جواد آرین منش، نماینده اسبق مجلس، درباره نوع مراودات مجلس یازدهم با دولت رئیسی گفت: اقدامی که جمع قابل ملاحظه یا اکثریت نمایندگان مجلس در انتخابات در حمایت از آقای رئیسی انجام دادند، مغایر با جایگاه نظاراتی مجلس است. طبیعی است که مجلس از هر دولتی حمایت کند اما هنگامی که ۲۱۰ نماینده در انتخابات از  یک کاندیدای ریاست جمهوری دعوت و حمایت می‌کنند، قاعدتا قدری در ایفای وظیفه نظارتی خود در آینده دچار مشکل خواهند شد اما طبیعی است که مجلس فعلی با دولتی که تشکیل خواهد شد، نسبت به گذشته، هماهنگی‌های بسیار بیشتری دارد.

این چهره اصولگرا گفت: در واقع در انتخابات اخیر، حاکمیت و قوای سه‌گانه و مجموعه نهادهای حاکمیتی مانند شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... از یک خط مشی و جریان سیاسی خاصی که اصطلاحا اصولگرایان یا انقلابی هستند، برخوردار شدند. پس قاعدتا انتظار به حداقل رسیدن منازعات بین دولت و مجلس می‌شود. امیدوار هستیم که این قضیه مانع نقش نظارتی مجلس نشود.

وی با اشاره به مزایای و معایت یکدست شدن حاکمیت، گفت: یکدست شدن حاکمیت طبیعتا آرامش بیشتری را در جامعه به وجود می‌آورد و منازعات سیاسی میان قوای سه‌گانه را به حداقل خود می‌ساند. به نظر می‌رسد که فرصت‌های موجود در درگیری‌های دولت و مجلس، بتواند صرف سازندگی شود. اشکال احتمالی به وجود آمده، این است که مجلس نتواند نقش نظارتی خود را ایفا کند. اگر مجلس در بررسی صلاحیت اعضای کابینه دچار بحث‌های جناحی شوند، ممکن است قدری از کارایی دولت و مجلس کاسته شود.

پورمختار: مخالف یکدست بودن حاکمیت هستم/ آرین منش: مجلس در نقش نظارتی خود دچار مشکل می شود

مخالف یکدست بودن حاکمیت هستم

همچنین محمدعلی پورمختار نیز در گفتگو با خبرآنلاین درباره نوع مراودات مجلس یازدهم با دولت ابراهیم رئیسی خاطر نشان کرد: وقایعی پیش از انتخابات افتاد و نمایندگان از آقای رئیسی حمایت کردند که در واقع نویدبخش برقراری تعامل خوب دولت و مجلس است. از سوی دیگر، با توجه به مستقل بودن قوه مقننه، مسئولیت‌های مختلفی از جمله قانون‌گذاری و نظارت دارد که به طور طبیعی اختلافاتی بروز پیدا می‌کند یا اگر مجلس قصد استفاده حداکثری از اختیار نظارت‌گری خود را در قالب برای مثال طرح تفحص یا استیضاح، داشته باشد، دولتی‌ها معمولا از این اجرای وظیفه خوش‌شان نمی‌آید. بر این مبنا، ممکن است تفاهمی نباشد که قطعا نیز نیست. کما این که مجلس هفتم و هشتم در دولت آقای احمدی‌نژاد، به رغم هماهنگ بودن، قوانینی تصویب کردند که دولت آن‌ها را قبول نداشت. پس وقوع این اتفاق در دولت اقای رئیسی نیز قابل پیش‌بینی است که البته بسیار جدی نخواهد بود و همدلی و هماهنگی قابل پیش‌بینی‌تر است.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به خطرات و مزایای یکدست شدت قدرت یا حاکمیت گفت: من به شخصه مخالف یکدست بودن هستم و برای مجلس ضرورتی بر یکدست بودن با دولت نیست. وظیفه نظارتی مجلس برای بهبود شرایط در جهت اجرای قوانین و صحت عملکرد دولت است و جز این، قطعا شاهد نابسامانی خواهیم بود. بر این مبنا مجلس باید کار خود را مستقلا انجام دهد تا هماهنگی وجود داشته باشد تا اتفاقات خوبی بی‌اختلاف رقم بخورد. پس یکدستی به هیچ وجه مناسب نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.