رجایی: باید وزیر از خوزستان داشته باشیم

خوزستان امروز کانون مشکلات ایران است و به تعبیر علی ربیعی، سخنگوی دولت، هر پنج مسئله کلان ایران که توان تبدیل شدن به بحران را دارند این روزها در خوزستان رخ نمایی می‌کنند. اما چرا این چنین شد و چرا با وجود هشدارهایی با عمر بیش از یک دهه هیچ گوشی شنوا نبود؟

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دلیل اصلی شنیده نشدن هشدارها را کهنسالی دولت در ایران می‌داند. او که خود اصالتا دزفولی است تاکید می‌کند خوزستان نه تنها به استاندار ویژه بلکه به وزیر ویژه نیاز دارد که وزرا امور استان را با او هماهنگ کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام دولت‌ها را در وضعیت امروز خوزستان مقصر می‌داند گفت: به نظرم با وجود این که حکومت ما عمری بیش از ۴۲ سال ندارد دچار کهنسالی شده است و خوب نمی‌شنود. از مجلس پنجم و ششم نمایندگان، به خصوص نمایندگان خوزستان، به دولت‌ها درباره مشکلات هشدار می‌دادند، اما حرفشان شنیده نشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: متاسفانه باید اذعان کرد که در حق خوزستان کم لطفی شده است. صنایع از این استان دور شد و سدی مثل گتوند ساخته شد و تصمیم‌گیران هنوز هم از این اشتباهات دست بر نمی‌دارند.

رجایی با تاکید بر ضرورت تشخیص مقصران وضعیت امروز خوزستان گفت: همان طور که وقتی یک ساختمان خراب می‌شود مهندس ناظر را مجازات می‌کنند، به نظر من تمام این تصمیمات درباره خوزستان هم باید تبعات قانونی داشته باشد. ملت نمی‌تواند ببیند که هور، کارون و دیگر رودخانه‌های خوزستان خشک شد و حرفی نزند، آن هم مردمی که اگر در برابر صدام نمی‌ایستادند امروز نقشه ایران این نبود.

وی با اشاره به ادامه ‌دار بودن بحران‌های پیش رو گفت: آن چنان که امروز درباره آب دچار بحران شدیم در آینده درباره خاک و نشست زمین هم دچار مشکل خواهیم شد. ما امروز یک تجربه سنگین و پرهزینه به دست آوردیم، این مساله می‌تواند دست‌آورد هم داشته باشد. این دست آورد بزرگ آن است که دولت آینده کاملا مقلد نخبگان عرصه‌های مرتبط باشد، به خصوص نخبگان محلی.

چرا باید برای باز کردن دریچه‌های سد کرخه کسی از تهران برود؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از کندی دولت گفت: چرا باید برای باز کردن دریچه‌های سد کرخه کسی از تهران برود؛ آیا این قدرت در خوزستان نبود؟ ما گرفتار بی‌تدبیری و مدیران ناکارآمد هستیم. متاسفانه کسانی که امروز استان را اداره می‌کنند در اندازه این کار نیستند و دولت هم در این زمینه دیر به تحرک افتاد! چند هفته است خوزستان دچار مشکل است و معاون اول تازه به استان می‌رسد.

وی با طرح این پرسش که اصلا چرا باید این بحران در خوزستان ایجاد شود، ادامه داد: چرا یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور باید طوری دچار تشنگی باشد که دولت مستقیم در مسئله مداخله کند؟ اختیارات‌ محلی به مسئولین داده شود که بتوانند مشکلات را حل کنند تا کار به اینجا نرسد. متاسفانه دولت با نخبگانی که درد و درمان را می‌فهمند فاصله گرفته و به درد و درمان توجه نمی‌کند. البته در این زمینه مجلس هم نقش خود را ایفا نکرده است و درگیر مسائل جزئی است.

خوزستان یک استان ویژه است

رجایی با اشاره به شرایط خاص استان خوزستان گفت: خوزستان یک استان ویژه است و تصمیم آقای رییسی برای تعیین استاندار ویژه و دعوت گاه به گاه او به دولت بسیار درست است. البته پیشنهاد من از مدت‌ها قبل این بود که ما وزیر خوزستان داشته باشیم و وزرا در مسائل خوزستان تابع وزیر خوزستان باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که جدا کردن صف معترضین و نیروهایی مثل منافقین و تجزیه طلبان وظیفه نیروی امنیتی است یا مردم، گفت: نقش عمده در تفکیک صفوف مردم از منافقین و نیروهای ضد نظام بر عهده نیروهای امنیتی است اما مردم هم وقتی شعار هنجار شکنانه را مشاهده کردند باید از آن فاصله بگیرند. البته حرکت‌های تجزیه طلب می‌دانند از این آب گل‌آلود ماهی مرده خواهند گرفت و به نتیجه نمی‌رسند. مردم خوزستان خون دادند که این استان از ایران جدا نشود، حالا چطور بروند زیر پرچم کسانی که ادعای جدایی قوم عرب را دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: قرن‌ها است که خون قومیت‌ها در خوزستان با هم عجین شده و مردم این استان برای هم فدا شده و می‌شوند و این حرکت‌های تجزیه طلب به جایی نمی‌رسد. امروز بی بی سی و ایران اینترنشنال دنبال تحریک اعراب و جوانان هستند ولی مردم مایل به همراهی با این حرکت‌ها نیستند. اگر تجمع این تجزیه طلبان خلاف قانون نبود و فراخوانی برای تجمع می‌دادند مشخص می‌شد که چقدر هواداران محدودی دارند.

وی در انتها با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به استان خوزستان گفت: خوزستان انرژی فراوانی دارد، به دریا نزدیک است، خاک حاصل خیزی دارد و مردم وفادار و صمیمی دارد که باید قدر آن‌ها را دانست و برای کیفیت زندگی آن‌ها تلاش کرد. مردم خوزستان شهید داده، قانع، کم توقع و کریم هستند و همواره از گندم و آب و نفت از زیر پای آن‌ها به کل کشور صادر شده و امروز حاکمیت، دولت و مجلس عذرخواهی‌های مکرری را به این مردم بدهکار هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.