آملی لاریجانی: مردم در انتخابات اجازه ندادند خواب آشفته دشمنان تعبیر شود

 آیت الله آملی لاریجانی  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز مجمع با تبریک ایام ولادت با سعادت امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، ترقی و استکمال واقعی را در گرو توسل به ساحت مقدس ائمه معصومین علیهم السلام دانست و تصریح کرد: علاوه بر آیات و روایات متعدد که موید این معناست، بسیاری از علمای اهل معنا و اهل الله نیز اقتراب به ساحت حق تعالی و دستیابی به حقیقت توحید را از طریق توسل به ذیل الطاف ائمه اطهار (ع) می دانند و این موضوع دارای دلایل علمی، فلسفی و عرفانی فراوانی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هر نوع کمال و ترقی با تنزل از ساحت حق تعالی از طریق ائمه اطهار به ما می رسد و بر همین اساس اقتراب به ساحت ائمه، یگانه مسیر دستیابی به کمال و ترقی است. این امر به هیچ عنوان غلو نیست و شراشر وجود عوالم مختلف و آسمانها و زمین قائم به نور ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شناخت امام (ع) باب عنایات الهی را برای انسان باز می کند، به برخی روایات مهم از امام رضا (ع) در باب شناخت مقامات امام اشاره کرد و با بیان اینکه احادیث مرتبط با شناخت امام در کتب مختلف روایی از جمله اصول کافی و بصائرالدرجات صفار قمی آمده است و در واقع ابواب مهمی از انسان شناسی هستند، افزود: در روایتی از امام رضا (ع) آمده است «إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ ...» یعنی قدر امامت والاتر و شأنش بزرگتر و منزلتش عالی تر و مکانش منیع تر و عمقش بیشتر از آن است که مردم بتوانند با ملاکهای عقلی خود به آن دست یابند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر لزوم دستیابی به شناخت عمیق نسبت به نور امام (ع)، به روایت ابی خالد کابلی در این زمینه اشاره کرد و گفت: امام در این روایت می فرماید «والله یا ابوخالد لنور اَلْإِمَامِ فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِیئَةِ» یعنی اباخالد والله نور امام در قلوب مومنین از نور خورشید تابان روشن تر است؛ لذا باید باطن خود را مورد تامل و مداقه قرار دهیم و برای رفع کدورتها مجاهدت کنیم تا این نور عظیم بر ما منکشف شود.

آیت الله آملی لاریجانی با ذکر بخشی از فراز پایانی زیارت جامعه کبیره تصریح کرد: در این فراز می خوانیم که «اسْئَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنی فی جُمْلَةِ الْعارِفینَ بِهِمْ و بحقّهم» یعنی از خدا می خواهیم که ما را در زمره عارفان به مقام امامت قرار دهد. یکی از مراتب ارتباط با امام، مرتبه انس و رفاقت است؛ چنانکه در حدیثی از امام رضا (ع) در کتاب شریف اصول کافی می خوانیم «الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق ...» یعنی امام، رفیق و انیس انسان و پدری دلسوز و برادری همراه است. این اوصاف انسان را آماده می کند که برای جلب محبت اهل بیت (ع) با آن انوار نورانی حق تعالی، انس بگیرد و از شفقت آنان استفاده کند.

توصیه های آملی لاریجانی به رئیسی/طوری عمل کنید که مردم از نتیجه انتخابات راضی باشند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این بخش از سخنان خود، راه نجات انسان در مشاکل و مشغله های دنیای امروز را توجه به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) و کشف باطنی نور آن بزرگواران دانست و با اشاره به روایتی از کتاب کافی که ائمه را نور آسمانها و زمین می خواند، خاطرنشان کرد: غفلت از ذکر حق و انوار مضیئه ائمه معصومین علیهم السلام بر انسان حرام است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری اظهار کرد: بحمدالله مردم در این انتخابات اجازه ندادند خواب آشفته دشمنان تعبیر شود. خواست دشمن، یک انتخابات کاملا سرد و بی رمق بود و تلاش داشتند با سوء استفاده و موج سواری بر گلایه های مردم، رای آنان را بی فایده جلوه دهند و مشارکتی در حد 20 الی 30 درصد را رقم بزنند اما بحمدالله حضور مومنین و کسانی که به کشور خود علاقمندند در پای صندوقهای رای، حادثه سیاسی بزرگی را برخلاف خواست دشمنان رقم زد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مشارکت در انتخابات، هدف اول و انتخاب مردم، هدف دوم است؛ لذا نسبت به واکاوی اسباب و علل عدم مشارکت برخی از مردم در انتخابات و آسیب شناسی این موضوع باید کاری جدی انجام دهیم. امروز وظیفه ما این است که هر چقدر می توانیم با عملکرد خود از اسباب شکایات و گلایه های مردم کم کنیم و بر اعتماد آنان به نظام و مسئولان کشور بیفزاییم.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: انتخاب آقای رئیسی را که در جلسه حضور دارند مجددا خدمت ایشان تبریک می گویم و به ایشان عرض می کنم که امروز مهمترین انتظار مردم عمل به وعده ها و رفع مشکلات است. باید به گونه ای عمل کرد که مردم از نتیجه انتخابات به واقع راضی باشند و موفقیت منتخب مردم نیز در گرو هماهنگی، همکاری و کمک همه نهادها و دستگاه ها و البته در راس همه اینها عنایات الهی و الطاف ائمه اطهار (ع) است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اداره امور جامعه را کاری دشوار و بلکه طاقت فرسا توصیف کرد و یادآور شد: منتخب ملت می تواند با تلاش و مجاهدت و تشکیل دولتی قوی و کارآمد، از کار مردم گره گشایی کند. در این مسیر همگی باید به یاد داشته باشیم که به فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مسئولیتها وسیله ای برای خدمت به مردم و راهی برای عبادت است و با اخلاص، تقوا و عنایت حق تعالی، می توان این راه دشوار را طی کرد و به رضایت حق تعالی و مردم دست یافت.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان، بر ضرورت توجه به مقوله فرهنگ و مشکلات مربوط به آسیبهای اجتماعی در کنار اهتمام به امور معیشتی و اقتصادی مردم تاکید کرد و افزود: نباید به دلیل اولویتهای اقتصادی، مقوله فرهنگ و آسیب های اجتماعی مورد غفلت قرار گیرد. گرچه این آسیبها با مشکلات اقتصادی در هم تنیده است و در هر حال رفع این آسیبها و ارتقای سطح فرهنگی جامعه، باید مورد توجه همه اجزای نظام و حکومت قرار گیرد.

بر اساس این گزارش همچنین ادامه ی مباحث مربوط به تدوین سیاست های کلی تامین اجتماعی در دستور کار امروز مجمع قرار داشت که بندهای دیگری از این سیاست هابه تصویب اعضای مجمع رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.