوار می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان ما کار در چنین شرایطی را نیاموخته و تجربه نکرده بودند. در دنیا نیز بیش از ۷۰ درصد معلمان برای اولین بار در بستر و زیست‌بوم دیگری مجبور به کار شدند. معلمان و دانش‌آموزان ما نیز با  کار در این بستر ناآشنا بودند و نگرانی های ما از این جهت بسیار بود اما معلمان به میدان آمدند و اجازه ندادند تا شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در آموزش های آنان وقفه ایجاد و دانش آموزان را دچار عقب ماندگی تحصیلی کند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: بر اساس مطالعه ای که انجام دادیم، دانش آموزان ابتدایی دوره دوم یعنی پایه های چهارم، پنجم و ششم و در سطح ۲۰۳ هزار دانش‌آموز پرسشنامه ای را توزیع کردیم که این پرسشنامه بین المللی بود. بر اساس استخراج نتایج این مطالعه ۹۰ درصد معلمان هر روز یا بیشتر روزهای هفته کلاس هایشان را برگزار کردند و با دانش آموزان در ارتباط بودند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با اینکه کار در فضای مجازی سختی های زیادی دارد اما نمی توانیم این وضعیت را با وضعیت حضور دانش آموزان در فضای مدرسه مقایسه کنیم. این وضعیت را باید با تعطیلی مدارس مقایسه کرد. فرهنگیان غیرت نشان دادند و عیار خود را آشکار کردند و اجازه ندادند آموزش فرزندان این مرز و بوم تعطیل شود.

حاجی میرزایی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده، اظهار کرد: ۹۰ درصد دانش آموزان دلتنگ فضای مدرسه شده‌اند و اشتیاق بازگشت به مدرسه را دارند. می دانیم که کارکرد مدرسه، تنها آموزش نیست. «مدرسه» حلقه پیوند و اتصال کودکان با هم است، ظرفیت های اجتماعی کودکان را توسعه می دهد، سلامت روانی آنان را تأمین می کند، بلوغ اجتماعی آن ها را کامل تر می‌کند و تحرک جسمی آن ها توسعه می دهد.  

وی افزود: دانش آموزان اشتیاق به حضور در مدرسه را دارند و امروزه ارزیابی های بین المللی این است که از هر طریقی که می‌توانید برای بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزا اقدام کنید و این ضرورتی بود که در ستاد ملی کرونا و با همت وزارت بهداشت منجر به رویدادی شد که امروز آغاز می‌شود یعنی جامعه فرهنگی هم واکسینه می شوند تا به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند معلمان، افسران سپاه پیشرفت جامعه، آماده می شوند از مهرماه سال جاری، بار دیگر طنین مهر و محبت را در مدارس آشکار و اجتماع ارزشمند دانش‌آموزان را در مدرسه هدایت کنند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه اظهارکرد: بسیار خوشحال هستیم که در روزهای پایانی مأموریت این دولت، آماده افتتاح باشکوه و با آرامش سال تحصیلی جدید، همراه با کاستن نگرانی خانواده ها در سال جدید شده ایم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: امروز نگرانی ها بابت دور بودن دانش آموزان از مدرسه، عمیق تر و گسترده تر و پایدارتر است بنابراین باید همه ما کمک کنیم تا ان شاءالله شروع سال تحصیلی، باشکوه برگزار شود و واکسیناسیون معلمان در سراسر کشور، این اقدام بزرگ را فراهم می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.