به نقل از خبرگزاری آناتولی، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ در جریان دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس جمهوری و مشاور عالی سازش ملی افغانستان وی تاکید کرد که پنتاگون در امنیت و ثبات در این کشور آسیایی سرمایه گذاری کرده و بار دیگر بر حمایت کشورش از نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان تاکید کرد.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع آمریکا همچنین آمده است: اشرف غنی، عبدالله و آستین درباره کاهش تدریجی حضور و فعالیت ماموریت "حمایت قاطع" و تبدیل به یک رابطه جدید با افغانستان و نیروهای این کشور گفتگو کردند. دو طرف همچنین بار دیگر بر اهمیت این مساله تاکید کردند که افغانستان هرگز نباید یکبار دیگر به محلی امن برای تروریست‌هایی که مردم افغان، آمریکا یا متحدان ایالات متحده را تهدید می‌کنند، تبدیل شود.

این دیدار پیش از ضرب‌الاجل اول سپتامبر ۲۰۲۱ آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برگزار شد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری در جریان سفری به پاریس گفت: حفظ وضعیت کنونی در افغانستان یک گزینه نیست. ما نسبت به سال گذشته میلادی شاهد افزایش درگیری‌ها و حملات علیه نیروهای امنیتی افغنستان در بخش‌هایی از این کشور هستیم. اما وضعیت کنونی در این کشور نباید یک گزینه باشد.

بلینکن همچنین گفت که افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان کاملا با دستیابی به یک قطعنامه صلح ناسازگار است و یک خطر جدی محسوب می‌شود که می‌تواند به وقوع یک جنگ جدید یا احتمالا بدتر از آن منجر شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، این کشور با دقت اوضاع در افغانستان را زیر نظر دارد که آیا طالبان درباره قطعنامه صلح جدی است یا خیر.

وی همچنین اذعان داشت که حفظ نیروهای آمریکایی می‌توانست به طرز چشمگیری به کابل کمک کند اما اگر خروج تا تاریخ توافق شده آغاز نشده بود، تعهد طالبان در حمله نکردن به نیروهای آمریکایی پایان یافته و منجر به استقرار نیروهای اضافی در افغانستان می‌شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.