واکنش روسیه به احتمال اعزام نظامیان چین به افغانستان

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، کابلوف در پاسخ به سؤالی درباره احتمال اعزام نظامیان چینی به افغانستان تصریح کرد که پکن پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، نیروهای نظامی خود را به این کشور اعزام نمی‌کند.

وی با بی اساس خواندن این گزارش‌ها در این خصوص توضیح داد: «من چنین دیدگاهی ندارم. در هر صورت دلیلی وجود ندارد که بخواهیم چنین مطلبی را درباره چین مطرح کنیم».

نماینده روسیه در امور افغانستان همچنین ضمن اعلام این که قصد دارد هفته آینده با نمایندگان ویژه آمریکا و چنی در امور افغانستان در «دوحه» دیدار کند، سقوط کل افغانستان به دست طالبان را بعید دانست و گفت: «بعید می‌دانم که چنین سناریویی اجرایی شود».

وی همچنین در خصوص قدرت گرفتن داعش در افغانستان گفت: «روسیه نگران است که داعش از بحران به وجود آمده در افغانستان برای تثبیت موضع خود در شمال این کشور سوء استفاده کند».

چندی پیش برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح شد مبنی بر این که چین قصد دارد پس از خروج آمریکا از افغانستان، جایگاه خود را در این کشور تحکیم بخشد اما پکن در واکنش به این گزارش‌ها تأکید کرد که چین در اجلاس‌های بین‌المللی درباره افغانستان مشارکت می‌کند اما نیروی نظامی به این کشور اعزام نمی‌کند.

یکی از سخنگویان دولت چین چندی پیش در این خصوص گفت: «مواضع چین در خصوص اعزام نظامی و حافظ صلح به افغانستان مشخص است و قبلا نیز اعلام شده است و پکن تنها در مأموریت‌های محوله شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌کند و نیروی حافظ صلح اعزام می‌کند و حتی یک نظامی هم به افغانستان نمی‌فرستد».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

همزمان با این خروج، حملات طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته و تنها در دو ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ شهرستان به دست این گروه سقوط کرد.

مسکو: اخبار مربوط به اعزام نظامیان چین به افغانستان بی اساس است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.