جزئیات رهگیری جت جاسوسی پیشرفته آمریکا توسط «سوخو-30» روسیه

وزارت دفاع روسیه از ماموریت موفق شناسایی و رهگیری یک فروند جت تجسسی پیشرفته آمریکا نزدیک مرزهای روسیه خبر داد.

وزارت دفاع روسیه بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران از رهگیری موفق یک جت جاسوسی آمریکا بر فراز دریای اختسک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک جنگنده «سوخو-۳۰» متعلق به منطقه پدافند هوایی شرق روسیه برای تشخیص هدف هوایی و جلوگیری از ورود آن به حریم هوایی کشور ماموریت سریع پرواز شناسایی را انجام داد و موفق شد نوع این جت نظامی آمریکایی را شناسایی کند.

بنابراعلام این وزارتخانه، نوع جت جاسوسی آمریکا «آرسی ۱۳۵» اعلام شده که از مجموعه هواپیماهای راهبردی این کشور به حساب می‌آید. به گفته وزارت دفاع روسیه، جنگنده سوخو با همراهی این جت جاسوسی آمریکا بر فراز دریای اختسک، مانع نقض حریم هوایی از سوی این جت نظامی شد.

روسیه اعلام کرده که جنگنده روسی ماموریت خود را منطبق با قوانین بین‌المللی و هوانوردی انجام داد.

بوئینگ آرسی-۱۳۵ از مجموعه هواپیماهای راهبردی نیروی هوایی آمریکاست. این هواپیما ماموریت‌های شناسایی شامل تصویربرداری، جاسوسی و انحراف سیگنال را انجام می‌دهد.

چندی قبل نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که برای دور کردن یک فروند بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا، مجبور به اعزام جنگنده شده است. در این بیانیه وزارت دفاع روسیه در این زمینه آمده است که یک فروند جنگنده «سوخو-۲۷»، هواپیمای بمب‌افکن «بی-۵۲اچ» متعلق به آمریکا را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرد.

روسیه بارها از پروازهای جاسوسی هواپیماهای آمریکا و ناتو خبر داده و تاکید کرده این گونه موارد منجر به تشدید تنش می‌شود.

رسانه‌های انگلیسی نیز از تقابل جنگنده‌های انگلیس با چند فروند جنگنده سوخوی روسیه بر فراز دریای سیاه خبر دادند. نیروی هوایی انگلیس مدعی شده که جنگنده‌های «سوخو-۲۴» و «سوخو-۳۰» روسیه روز سه شنبه برفراز دریای سیاه و حریم هوایی رومانی پرواز کردند. متعاقب این حادثه و اعلام اپراتورهای ایستگاه راداری رومانی، چند جنگنده تورنادوی انگلیس با پرواز از پایگاه «موری» اقدام به رهگیری جنگنده‌های روسیه کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.