بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد

به گزارش میدل ایست نیوز، در این بیانیه آمده است: در چارچوب اهتمام به تحکیم مناسبات و همکاری‌ها میان عراق، اردن و مصر و تمایل سه کشور برای تقویت راهکارهای همکاری و افزایش سازوکار هماهنگی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، امنیتی و غیره و با هدف تداوم استفاده از فاکتورهای شکوفایی و توسعه و ارتقای تلاش‌های مشترک برای تحقق ارتباطی جامع و راهبردی:

۱: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق از پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر در نشست سه‌جانبه که در تاریخ ۲۷/۶/۲۰۲۱ در بغداد برای بررسی راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط جامع و راهبردی میان سه کشور برگزار شد، میزبانی کرد.

۲: این نشست در تکمیل تلاش‌های سران سه کشور در تقویت و هم‌افزایی تلاش‌های مشترک در همه زمینه‌ها و برپایه توافق بر خروجی نشست‌های پیشین برگزار شد.

۳: سران اردن و مصر از تلاش‌های دیپلماتیک دولت عراق در زمینه حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای و تلاش برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها به منظور حل اختلافات و پایان دادن به بحران‌های موجود در منطقه تمجید کردند.

۴: سران مصر و اردن از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه تروریستی داعش و نیز از فداکاری‌های ملت و نیروهای مسلح عراق در شکست دادن داعش تقدیر کردند؛ فداکاری‌هایی که منجر به دفع خطر از عراق و برقراری امنیت در این کشور و منطقه شد.

۵: سران اردن و مصر از اقدامات و گام‌های دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی و پیاده‌سازی برنامه دولتی که نقشی کارساز در غلبه بر بحران مالی ناشی از کاهش نرخ نفت و پیامدهای اپیدمی کرونا و شکل‌دهی به پایه و اساس رشد و شکوفایی اقتصادی عراق داشت، تقدیر کردند.

۶: سران اردن و مصر از آمادگی‌های دولت عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر در فضایی رقابتی و عادلانه برای انتخابات نمایندگان ملت حمایت کردند.

۷: سران اردن مصر بر حمایت از تلاش‌های دولت عراق در تحکیم امنیت و اعمال حاکمیت ملی و ممانعت از مداخله در امور داخلی این کشور تاکید کردند.

۸: سران عراق و اردن از مواضع مصر و سودان در مساله پرونده سد النهضه حمایت و بر لزوم ممانعت از هرگونه اقدامی یک‌جانبه از جمله تدوام آبگیری سد النهضه بدون دستیابی به توافقی عادلانه، جامع و الزام‌آور تاکید کردند.

۹: سران سه کشور بر لزوم فعال‌سازی تلاش‌ها برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر برای تامین حقوق مشروع مردم فلسطین و برپایی کشوری مستقل در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید کردند.

۱۰: سران سه کشور تاکید کردند حل منازعه بر اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی استوار است و اسرائیل باید همه اقدامات خود از جمله تغییر وضعیت تاریخی و قانونی بیت المقدس و مقدسات اسلامی و مسیحی را متوقف کند، سه کشور همچنین بر اهمیت نقش قیمومیت خاندان هاشمی در صیانت از این مقدسات تاکید کردند.

۱۱: سران عراق و اردن از نقش مصر در پایان دادن به تنش‌های اخیر در غزه و توقف عملیات نظامی اسرائیل قدردانی کردند و از ابتکار مصر در بازسازی نوار غزه و پایان دادن به مشکلات مردم این منطقه استقبال کردند.

۱۲: سران عراق و مصر از تلاش‌های مجدانه و مستمر اردن در توقف تجاوزات اسرائیل در بیت المقدس و دیگر مناطق فلسطینی تقدیر کردند.

۱۳: سران سه کشور همچنین درخصوص تازه ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌ها برای دستیابی به راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌های منطقه به ویژه در موضوع سوریه رایزنی کردند.

۱۴: سران سه کشور از تشکیل دولت جدید لیبی استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که این دولت در مدیریت مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات در دسامبر ۲۰۲۱ عملکرد موفقی داشته باشد، سه کشور همچنین بر لزوم خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از لیبی تاکید کردند.

همچنین ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای به جزئیات نشست سران سه کشور مصر، اردن و عراق در بغداد اشاره کرد.

در همین رابطه، «بسام راضی»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر درخصوص جزئیات این نشست گفت: رهبران سه کشور در این نشست درباره راهکارهای تقویت همکاری سه‌جانبه در زمینه‌های مختلف در چارچوب روابط تاریخی و برادرانه رایزنی کردند.

راضی افزود: سیسی در این نشست بر حمایت از اجرای پروژه‎‌های راهبردی و سازوکارهای همکاری سه‌جانبه به ویژه در سطح امنیتی و سیاسی تاکید کرد.

وی ادامه داد: سه طرف همچنین درباره راهکارهای تقویت همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف شکل‌دهی به مرحله جدیدی از ارتباط جامع راهبردی میان سه کشور و مبتنی بر اهداف توسعه‌محور مشترک به ویژه در پرتو پیوندهای تاریخی و مردمی مستحکم گفت‌وگو کردند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: در نشست سران سه کشور درخصوص مسائل و پرونده‌های منطقه‌ای مورد اهتمام مشترک به ویژه مساله فلسطین گفت‌وگو شد و سه کشور بر حمایت از ملت فلسطین در دستیابی به حقوق مشروع از جمله برپایی کشور مستقل بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید و از تلاش‌های مصر در این باره تمجید کردند.

وی گفت سران سه کشور در این نشست به بررسی اوضاع منطقه پرداختند و رئیس جمهوری مصر بر اهمیت تلاش همه کشورهای عربی و خاورمیانه برای مقابله با چالش هایی که منطقه را تهدید می کند و بازیابی ثبات در آن تاکید کرد.

راضی همچنین تصریح کرد که سران سه کشور بر سر اهمیت همکاری گسترده برای دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر در چارچوب حفظ وحدت و استقلال کشورهای منطقه و امنیت منطقه ای آنها اجماع کردند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، رؤسای جمهوری عراق و مصر و پادشاه اردن همچنین بر لزوم تقویت رایزنی و هماهنگی بین سه کشور درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه در سایه تحولات متوالی بین المللی و منطقه‌ای که برای مقابله با چالش‌ها و خطرهای مشترک به همکاری متقابل نیاز دارد، تاکید کردند.

راضی عنوان کرد که تلاش‌ها در جهت مبارزه با تروریسم و فکر افراطی نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی سران سه کشور بود و سیسی، الکاظمی و عبدالله دوم در این نشست بر اهمیت تداوم تلاش‌ها درجهت تحقق همکاری و هماهنگی بیشتر به نفع مردم عراق، مصر و اردن و کل مردم جهان عرب تاکید کردند.

وی افزود که رئیس جمهوری مصر بر اهتمام کشورش بر حفظ امنیت آبی در کشورهای عربی تاکید، و از موضع عراق و اردن در حمایت از موضع مصر در خصوص سد النهضة که یکی از مسائل و اولویت‌های سیاسی مصر با توجه به تهدید همه جانبه امنیت ملی این کشور است، استقبال کرد.

رئیس جمهوری مصر مجددا بر موضع ثابت مصر مبنی بر لزوم دستیابی به توافق قانونی الزام آور درخصوص آب گیری و راه اندازی سد النهضة تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.