علت حذف یک مجسمه از باغ هنرمندان

بنا به گفته یکی از مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران، تندیس برنزی «فرم هندسی»، اثر شجاع‌الدین شهابی، سال‌ها پیش به دلیل مغایرت با شئون اسلامی، از باغ هنرمندان تهران حذف شده است.

شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، خبر سرقت مجسمه‌های باغ هنرمندان را رد کرد و از مرمت ۲۷ مجسمه این مجموعه خبر داد.

او درباره دلایل مرمت آثار این مجموعه، بیان کرد: «یکی از عمده مشکلات مجسمه‌های این مجموعه، آثاری است که به شکل غیر اصولی در داخل چمن و فضای باغچه نصب شده‌اند. این نوع آثار به دلیل قرار گرفتن در معرض، آبیاری باغچه اغلب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده‌، به همین خاطر علاوه بر مرمت نیازمند جا به جایی و جانمایی مجدد نیز هستند. به عنوان مثال مجسمه «نی‌لبک زن» کار استاد ایرج محمدی از داخل باغچه که به دلیل وجود درختان بلند در دیده‌شوندگی مطلوب هم برخوردار نبوده به روبه‌روی خانه تئاتر ایرانشهر منتقل شده است و همچنین مجسمه «تندیس عشق» کار شیخ‌الحکما هم به همین منوال در دستور جابه‌جایی قرار دارد و هیچ مجسمه‌ای به سرقت نرفته است.»

دیوسالار، درباره برچیده شدن یک اثرِ شجاع‌الدین شهابی از باغ هنرمندان هم توضیح داد: «تنها اثری که از مجموعه حذف شده است، مربوط می‌شود به فرم هندسیِ شجاع‌الدین شهابی که شئونات اسلامی در طراحی آن رعایت نشده بود. این اقدام هم بیش از ده سال پیش صورت گرفته است و هیچ ارتباطی به موضوع مرمت آثار در حال حاضر ندارد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.