انتشار اسناد تازه اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای صدام

رژیم صهیونیستی اسناد جدیدی از حملات هوایی خود در سال ۱۹۸۱ به راکتور هسته‌ای اوسیراک عراق شامل دستور کتبی حمله، تعلیق یک هفته‌ای این عملیات و اعترافات یکی از خلبان‌های حاضر در عملیات را منتشر کرد.

به گزارش سایت روزنامه تایمز اسرائیل، رژیم صهیونیستی اسناد جدیدی از آرشیو ارتش خود درباره حملات هوایی‌اش به راکتور هسته‌ای اوسیراک (تموز) عراق در دوره ریاست جمهوری صدام در هفتم ژوئن ۱۹۸۱ موسوم به عملیات "اوپرا" را منتشر کرد.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی عصر سه‌شنبه تصاویر و طراحی‌های ترسیم شده با دست از راکتور اوسیراک را که تل‌آویو نگران بوده صدام، دیکتاتور سابق عراق از آن برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، منتشر و اعلام کرد: این تصاویر و طراحی‌ها بخشی از داده‌ها و اطلاعاتی جهت برنامه‌ریزی برای عملیات اوپرا بودند.

همچنین این وزارتخانه در کنار این اسناد، گزارشی منتشر کرد که پس از اجرای عملیات اوپرا در سال ۱۹۸۱ منتشر شده بود. این گزارش شامل دستور کتبی فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی برای این عملیات و تصمیم کابینه برای آغاز برنامه‌ریزی آن در سال ۱۹۸۰ و رایزنی‌ها در خصوص تاریخ اجرای آن است.

این اسناد شامل یک یادداشت حاکی از تعویق یک هفته‌ای اجرای عملیات اوپرا است که قرار بوده ۳۱ مه انجام شود و علت این تعویق نیز نشست چهارم ژوئن مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با انور سادات، رئیس جمهوری وقت مصر در شرم الشیخ بوده است.

همچنین از جمله اسناد منتشر شده اعترافات ضبط شده ایلان رامون، خلبان نظامی و اولین فضانورد اسرائیلی است که در عملیات اوپرا حضور داشت و سال ۲۰۰۳ در فاجعه سقوط شاتل فضایی "کلمبیا" آمریکا جان باخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.