اظهارات مهم ژنرال مک‌کنزی درباره تصمیم پنتاگون در افغانستان و عراق

یکی از ژنرال‌های سرشناس آمریکایی سه‌شنبه درباره قابلیت اطمینان به طالبان به عنوان یک شریک مذاکره برای واشنگتن و دیپلمات‌های افغان به دنبال طرح خروج نظامیان آمریکایی از طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده، به شدت ابراز تردید کرد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین اظهار داشت، هنوز معلوم نیست که ایالات متحده دقیقاً چگونه تهدیدات القاعده یا داعش را که پس از عقب‌نشینی به وجود می‌آید، شناسایی کرده و به آنها واکنش نشان می‌دهد. او می‌گوید که برنامه‌ریزان نظامی در حال طراحی گزینه‌هایی هستند.

مک‌کنزی گفت، اما ایالات متحده توافقنامه‌های اساسی نظامی با همسایگان افغانستان عقد نکرده است و هنوز روی یک توافق دیپلماتیک حاکم بر نیروهای امنیتی که بتوانند در سفارتخانه آمریکا در کابل باقی بمانند، کار می‌کند.

به طور کلی، شهادت ژنرال مک‌کنزی در کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نشان‌دهنده عدم اطمینان پنتاگون در شرایطی است که دستور جو بایدن برای عقب‌نشینی تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر را اجرایی می‌کند. خروج نیروها قرار است از اول مه آغاز شود.

مک‌کنزی در نشست این کمیته گفت: من عمیقا درباره قابلیت اطمینان طالبان تردید دارم... اما باید ببینیم که آنها دست به چه کاری می‌زنند. اگر آنها بخواهند در آینده افغانستان از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند... باید به توافق‌هایی که بسته‌اند، پایبند بمانند.

صحبت‌های این ژنرال آمریکایی یک روز پس از آن انجام شد که سه منبع مطلع به رویترز گفتند که کنفرانس صلح افغانستان با پشتیبانی واشنگتن در ترکیه که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود، بر سر عدم مشارکت طالبان به تعویق افتاد.

مک‌کنزی در ادامه گفت، ایالات متحده توافقی با طالبان ندارد که تضمین کند این شبه‌نظامیان بعد از اول مه به نیروهای آمریکایی حمله نمی‌کنند اما ارتش آمادگی دارد تا در صورت بروز چنین موردی اقدام کند.

براساس گزارش ماه ژانویه سازمان ملل، حدود ۵۰۰ شبه نظامی القاعده در افغانستان حضور دارند و طالبان روابط نزدیکی با این گروه افراطی دارد. طالبان مساله حضور القاعده در افغانستان را انکار می‌کند.

فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفت "تمایل شناخته‌شده این گروه‌ها برای اجرای حملاتی علیه ایالات متحده از بین نرفته و هنوز وجود دارد." با این حال او اذعان کرد که این گروه‌ها در حال حاضر توانایی اندکی برای تحقق تمایلاتشان دارند.

مک‌کنزی همچنین در پاسخ به اینکه آیا توافقی با کشورهای همسایه افغانستان وجود دارد که پایگاه نیروها برای اجرای حملات مرگبار یا انجام عملیات شناسایی شوند، گفت: در حال حاضر هیچ توافقی وجود ندارد. من تا پایان همین ماه طرحی را برای نیروهای ضد تروریسم خارج از افغانستان به وزیر دفاع تحویل می‌دهم. از دست دادن شبکه نظامی کنونی آمریکا در افغانستان و قابلیت اطلاعاتی‌ای که آن به وجود می‌آورد، تاثیری در پی خواهد داشت.

به گفته مک‌کنزی، اکثر پیمانکاران و تمام پیمانکاران آمریکایی با نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند. این احتمال وجود دارد که پیمانکارانی با حمایت مالی بین‌المللی که از نیروهای افغان حمایت می‌کنند، دست‌کم برای دوره‌ای باقی بمانند.

براساس گزارش یک دیده‌بان دولت آمریکا، تا ماه اکتبر بیش از ۱۸ هزار پیمانکار شامل ۶۰۰۰ آمریکایی و ۷۰۰۰ تبعه یک کشور ثالث در افغانستان حضور داشتند.

فرمانده سنتکام در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، آمریکا برای نظارت بر طالبان و گروه‌های تروریستی خارجی داخل افغانستان و حمله به اهدافی که برای حملات تروریستی علیه آمریکایی‌ها بعد از خروج نیروها تدارک می‌بینند، برنامه دارد.

ژنرال مک‌کنزی تاکید کرد: ما هنوز می‌توانیم چنین چیزی را در افغانستان ببینیم. ما این قابلیت را برای یافتن و تعیین افرادی که برای حملاتی علیه ما برنامه دارند و اینکه بتوانیم آنها شناسایی کنیم و بعد در زمان مناسب به آنها حمله کنیم، حفظ خواهیم کرد. نگرانی اصلی این است که گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش از افغانستان به عنوان پایگاهی برای طراحی حملات علیه ایالات متخده یا علیه اهداف آمریکایی استفاده کنند.

در حالی که این دو گروه در حال حاضر حضور محدودی در خاک افغانستان دارند، مک‌کنزی درباره این تهدید هشدار داد که ممکن است آنها خودشان را احیا کنند. مک‌کنزی همچنین گفت آمریکا اضافه کردن قابلیت‌های جنگی برای واکنش به هرگونه حمله طالبان علیه نیروهای آمریکایی در حال خروج است.   

ژنرال مک‌کنزی همچنین در جلسه روز سه‌شنبه کنگره درباره رژیم صهیونیستی گفت که تصمیم آمریکا برای انتقال اسرائیل به حوزه مسوولیت فرماندهی مرکزی (سنتکام) "چشم‌انداز عادی‌سازی روابط میان تل آویو و همسایگان عرب آن را گسترش می‌دهد."

او در کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: برای اسرائیل مهم خواهد بود که فرصت ایجاد روابط عادی با ملت‌های عرب را داشته باشد و این یکی از مهمترین مواردی است که از طریق داشتن آنها در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی حاصل می‌شود.

در روزهای پایانی دولت ترامپ، ایالات متحده رژیم صهیونیستی را از فرماندهی اروپا (یوکام) به سنتکام انتقال داد. مک‌کنزی گفت: امروز اسرائیل بیشترین تحرکات عملیاتی خود را با فرماندهی مرکزی آمریکا انجام می‌دهد. تهدیدات آنها به طور معمول از شرق ناشی می‌شود. از بسیاری جهات، حرکت به حوزه مسوولیت فرماندهی مرکزی به سادگی بازتاب یک واقعیت عملیاتی است که مدت‌ها وجود داشته است.

فرمانده سنتکام همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت، ایالات متحده در آینده به صورت کامل از عراق خارج نخواهد شد. مک‌کنزی تاکید کرد: معتقدم که روابط خوبی با دولت عراق داریم و به تازگی یک گفت‌وگوی استراتژیک را به پایان رساندیم که قرار است یک چارچوب در اختیارمان قرار دهد تا ما تصمیم بگیریم که نیروهایمان در آینده و حرکت رو به جلو به چه صورتی خواهند بود. به نظر من ایالات متحده در آینده به طور کامل از عراق خارج نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.