سیاست غرب در مقابل ایران تغییر می کند؟

دنیل برامبرگ، با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی رسپانسیبل استیت‌کرفت با عنوان «انتخاب رئیسی فرصت‌ها و چالش‌های جدید را در برابر جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند» لزوم تجدیدنظر در سیاست غرب نسبت به ایران با توجه به تغییرات مذکور را بررسی کرده است.

ابراهیم رئیسی، در حالی به عنوان بخشی از بدنه محافظه کار جمهوری اسلامی در ماه اوت قدم به دفتر ریاست جمهوری خواهد گذاشت که علی‌رغم کسب رای حدود سی‌درصد واجدین شرایط در انتخابات، به نظر می‌رسد از حمایت بالاترین مقامات و پرقدرت‌ترین جناح حاکم بر کشور برخوردار است و چنین تصور می‌شود که مصمم است تسلط کامل بر کل حوزه‌های سیاسی را توسط این جناح تحکیم بخشد.

پیروزی رئیسی همراه با دو چالش اساسی خواهد بود. نخست، این‌که می تواند نشانه‌ای از تحول در سیستم سیاسی ایران باشد که با رقابت مدیریت‌شده جناح‌های مختلف شناخته می‌شد. اما ممکن است این انتخاب، حکومت را از ابزاری که در بهبود چهره‌ بین‌المللی به کار می‌آمد، محروم کند. دوم، انتخاب رئیسی احتمالا همرا با عزیمت و حتی پاک‌سازی کارگزاران سیاست خارجی همراه خواهد بود و این با کنار گذاشتن محمدجواد ظریف آغاز می‌شود. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر چرخش سخت گیرانه رئیسی؛ چالشی پیش روی بایدن بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.