نتایج اخیر مذاکرات برجامی به کجا می انجامد؟

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگویی با خبرآنلاین، به بررسی نتایج اخیر مذاکرات برجامی در وین پرداخت.

فواد ایزدی در گفتگویی در خصوص درخواست ایران از طرف آمریکایی بابت ضمانت عدم خروج از برجام گفت: حرفی که ایران زده و سیاست هایی که اعلام کرده این است که تحریم ها باید لغو شوند. همه تحریم ها را مد نظر دارد و می خواهد که راستی آزمایی هم انجام بگیرد. آنها بحث لغو را قبول ندارند بلکه به موضوع تعلیق تحریم ها علاقه نشان می دهند تا هر زمانی که بخواهند بتوانند تحریم ها را برگردانند. همه تحریم ها را هم هرگز نمی خواهند و نمی توانند بردارند و از برخی از آنها صحبت می کنند. حتی در مورد اینکه کدام تحریم ها برداشته شوند و کدام نه هم می خواهند که خودشان تصمیم بگیرند. راستی آزمایی را هم فعلا نپذیرفته اند. از این جهت اگر ایران کوتاه نیاید و سیاست هایش را تعدیل نکند، توافقی نخواهیم داشت. حرف هایی که زده می شود خوشبینانه است و به دلایل متعدد هم آقای رییس جمهور و هم دیگران،‌ حرف های مثبتی می زنند. این که چرا زمانی که آن دو اصلی که ایران پیگیر بوده، حاصل نشده کماکان حرف های مثبتی در مورد گفتگوهای وین زده می شود را باید از خودشان بپرسیم. اما به هر حال اگر قرار باشد توافقی حاصل شود،ایران باید کوتاه بیاید. یعنی به جای لغو همه تحریم ها تعلیق برخی از آنها را بپذیرد و روی بحث راستی آزمایی هم تکیه زیادی نکند. اگر این اتفاق بیفتد احتمال رسیدن به توافق در مدت کوتاه هم هست. در مورد موضوع تضمین ها هم زیاد مشخص نیست. در داخل مذاکرات حرف هایی زده می شود و نامه هایی نوشته می شود که در معرض دید عموم قرار نگرفته و افرادی هم که به این مباحث دسترسی دارند اعلام نمی کنند و مصاحبه نمی کنند. بحث هایی چون غرامت دادن به ایران هم به نظر نمی رسد که جدی باشد.

این کارشناس در خصوص تاثیر نتایج انتخابات ایران بر مذاکرات وین نیز گفت:  برداشت غربی ها این است که ممکن است تیم بعدی وزارت خارجه به اندازه تیم فعلی امتیازاتی را به غربی ها ندهند. دولت جدید که اواسط مرداد کارش را شروع می کند هنوز وزیر خارجه اش مشخص نیست و هر کسی که باشد احتمالا به راحتی تیم فعلی مذاکره نمی کند. احساس آنها این است که بهتر از توافق تا قبل از این تاریخ اتفاق بیفتد. اما مساله این است که طرف غربی انتظار دارد ایران برای رسیدن به این توافق کوتاه بیاید. آنها علاقه ای به لغو همه تحریم ها و راستی ازمایی ندارند. اگر ایران بپذیرد که میتوانند به توافق برسند.

وی درباره اینکه آیا احیای برجام در دولت بعدی سخت تر خواهد شد گفت: آقای رییسی نسبت به برجام حرف منفی نزده است. برخلاف جلیلی که می گفت برجام چک بی محل است، رییسی چنین ادبیاتی نداشته است و توافق را قبول دارد. ار بین دولت فعلی و آمریکا توافقی اتفاق بیافتد او خواهد پذیرفت. منتها به نظر من از تجربه دولت فعلی استفاده خواهد کرد و همه تخم مرغ ها را در سبد برجام نخواهد چید و معطل وین و احیای برجام نمی شود. اینها درس هایی است که به نظر نمی رسد که آقای رییسی آنها را فراموش کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.