انتقاد تند وکیلی از اصلاح‌طلبان

محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با اشاره به وضعیت فعلی جریان اصلاح طلب، گفت: معتقدم که درحال حاضر بهترین فرصت برای جریان اصلاح طلب وجود دارد که اصلاحاتی درون خود انجام داده و مسیری که طی کرده را آسیب شناسی کند.

او ادامه داد: من قبلا هم این آسیب شناسی را از نگاه خودم برای جریان اصلاحات داشته‌ام و ۴ بحران اصلاح طلبان را در گذشته یاد کرده‌ام که این بحران‌ها باید برطرف و پاسخ داده شود؛ بحران موقعیت یکی از این موارد بوده به این معنی که اصلاح طلبان باید مشخص کنند که اصلاح طلب در جمهوری اسلامی هستند و یا اصلاح طلب بر جمهوری اسلامی؟

وکیلی ضمن تشریح بحران‌های پیش روی جریان اصلاحات اظهار کرد: بحران وضعیت موضوع دیگری است به این معنی که آیا منشور حکمرانی اصلاح طلبان با منشور حکمرانی اصولگرایان تفاوتی دارد یا خیر؟ ما در گذشته نتوانستیم یک منشور متفاوت با آنچه اصولگرایان داشته‌اند را بنویسیم. بحران مزیت موضوع سوم است به این معنا که حالا مزیت بودن در قدرت را نداریم پس برای ورود مجدد به قدرت چه توجیهی می‌توان داشته باشیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم اضافه کرد: در نهایت هم با بحران کارآمدی مواجه هستیم. ما همیشه مدعی بودیم که نسخه اصلاح طلبان کارآمدتر از اصولگرایان است. اما اکنون ما با مشکل بزرگی از نظر کارآمدی مواجه هستیم که مجموعه این بحران‌ها ما را دچار فروپاشی سرمایه اجتماعی کرده است. اگر قرار باشد که تعریف مجددی از اصلاح طلبان صورت بگیرد حتما باید برای این بحران‌ها راهکار پیدا کنیم و معتقدم که فرصت بسیار خوبی است تا جریان اصلاح طلب بتواند خود را براساس این بحران‌ها مجددا بازیابی کند.

انتقاد وکیلی از اصلاح‌طلبان/ مشخص کنید «اصلاح طلب در جمهوری اسلامی» هستید یا «بر جمهوری اسلامی»؟

وی درباره راه حل مشکلات پیش روی جریان متبوع خود نیز تصریح کرد: معتقدم که باید بال چپ اصلاح طلب یعنی اصلاح طلبی براساس خط امام باز تعریف شود؛ در گذشته جناح چپ قدیم که بعدا نامش بال چپ اصلاح طلبی شد یک عناصر گفتمانی داشت که در جامعه محبوبیت خود را به دست آورده بود. آن عناصر گفتمان صورت بنایش بر گفتمان جمهوری اسلامی. اما ما در طول زمان و در تغییرات گرفتار جابه جایی در گفتمان خود شدیم و به نوعی به بهم ریختگی گفتمانی رسیدیم.در حال حاضر هم باید این بازسازی بر مبنای همین صورت بندی گفتمانی انجام شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آنچه این روزها اصلاح طلبان را به بن بست رسانده این است که با عناصر مهمی که قوام جمهوری اسلامی بوده است فاصله گرفته‌اند مثل مفهوم عدالت، حمایت از مستضعفان، متن مردم و ارتباط گسترده با مردم و زبان گویای آنها بودن، اینها همه مفاهمی بودند که در گذشته عناصر اصلی اصلاح طلبی قدیم بود اما به مرور زمان تضعیف شده است.

وکیلی با اشاره به تشکیل دولت فراجناحی توسط آقای رئیسی خاطرنشان کرد: کشور اکنون دچار ابرچالش‌های مختلفی شده است که از عهده یک دولت حداقلی خارج است و اگر قرار بر این باشد که دولتی با این ابر چالش‌ها فائق بیاید چاره‌ای ندارد جز اینکه تبدیل به یک ابر دولت شود و این امر هم با تکیه بر یک جریان سیاسی قابل تحقق نیست. بلکه باید یک دولت فراجناحی شکل بگیرد تا از عده این مشکلات بر بیاید.آقای  رئیسی بارها به ضرورت تشکیل یک دولت فراجناحی تاکید کرده است و من هم قبلا گفته ام که ویژگی‌های لازم برای تشکیل یک دولت فراجناحی در آقای رئیسی وجود دارد و از نظر شخصیتی هم از او باور پذیر است اما موانعی هم پیش روی او قرار دارد.

وی در تشریح شعاع قدرت افزود: مهم‌ترین موانع برای این امر شعاع قدرت است. شعاع قدرت در گذشته متن قدرت را به مسلخ برده است و اکنون هم پاشنه آشیل آقای رئیسی است. شعاع قدرت عبارتند از حامیان، احزاب و اطرافیان که اینها همه اضلاع این شعاع قدرت هستند و اگر او بتواند بر این شعاع قدرت پیروز شود حتما توان شکل دادن یک دولت فراجناحی را دارد و مهم‌ترین برآورد این دولت هم کارآمدی است.

او در پایان تصریح کرد: همه دولت‌های گذشته می‌خواستند یک دولت فراجناحی تشکیل دهند اما همه به مسلخ شعاع قدرت رفته اند و یا مصادره شدند و یا فشار اطرافیان مانع این شد که شخص رئیس جمهور بتواند به آرمان‌های خود جامع عمل بپوشاند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.