بیانیه الکاظمی پیش از سفر به واشنگتن

نخست وزیر عراق امروز یکشنبه اعلام کرد، سفر وی به ایالات متحده آمریکا در چارچوب تلاش‌ها برای تحکیم روابط نزدیک با واشنگتن بر اساس مبانی احترام متقابل و همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف انجام می‌گیرد.

به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق کمی پیش از سفر رسمی خود به آمریکا در راس یک هیئت دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سفر بیانگر تلاش‌ها در جریان جلسات گفت‌وگوی استراتژیک برای تنظیم روابط امنیتی میان دو کشور براساس منافع ملی عراق است.

وی همچنین پیش از این سفر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، کشورش دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی برای مقابله با داعش ندارد اما چارچوب زمانی رسمی برای استقرار مجدد آنها به نتایج مذاکرات با مسؤولان آمریکایی منوط خواهد بود که قراراست هفته جاری انجام شود.

نخست وزیر عراق گفت، عراق همچنان خواستار آموزش و کمک برای جمع آوری اطلاعات نظامی از سوی آمریکاست.

وی افزود، هیچ نیازی به ادامه حضور نیروهای خارجی در خاک عراق وجود ندارد اما موعد نهایی برای خروج نظامیان آمریکایی هنوز اعلام نشده است.

الکاظمی ادامه داد، هر گونه طرح زمانی برای خروج نظامیان به نیازهای نیروهای عراقی بستگی خواهد داشت که سال گذشته نشان دادند می‌توانند به صورت مستقل با داعش مقابله کنند. مبارزه با داعش و آمادگی نیروهای عراقی مستلزم یک جدول زمانی مخصوص است و این به مذاکرات عراق و آمریکا بستگی دارد که در واشنگتن برگزار خواهد شد.

نخست وزیر عراق امروز در یک سفر رسمی چند روزه با هدف بررسی روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و نیز مسائل مهم مشترک عازم آمریکا شد.

قرار است الکاظمی در چهارمین دور از مذاکرات استراتژیک روز دوشنبه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

در ماه آوریل عراق و آمریکا توافق کردند که نقش نظامیان مستقر این کشور در عراق به نقش آموزشی تغییر کند اما زمان این تغییر دقیق مشخص نشده است.

انتظار می‌رود دو رهبر در نشست روز دوشنبه در کاخ سفید یک جدول زمانی برای خروج این نیروها تعیین کنند و احتمال می‌رود این تاریخ پایان سال جاری باشد.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در خاک عراق مستقر هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.