به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: می‌دانیم که دیروز درگیری در مرز ارمنستان – جمهوری آذربایجان رخ داد و همانطور که می‌دانید، نمایندگان روسیه تلاش بسیاری برای برقراری آتش‌بس انجام دادند. کار اما ادامه دارد.

واکنش به درخواست پاشینیان

سخنگوی کرملین در واکنش به درخواست نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای استقرار افسران روس در امتداد مرز با جمهوری آذربایجان گفت، روسیه تماس‌ها با ایروان و باکو به منظور اجرای توافق‌های سه‌جانبه را ادامه می‌دهد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: روسیه به تماس‌هایش با ایروان و باکو ادامه می‌دهد تا از اجرای کامل توافق‌های سه‌جانبه اطمینان حاصل کند.

او در پاسخ به اینکه آیا روسیه آمادگی دارد درخواست پاشینیان را محقق کند، گفت تماس‌ها ادامه دارند و او چیزی برای اضافه‌ کردن به صحبت‌هایش ندارد.

مانورهای ناتو در گرجستان

سخنگوی کرملین همچنین به خبرنگاران گفت، به باور روسیه، مانورهای اخیر ناتو در گرجستان باید به دقت تحت نظارت قرار بگیرد. مانورهایی با مشارکت بیش از ۲۵۰۰ نیرو از ۱۵ کشور از سه‌شنبه در گرجستان آغاز به کار کرد.

پسکوف گفت: یک تاییدیه دیگر داریم درباره اینکه ناتو با زیرساخت نظامی خود در اطراف مرزهای ماست، آن هم نه فقط در اطراف مرزهایمان، بلکه در خود مرزهایمان. این البته مورد نظارت بسیار دقیق ما قرار می‌گیرد. چنین تحرکاتی ما را وادار می‌سازد تا تدابیری برای حفظ ایمنی خود به کار ببندیم.

پسکوف تاکید کرد، به اعتقاد روسیه این مساله مهم است که سناریوهای مانورهای نظامی ناتو بر هیچ‌گونه اقدام پنهانی علیه روسیه دلالت نداشته باشد. او در مورد ارزیابی کرملین از مشارکت باکو در این مانورها گفت: جمهوری آذربایجان یک کشور مستقل است و ما برای روابطمان با جمهوری آذربایجان ارزش قائل هستیم. ما شراکت داریم و یک اراده سیاسی مشترک برای توسعه بیشتر همکاری ما وجود دارد. البته از نظر ما مهم است که سناریوهای چنین مانورهایی، بر اقدامات پنهانی علیه کشور ما دلالت نداشته باشد. سناریوهای این مانورها در ناتو نوشته می‌شود، در ائتلافی که پنهان نمی‌کند چه کسی را دشمن اصلی می‌داند. 

روابط ترکیه –آذربایجان

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط میان جمهوری آذربایجان و ترکیه به بهای ثبات منطقه‌ای توسعه پیدا نکند.

پسکوف در رابطه با اخباری در مورد تشکیل ارتش مشترک ترکیه-جمهوری آذربایجان گفت: طبیعتا، جمهوری آذربایجان و ترکیه در حال توسعه مناسبات دوجانبه خودشان هستند. این یک مساله حاکمیتی است. بسیار مهم است که چنین اتفاقی به بهای ثبات و فضای قابل پیش‌بینی در این منطقه رخ ندهد. ما به تماس‌های معمول خود با شرکای ترکیه‌ای و آذربایجانی خودمان ادامه می‌دهیم.

تحولات افغانستان

سخنگوی کاخ کرملین امروز پنج‌شنبه همچنین گفت، روسیه عمیقا نگران تازه‌ترین تحولات در افغانستان است و آمادگی دارد تا با شرکا در بحبوحه تهدیدات احتمالی همکاری کند.

پسکوف گفت: شما مرتبا بیانیه‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع روسیه را می‌شنوید، مبنی بر اینکه آنچه در افغانستان می‌گذرد، موجب نگرانی عمیق ماست و اینکه ما کاملا آمادگی داریم با شرکایمان در بحبوحه تهدیداتی که شرایط افغانستان ممکن است، به وجود آورد، همکاری کنیم.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.