صالح با تاکید بر لزوم کاهش تنش در منطقه گفت که عراق هر‌گونه خشونت و تجاوزی را که امنیت کشورها و سلامت شهروندان را به‌خطر بیندازد، رد می‌کند. او همچنین ترور شهید‌محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم و بر لزوم جلوگیری از تنش، حمایت از امنیت و ثبات و تقویت امنیت و صلح منطقه‌ای تاکید کرد. رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد، بغداد هرگونه تنش را که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را بر‌هم بزند، رد می‌کند و در تلاش است که از درگیری و کشمکش‌ها دوری کند.‌ وزیر امورخارجه بلژیک نیز اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دکتر فخری‌زاده را محکوم کرد. در تماس تلفنی خانم سوفیا ویلمز معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه بلژیک با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، طرف بلژیکی اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دکتر فخری‌زاده را محکوم کرد.

هم‌زمان کره‌جنوبی نیز ترور دانشمند برجسته کشورمان را اقدامی مجرمانه توصیف و تاکید کرد که این‌کار هیچ کمکی به برقراری صلح و ثبات در منطقه نمی‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وزارت امورخارجه کره‌جنوبی دیروز (چهارشنبه) به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایران در زمینه دفاعی و هسته‌ای واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی این ترور را اقدامی مجرمانه خواند و تاکید کرد که چنین اقداماتی هیچ کمکی به برقراری صلح و ثبات در منطقه نخواهد کرد. دکتر محسن فخری‌زاده روز جمعه گذشته در جریان یک اقدام تروریستی جنایتکارانه در منطقه‌ای در نزدیکی تهران به شهادت رسید. تاکنون کشورهای متعدد دیگری، شامل روسیه، چین، ارمنستان، سوئیس، امارات‌متحده عربی، اردن، مصر و بسیاری دیگر این ترور را محکوم کرده‌اند.

اسرائیل مسوول ترور فخری‌زاده است

در ادامه این واکنش‌ها، یک مقام مسوول در دولت آمریکا اذعان کرد که اسرائیل مسوول ترور دانشمند هسته‌ای ایران است. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه رای‌الیوم، یک مقام مسوول در دولت آمریکا که نام او فاش نشده، اعلام کرد که اسرائیل پشت عملیات ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران است اما این مقام اعلام نکرد که دولت ترامپ پیش از عملیات از این مساله خبر داشته است یا خیر. این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد که اسرائیل غالبا قبل از انجام هر کاری اطلاعاتی در رابطه با اهداف خود و عملیاتی که قرار است انجام دهد به دولت آمریکا می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه اسرائیل از خیلی وقت پیش به‌دنبال هدف قرار دادن محسن فخری‌زاده بوده است، اعلام نکرد که آیا اسرائیل این‌بار نیز همانند دفعات گذشته دولت آمریکا را از عملیات مطلع کرده است یا خیر.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: تهدیدات علیه منافع آمریکا در منطقه یا شهروندان آمریکایی افزایش نمی‌یابد زیرا ایران اسرائیل را به ترور دانشمند خود متهم کرده است اما آمریکایی‌ها بر این باورند که ایران هنوز انتقام خون سردار سلیمانی را نگرفته است و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در حال حاضر این مساله را رصد می‌کنند. به گفته این منبع دولت آمریکا انتظار دارد که با نزدیک شدن سالگرد ترور سردار‌سلیمانی در بغداد، ایران انتقام او را بگیرد اما واشنگتن هم‌زمان معتقد است که ایران فعلا کاری نمی‌کند زیرا جو بایدن تنها دو هفته بعد از آن موعد، ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده خواهد گرفت. وی گفت که اقدام انتقامی ایران علیه آمریکایی‌ها ماموریت جو بایدن برای برداشتن تحریم‌های تهران و آغاز روند دیپلماتیک را سخت می‌کند.

واکنش عادل الجبیر

از سوی دیگر، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه با طرح ادعاهایی به ترور دانشمند هسته‌ای ایران و اظهارات ظریف در این رابطه واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» عادل الجبیر، در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در صفحه توییتر خود نوشت: به‌نظر می‌رسد که ناامیدی باعث شد که آقای جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عربستان را سرزنش و این کشور را به آنچه در ایران اتفاق می‌افتد، متهم کند. وی نوشت: چه‌بسا خدای ناکرده زلزله یا سیلی در ایران اتفاق بیفتد و باز‌هم عربستان را به این حادثه متهم کند. الجبیر همچنین نوشت: هر نوع ترور را نمی‌پذیریم و سیاست ترور سیاست عربستان نیست.

محمدجواد ظریف، دوشنبه شب(۱۰‌آذر) در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با تسلیت مجدد ترور وحشیانه دانشمند برجسته هسته‌ای کشور، شهید دکتر محسن فخری‌زاده، اجازه می‌خواهم نکته قابل‌توجهی را با شما در میان ‌بگذارم. همان‌گونه که در خبرها دیده‌اید، این روزها بانیان و حامیان سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری علیه ملت دلاور ایران در تلاشند تا از واپسین روزهای رژیم ترامپ برای ایجاد تشنج و نابود کردن فضای ایجادشده برای لغو تحریم‌های ظالمانه بهره گیرند.

سفرهای سراسیمه پمپئو به منطقه، ملاقات‌ سه‌جانبه در عربستان و بیانیه‌های نتانیاهو همگی نشانگر این توطئه است که متاسفانه در روز جمعه در اقدام بزدلانه تروریستی و شهادت یکی از مدیران برجسته کشور متبلور شد. اما همزمان با این اقدام تروریستی، کارزار ضداطلاعاتی و جنگ روانی هدایت‌شده از سوی همین محور اهریمنی آغاز شد، به این امید واهی که برنامه پلید پمپئو، نتانیاهو و بن‌سلمان برای تشنج‌آفرینی کامل شود. در اولین خبر شهادت دکتر فخری‌زاده که در رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شد، به دروغ ادعا شد که «رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به‌دست موساد رسیده است.» این مطلب ١٨٠ درجه خلاف واقعیت است و نام دکتر فخری‌زاده توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی در اواسط دهه ٨٠ شمسی به آژانس داده شد و در قطعنامه ١٧٤٧ مصوب ٤ فروردین ١٣٨٦ در فهرست تحریم شورای‌امنیت قرار گرفت.