جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به قطعی برق پایتخت گفت: برق یکی از عواملی است که بیشترین عامل برای آتش‌سوزی‌ها به خصوص در روزهای گرم سال و در تابستان است.

او با بیان اینکه وسایل برقی پرمصرف مثل کولرها در مناطق گرم مثل تهران بیشتر استفاده می‌شود و احتمال آتش‌سوزی‌ها را بالا می‌برد، افزود: وصل شدن برق هنگامی که قطع می‌شود فشار مضاعفی را وارد می‌کند و باعث سوختن یک سری وسایل برقی می‌شود.

ملکی ادامه داد: در چنین شرایطی اگر وسایل برقی، وسایل استانداردی نباشند، می‌توانند باعث اتصالی و آتش‌سوزی شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره قطعی برق و رابطه آن با آتش‌سوزی تصریح کرد: وسایل زیادی در زندگی عادی ممکن است به برق باشد و زمانی که برق قطع می‌شود ممکن است افراد فراموش کنند وسایلی مثل اتو، شارژر، چرخ گوشت و... را از برق بکشند و همین باعث می‌شود در زمان وصل شدن برق اگر وسیله‌ای مثل اتو روی زمین یا وسایل قابل احتراق قرار بگیرد منجر به آتش‌سوزی شود.

ملکی درباره استفاده از آسانسور همزمان با قطعی برق افزود: زمانی که برق قطع می‌شود آمار حوادث ناشی از آسانسور در تهران زیاد می‌شود.

او با بیان اینکه این روزها قطعی برق در برج‌های بلند برای مردم به استرس تبدیل شده است، افزود: ساکنان این برج‌ها زمانی که برای تردد بخواهند از آسانسور استفاده کنند ممکن است برق قطع شود و بین طبقات گرفتار شوند یا برای رفت و آمد در طبقات بالای برج‌ها در زمان قطعی برق با مشکلاتی مواجه شوند.

ملکی گفت: در صورتی که افرادی در آسانسور باشند و برق قطع شود تا زمانی که آتش‌نشانان به محل برسند و عملیات را آغاز کنند، نداشتن تهویه در کابین باعث می‌شود احتمال ابتلا به کرونا نیز افزایش پیدا کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: در مواردی مشاهده می‌شود سرویس‌کارهای آسانسور کلید آسانسور را به فردی از اعضای ساختمان تحویل می‌دهند و از او می‌خواهند زمانی که برق قطع شد با کلید در آسانسور را باز کنند تا افراد بتوانند از کابین خارج شوند. این کار غلط است چراکه برای باز کردن در آسانسور هنگام قطعی برق ابتدا باید برق سه فاز آسانسور قطع شود و ترمز آن خلاص شود و با احتیاط کابین را متوقف کنند. چراکه هرگونه خطایی باعث می‌شود کابین به پایین سقوط کند.

ملکی گفت: آتش‌نشانان دوره‌های باز کردن درِ آسانسور و کنترل آن در زمان قطعی برق را دیده‌اند و با تخصص این کار را انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه قطع برق شوک‌هایی را به دستگاه‌های مثل آسانسور وارد می‌کند، گفت: به شهروندان توصیه می‌کنم به این گونه موارد دقت کنند و اگر در زمان قطعی برق برای آسانسورها مشکلی پیش آمده حتما سرویس‌کار معتبری، آسانسورها را در اولین فرصت کنترل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.