خیزش موج پنجم کرونا از جنوب

نقشه کرونایی امروز کشور نشان می دهد موج پنجم خیزش این بیماری از شهرهای جنوبی آغاز شده و نزدیک به ۱۳ هزار نفر طی شبانه روز گذشته به این بیماری به صورت قطعی آلوده شده اند.

مهمترین اخبار کرونایی امروز درباره قرمز شدن مناطق زیادی از کشور است.  نقشه ایران که امروز در ۹ تیرماه ۱۴۰۰ از سوی اپلیکیشن ماسک منتشر شده نشان می دهد شهرستانهای کشور از سمت جنوب و جنوب شرق در حال تغییر رنگ کرونایی هستند. گویی موج پنجم از جنوب می رسد.

در آخرین تغییرات نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور، مناطق قرمز از جنوب به سمت مرکز و شمال کشور در حال گسترش است. از ۹ تیرماه، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان نارنجی و ۲۰۱ شهرستان زرد هستند. این نقشه نشان می دهد تعداد شهرستان‌های آبی صفر است.

خیزش موج پنجم کرونا از جنوب/ وزارت بهداشت تعداد انبوهی واکسن دارد

نتیجه این وضعیت افزایش چشمگیر مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته است. از دیروز تا امروز ۸ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۷۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۰۹ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۱۲۷ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۸۶۲ هزار و ۲۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آنطور که از اخبار برمی آید بخش زیادی از وضعیت امروز کرونایی کشور به خاطر شیوع ویروس واریانت دلتا۴۰ است. ویروس کرونا که به تازگی جهش یافته و با عنوان دلتا مشهور شده، ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است.

 

چه خبر از واکسیناسیون عمومی؟

درباره واکسن هم اخبار زیادی امروز منتشر شد. در یکی از خبرهای مهم واکسنی عنوان شد نتایج نخستین مطالعه جهان نشان داده است مخلوط کردن و تطبیق واکسن کووید ۱۹ منجر به محافظت بالاتر در برابر ویروس می‌شود ؛ در این روش دز اول و دوم واکسن از دو واکسن متفاوت تزریق می‌شود. از سوی دیگر نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند ممکن است تنها به تزریق یک دوز از دو دوز واکسن‌های کرونا نیاز داشته باشند.

در حوزه اخبار داخلی واکسن هم خبر مهمی که امروز منتشر شد درباره سخن رئیس سازمان غذا و دارو بود که از روند واکسیناسیون با استفاده از واکسن های تولید داخل خبر داد و گفت حدود ۹ میلیون دوز واکسن در کشور آماده تزریق داریم.

خیزش موج پنجم کرونا از جنوب/ وزارت بهداشت تعداد انبوهی واکسن دارد

در این راستا علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با بیان اینکه ۱۲۰۰ مرکز منتخب مبارزه با کووید در کشور ایجاد شد، گفت: هیچ خللی در واکسیناسیون روتین کشور ایجاد نشد.  او گفته با افتخار می گویم یک روز هم تزریق واکسن روتین یک نفر به تاخیر نیفتاد . این اظهارات در حالی بیان شده که صفهای طولانی سالمندان برای دریافت واکسن کرونا در مقابل مراکز واکسیناسیون در تهران باعث اعتراضات زیادی شد تا جایی که علیرضا رییسی با اذعان به ازدحام مردم برای دریافت واکسن کرونا گفت: شلوغی مراکز واکسیناسیون در سطح تهران رخ داد و سایر شهرها چنین مشکلی ندارند. ما افراد بالای ۷۰ سال را در اولویت واکسیناسیون قرار دادیم و در تهران ۸۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. 

وی ادامه داد: ما دوز دوم واکسن کرونای افراد بالای ۷۰ سال و دوز اول افراد بالای ۷۰ سال جامانده را به دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کرده‌ایم.

رئیسی درباره علت شلوغی مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران تصریح کرد: در تهران ۷۵ مرکز تجمیعی و خودرویی داشتیم که به علت کمبود واکسنی که در یک هفته گذشته رخ داد برخی از این مراکز تعطیل شده بودند و پس از تامین واکسن نیز سریعا فعال نشدند. یک اشکال دیگر نیز این است که جمعیت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است که این امر به دلیل پراکنده بودن مراکز تحت پوشش دانشگاه‌ها باعث تجمع مردم شده بود که این مشکل در حال رفع شدن است.

وزیر بهداشت هم امروز از افتخارات دوران مدیریت خود صحبت کرد و با بیان اینکه اینجا تنها کشوری است که کسی پشت در بیمارستان سرگردان نشد افزود: نه فقط بیمار مبتلا به کووید، بیمار غیرکووید هم در هیچ کجای کشور رد نشد و حتی آی سی یو جدا برای بیماران غیرکووید در نظر گرفته شد.

دکتر سعید نمکی تصریح کرد: این است که بیان می‌شود میزان مرگ‌ها در پیک چهارم کرونای کشور در یزد حداقل نصف پیک‌های قبلی بود و این موضوع به معنای فیلتر شدن ویروس با وجود چند برابر شدن قدرت سرایت، ابتلا و مرگ و میر است.

وزیر بهداشت افزود: امروز سازمان جهانی بهداشت از مدل ایران به عنوان یکی از مدل‌های برتر حرف می‌زند و این منطقی‌ترین و پربهره‌ترین سرمایه‌گذاری در امر پیشگیری است که در نظام شبکه بهداشتی درمانی انجام شد.

دکتر نمکی گفت: نظام بهداشتی درمانی ایران پس از انقلاب توانست شاهکاری خلق کند که ما مرگ و میر نوزادان، پوشش واکسیناسیون، مرگ و میر زنان به دلیل عوارض بارداری و زایمان، مشکلات ناشی از سوء‌تغذیه و آنچه که به عنوان آفت‌های اصلی نظام بهداشتی درمانی کشور بود را به حداقل‌های ممکن کاهش دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.