مسئول واکسن سازی کوبا به دیدار ظریف رفت

«ویسنته ورز بنکومو» رئیس موسسه تولید واکسن فینلای کوبا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است بعدازظهر امروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور، همکاری ایران و کوبا در حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، به ویژه تولید واکسن را بسیار مهم ارزیابی کرد. 

ویسنته نیز در این دیدار توضیحاتی در رابطه با همکاری مؤسسات واکسن سازی دو کشور جهت تولید واکسن کووید- ۱۹ و ویژگی های منحصر به فرد این واکسن ارائه و از ظریف و وزارت امور خارجه برای پیشبرد سریع همکاری دو کشور به منظور تولید واکسن مشترک تشکر و قدردانی کرد. 

سفیر کوبا نیز در این دیدار سفر سال گذشته محمدجواد ظریف به این کشور را جهت آغاز همکاری موسسات پاستور ایران و فینلای کوبا برای تولید مشترک واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم توصیف کرد.

به گزارش فارس، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۱ تیر ماه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: پروژه تولید مشترک واکسن کرونای کوبایی سوبرانا ۲ بین دو کشور ایران و کوبا که با سفر سال گذشته ظریف به هاوانا کلید خورد به خوبی در جریان است و همکاری‌های نزدیک بین انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا همچنان با قوت ادامه دارد.

وی ادامه داد: موضوع انتقال تکنولوژی این واکسن به کشورمان که از جمله بهترین واکسن‌های موجود در دنیا ارزیابی شده و نتایج و اثربخشی بسیار بالایی هم در مواجهه با سویه‌های جدید این ویروس از خود نشان داده است با هم افزایی خوب بین طرفین در جریان است.

این دیپلمات ارشد بیان کرد: همچنین بحث‌های فشرده علمی هفتگی به طور مجازی بین مدیران و دانشمندان دو موسسه در رابطه با مطالعات بالینی و روند انتقال و بهینه سازی تولید به طور منظم و  پیوسته در سال جاری ادامه داشته است. 

خطیب زاده افزود: بیانیه مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در روز شنبه ۱۹ تیرماه و سفر احتمالی قریب الوقوع «ویسنته» رئیس انستیتو فینلای کوبا به کشورمان هم مؤید همکاری نزدیک بین طرفین است. انشاءالله به زودی و با تولید این واکسن در انستیتو پاستور کشورمان، مردم عزیز  ایران می‌توانند از این واکسن استفاده کنند و همکاری این دو نهاد معتبر ایرانی- کوبایی تاثیر مثبتی بر سلامت جمعیت هر دو کشور خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.