روحانی: جمهوری اسلامی از حکومت امیرالمومنین فاصله زیادی دارد اما...

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در هشتاد و ششمین آیین افتتاح طرح‌های ملی که مربوط به وزارت راه و شهرسازی بود با تبریک عید سعید غدیر خم  گفت: روز غدیر را به هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه تشبیه می کنم‌.

وی افزود: پیامبر اسلام مردم را به راه مستقیم هدایت می‌کرد و وحی در غار حرا در مکه نازل شد اما دولت اسلام در مدینه شروع شد و هجرت پیامبر به معنای آغاز حکومت اسلامی است. هجرت پیامبر آغاز تاریخ ماست و مبنای تاریخ اسلامی هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است.

رییس جمهوری با بیان اینکه تقویم هجری شمسی و قمری بر مبنای هجرت پیامبر است و این هر دو بر مبنای اسلامی است، اظهار کرد: برخی فکر می کنند قمری تاریخ اسلامی و شمسی تادیخ غیر اسلامی است در حالیکه مبنای هر دو تاریخ هجرت پیامبر و اسلامی است. با هجرت پیامبر، حکومت اسلامی آغاز شد.

وی ادامه داد: رسالت پیغمبر در مکه انجام شد و امامتش در مدینه بروز و ظهور پیدا کرد.

روحانی غدیر را حرکت دوم هجرت عنوان کرد و گفت: در غدیر بار دیگر بحث حکومت مطرح است. هجرت ییامبر آغاز حکومت اسلامی و غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است.

وی افزود: پیامبر وقتی در غدیر دست حضرت علی را گرفت و گفت هر که من مولای اویم علی مولای اوست، ایشان نه تنها علی بلکه صفات را برای حاکمان اسلامی مشخص کرده و در غدیر به مردم گفت چه فرد و افرادی می‌توانند حاکم دنیای اسلام باشند و با چه رفتاری می تواند حکومت دنیای اسلام را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه هر کسی بتواند زیست و رفتار حضرت علی را پیاده کند می تواند حکومت دنیای اسلام را بر عهده بگیرد، ادامه داد: پیامبر رر آن روز معیار حکومت در دنیای اسلام را معین و معیار های حاکمیت را تا روز قیامت برای ما معرفی کرد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز افتخار همه ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر راه امیرالمومنین باشد که البته همه ما می‌دانیم که حکومت چهل و چند ساله جمهوری اسلامی ایران با حکومت مولایمان امیرالمومنین فاصله دارد اما اگر تلاش بر ادامه دادن همان مسیر  و مطلوب هم همان باشد، این تلاش؛ ایثار و فداکاری ما باید ادامه یابد و حکومت ما هر روز رنگ حکومت امیرالمومنین بگیرد.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم هستیم، گفت: امروز آخرین پنجشنبه این دولت است و پنجشنبه هایی که با افتتاح سر و کار داشتیم از آغاز سال ۹۹ شروع شد. بسیار خوشحالم چون فکر نمی کردم خداوند به ما توفیق دهد هر هفته افتتاح و در این افتتاح ها حضور داشته باشیم و آن را به مردم اعلام و دل مردم را شاد کنیم.

وی افزود: می‌دانم مردم ما در این سه سال و نیم با مشکلات زیاد و جنگ اقتصادی روبرو بودند که کرونا هم به آن اضافه شد و شرایط را سخت تر کرد. شرایطی مانند خشکسالی هم امسال حاکم شدو مشکلات را چند برابر کرد اما در عین حال وقتی مردم می بینند این پروژه های عظیم به دست جوانان و مهندسان خودشان افتتاح می شود در یک روز قادریم صدها کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم، بسیار مهم است.

روحانی خاطرنشان کرد:  تنها یک پروژه امروز ۲۷۰ کیلومتر بود و ۲۷۰ کیلومتر راه آهن از یزد به اقلید بهره برداری شد و قطار مسافربری و باری حرکت خود را آغاز و راه را چند ساعت نزدیک کرد. مسیر  کوتاهتر شد که هم برای تولیدگران، معادن بزرگ و مسافران رفاه به وجود آورد و هم توانستیم در دو نقطه ریل را دو خط کنیم.

 روحانی با بیان اینکه در دو خطه شدن ریل هزینه ها کمتر و ارزانتر است، ادامه داد: رقم هایی که امروز برای دو خطه شدن اعلام می‌شود 

 بیشتر است که این را از وزیر راه و شهرسازی جویا می شوم.

رییس جمهوری گفت: دو خطه شدن ریل برای سرعت و امنیت و آسان تر شدن دسترسی های مردم مهم است. روحانی با اشاره به بهره برداری دو خطه ریلی در اصفهان و زنجان گفت: همه اینها برای ما حائز اهمیت است. دو طرح بزرگ دیگری که ریل‌گذاری آن به اتمام رسیده اما ۱۰ روز تا کامل شدن کار دارد را افتتاح نکردم که یکی پروژه بستان آباد به تبریز بود که تا ایستگاه خاوران پایان یافت ک به دلیل برخی مسائل فنی ۱۰ روز برای حرکت قطار زمان نیاز است. 

