نجباء عراق، آمریکا را تهدید کرد

«نصر الشمری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نجباء در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که در خصوص حضور نظامی آمریکا، اسامی و مسماها تفاوتی ندارد و آنان همچنان تحت هر عنوان و هر صفتی، اهدافی برای سلاح مقاومت هستند. 

او در گفت‌وگو با شبکه المیادین دلایل مخالفت گروه‌های مقاومت با موضع وزیر خارجه عراق درباره حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور را تشریح کرد و گفت: «هم نخست‌وزیر موقت، هم وزیر دفاع و هم مشاور امنیت ملی تصریح کرده‌اند که عراق برای تامین ثبات خود نیازی به نیروهای بیگانه ندارد و از امکانات و توان کافی در این زمینه برخوردار است.

وی ادعای «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق را متناقض با رویکرد مسئولان امنیتی خواند و افزود: «تعجب‌آور است که وزیر خارجه به‌ جای رجوع به متخصصان، از نیازمندی عراق به نیروها و مستشاران آمریکایی سخن می‌گوید! در پرانتز باید تاکید کنیم که این وزیر خارجه، پیش از تصدی این پست، به‌طور علنی اعلام کرده بود که نه به حاکمیت و نه به دولتی تحت عنوان عراق اعتقاد ندارد! او آرزو دارد که عراق متزلزل و ناامن باشد تا به اهداف تجزیه‌طلبانه خود دست پیدا کند.»

معاون دبیرکل نُجَباء ضمن اشاره به فروپاشی دستگاه‌های نظامی - امنیتی عراق در پی ظهور داعش، ادامه داد: «زمانی که عراق بیشترین نیاز را به نیروها و مستشاران آمریکایی داشت، آن‌ها به هیچ دردی نخوردند و حضورشان منشأ هیچ فایده یا کمک مؤثری نبود.

الشَمَّری با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها برای فریب دادن افکار عمومی، عنوان حضور خود در عراق را تغییر می‌دهند، پرسید: «تغییر عنوان اشغالگر به مستشار، چه سودی می‌تواند داشته باشد؟ سربازان آمریکایی در خاک عراق حضور دارند، چه تفاوتی دارد که این حضور نظامی تحت چه مسمایی و به چه بهانه‌ای باشد؟»

وی با اعلام اینکه «ما به طرف آمریکایی اطلاع داده‌ایم که همه نیروهای خارجی را از خاک عراق بیرون بکشند» افزود: «اما آمریکایی‌ها برعکس جلوه می‌دهند و می‌گویند که دولت عراق خواستار بقای نیروهای نظامی خارجی شده است. معذرت می‌خواهم که این را می‌گویم؛ اما یکی از دو طرف دروغ می‌گوید و به‌نظر من آمریکایی‌ها از اعتبار بیشتری برخوردارند.»

سخنگوی نُجَباء از مشاور امنیت ملی عراق که روز خروج کامل نیروهای آمریکایی را یک روز تاریخی خوانده است، تقدیر کرد و گفت: «همه جناح‌ها باید مانند آقای اعرجی موضع بگیرند؛ زیرا عراق امروز امکانات نظامی بالا و ارتشی مجرب دارد که توانسته داعش را شکست بدهد.»

نصر الشَمَّری در پایان گفتگو با المیادین بار دیگر تأکید کرد: «از نظر جنبش نُجَباء، مسائل تفاوت چندانی نکرده و عراق نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد. بنابراین به‌ وضوح اعلام می‌کنیم که ما همچنان نیروهای آمریکایی را تحت هر عنوان و هر صفتی، به‌عنوان اهدافی برای سلاح مقاومت به‌شمار می‌آوریم.»

«محمد الربیعی» سخنگوی سیاسی گروه «عصائب اهل الحق» از بزرگترین گروههای نظامی الحشد الشعبی و دارای ۱۶ کرسی در پارلمان عراق نیز به نیویورک تایمز گفته است: «آمریکایی‌ها با تغییر نام نظامیانشان از نیروهای رزمی به مستشاران و مربیان در صدد گمراه کردن افکار عمومی هستند.»

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی مدعی شد که به نظر می‌رسد آمریکا با درخواست نخست‌وزیر عراق برای تعیین موعد خروج نیروهای رزمی‌اش از آمریکا موافقت کند، اما قرار نیست حتی یکی از ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی حاضر در عراق نیز این کشور را ترک کند و صرفا نقش و نوع کارکرد آن‌ها بازتعریف خواهد شد و نیروهای آمریکایی با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.