دفاع پنتاگون از نحوه خروج از بگرام

هیل گزارش داد، جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، اظهار کرد گزارشهای مطبوعاتی در این خصوص را دیده اما تاکید کرد "برای واگذاری نهایی، هماهنگی با رهبران افغان هم در دولت و هم در نیروهای امنیتی افغانستان وجود داشته است."

کربی به خبرنگاران در پنتاگون گفت: همانطور که می‌دانید،این هفتمین و آخرین پایگاهی بود که ما به نیروهای امنیت ملی افغانستان واگذار کردیم. شما این کار را در یک خلاء انجام نمی دهید و این کار در یک خلاء انجام نشد.

او اضافه کرد که هر چند نمی تواند درباره سطح اطلاعاتی که به زنجیره فرماندهی افغانستان ابلاغ شده صحبت کند، "رهبران افغان، نظامی و غیرنظامی، هماهنگی مناسب و گزارش درباره واگذاری پایگاه را از جمله با یک راهنمای گام به گام تاسیسات برای رهبران ارشد افغانستان دریافت کردند.

پیشتر آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش کرد، هنگامی که ارتش آمریکا اوایل جمعه پایگاه بگرام را ترک کرد این کار را با قطع برق و خروج در تاریکی و بدون اطلاع دادن به فرمانده افغان جدید این پایگاه انجام داد.

بر اساس گزارش ها این فرمانده بیش از دو ساعت بعد متوجه این غیبت شد. مقامهای نظامی افغان به آسوشیتدپرس گفتند، قبل از آن که ارتش افغانستان کنترل این پایگاه هوایی – که نیروهای آمریکایی از محل آن در ۲۰ سال گذشته در جنگ در افغانستان جنگیدند – را به دست بگیرد، مورد هجوم یک ارتش کوچک غارتگران قرار گرفته بود.

همچنین ارتش آمریکا بر اساس گزارشها هزاران خودروی غیرنظامی را که اکثرا بدون سوئیچ برای روشن کردن بودند به همراه هزاران خودروی زرهی و سلاح های کوچک و مهمات آنها باقی گذاشته است.

کربی گفت، گفتگو و هماهنگی نهایی درباره واگذاری در بگرام حدود ۴۸ ساعت قبل از خروج سربازان آمریکایی رخ داد. او اظهار کرد: ما به سبب دلایل امنیتی عملیات، به ساعت دقیقی که در آن همه نیروهای آمریکایی بگرام را ترک کنند نپرداختیم.

او همچنین در مواجهه با پرسش درباره اینکه مقامهای آمریکایی با کدام یک از رهبران ارشد افغان هماهنگ کرده بودند، پرسشها در این مورد را به ستاد ژنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان که در تدارک برای واگذاری فرماندهی خود به ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بوده ارجاع داد.

کربی همچنین تایید کرد که "به وضوح خودروهایی پشت سر باقی ماندند و برخی نیز به مقامهای افغان واگذار شدند" اما این مورد را در مقایسه با دیگر موارد واگذاری های مربوط به تاسیسات دیگر در این کشور نامعمول ندانست. همچنین در طول روند خروج، "چند سلاح کوچک و مهمات آنها به نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان منتقل شدند."

پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد روند خروج آمریکا از افغانستان "بیش از ۹۰ درصد" تکمیل شده است اما گفت که خروج نهایی از افغانستان تا اواخر اوت انجام نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.