وی ادامه داد: با این که امروز پیشنهاد افتتاح داشتیم کلمه افتتاح را در این دو پروژه به کار نبردم و گفتم افتتاح نشود چون خواستم دو هفته هم کار انجام و در دولت بعدی افتتاح شود. پروژه دیگر خاش زاهدان است که همه کارهای آن انجام و تکمیل شده است و این دو پروژه در هفته های آتی به بهره‌برداری می رساند

رییس جمهوری تصریح کرد:  پروژه هایی برای آخر سال می ماند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن یکی از افتخارات ماست که راه آهن را در دولت تدبیر و امید از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر  رساندیم.

وی افزود: وقتی می بینیم تمام ریل از اول تاریخ ریل کشور تا سال ۹۲ چه میزان بوده و از ۹۲ تا امروز چقدر افزایش یافته است، باعث افتخار همه مهندسان و طراحان ما است. همینطور جاده شمال که برای ما بسیار مهم بود. روزهای نخست ریاست جمهوری خواستم نقشه شمال را بیاورند و ساعتها راجع به متوقف شدن این پروژه با مسئول وقت پروژه بحث کردیم.

وی اظهار داشت: دلیل توقف این پروژه این بود که زمان آغاز آن در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مشکلی ایجاد شده بود که در آن زمان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم و بررسی آن به من واگذار شده بود و برای همین همیشه ذهنم به دنبال اجرای این طرح بود.

رییس جمهوری اظهار کرد: در سال ۹۸ قطعه اول این پروژه را از تهران افتتاح کردیم و مهم این بود که کرج نجات پیدا کرد. کرج در ایام تعطیلات، تابستان و نوروز همیشه قفل بود و با این افتتاح ها مردم دیگر از تهران و از این مسیر و آزادراه جدید به سمت شمال حرکت می کنند بدون آنکه به کرج کاری داشته باشند.

 وی افزود: معضل دیگر امروز حل شد. تونل کندوان و اطرافش در زمستان با مشکلات زیاد مواجه می‌شد که امروز این تونل بسیار بزرگ البرز به دست ایرانیان که طولانی ترین تونل جاده و ششمین تونل با این طول در غرب آسیا است به بهره برداری رسید.

 روحانی با قدردانی از بنیاد مستضعفان، مهندسان و کارگران که در این مسیر تلاش و فعالیت کرده‌اند تا این پروژه بسیار مهم را امروز افتتاح برسانند، گفت:  در روزهای اولیه در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم یکی از بحث‌هایی که داشتیم درباره ریل بود. از آغاز پیروزی انقلاب هر کسی در هر دولتی وزیر راه و رییس سازمان برنامه و بودجه شد با او درباره ریل صحبت کردم چه زمانی که نماینده مجلس شورای اسلامی بودم و چه زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کردم ریل برای من مهم بود.

رییس دولت دوازدهم ریل را بهترین وسیله ارتباطی بار و مسافر توصیف کرد که هم ارزانتر تمام می شود و هم سالم تر و با دسترسی آسانتر است و گفت: مسافرت های طولانی را باید روی دوش ریل بیندازیم البته یکی از کارهایی که مایل بودم در این دولت انجام شود اما نشد ورود قطار سریع السیر به کشور بود. اواخر دولت یازدهم خواستم راه آهن اصفهان با سرعت ۲۵۰ یا بالای ۳۰۰ کیلومتر افتتاح شود که وارد فاز جدید می‌شدیم. ریل با سرعت ۳۰۰ کیلومتر را هم برقی بود و هم مسیر را کوتاه می کرد در قم اعلام کردم، که نشد.

وی راه آهن اینچه برون، کاسپین رشت، ارومیه، تبریز، یزد اقلید، زاهدان خاش، اردبیل، سنندج و چهارمحال و بختیاری را از جمله طرح های آماده افتتاح دانست که به زودی در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود و ابراز امیدواری کرد هر روز در دولت سیزدهم شاهد افتتاح طرح های این چنینی باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز جلسه پایانی با وزارت راه بنیاد و قرارگاه خاتم الانبیا است،  گفت: این آخرین جلسه است و وزارت راه و شهرسازی انصافاً اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.به بخش مسکن آن کار ندارم اما در بخش راه،  ریل و آزادراه کارهای بسیار بزرگی انجام شد. توسعه خوبی در فرودگاه ها پیدا کردیم و تعداد پروازهای ما افزایش داشت.

وی افزود: در زمینه سفر هوایی تحولی رخ داد و اگر برجام ادامه می یافت تاکنون ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد و کلاً سازمان هوایی ما متحول شده بود. ما  توانستیم ۱۶ هواپیما را وارد کشور کنیم که با تحریم سال ۹۷ این قضیه بسته شد. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به ایجاد تحول در ریل ادامه داد: بسیاری از واگن های مسافربری چه خرید و ساخت کار بزرگی شد و ریل را خود درست می کنیم و خودکفا شده این در حالی که قبلا وارد می کردیم. در زمینه بنادر کار بسیار بزرگی انجام شد و ظرفیت بنادرمان از ۱۸۵ میلیون تن به ۲۸۵ میلیون تن افزایش یافت. کارهای بزرگی توسط بخش‌های خصوصی و قرارگاه خاتم الانبیا انجام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.