عراق این روزها به طور ویژه در معرض جنگ رسانه‌ای سازمان یافته قرار گرفته که می‌کوشد، فضای این کشور را به سمت تشدید اختلاف های  فرقه‌ای، فتنه‌سازی داخلی و خاموش کردن صدای مقاومت سوق دهد.

پیشتر، شبکه‌های اجتماعی وابسته به آمریکا به ویژه «فیسبوک» صدای اعتدال و مقاومت را به ادعای تعارض با معیارهای آمریکایی، قطع کرده، امری که اعتراض عراقی‌ها را به دنبال داشته است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در اقدامی هدفمند از اواخر سال گذشته و به طور شدیدتری از مارس ۲۰۲۱، طرح بستن صفحات گروه‌های مقاومت مانند «کتائب حزب الله» و «جنبش اسلامی النجباء» و همزمان با آن بستن پایگاه‌های خبری نزدیک به مقاومت نظیر «الاتجاه»، خبرگزاری «المعلومه» و «شبکه رسانه‌ای مقاومت» را آغاز کرده تا مانع شنیده شدن صدای مقاومت اسلامی در عراق شود.

این اقدام های آمریکا در مبارزه با آزادی بیان در عراق، مقارن با تحریم شخصیت‌های منتقد واشنگتن، مردان مقاومت و مقامات مسوول در دولت عراق نظیر «فالح الفیاض» رییس سازمان «الحشد الشعبی»، «قیس الخزعلی» دبیرکل گروه جهادی – سیاسی عصائب اهل الحق، «اکرم الکعبی» دبیرکل «النجباء» و «هادی العامری» رهبر گروه سیاسی – پارلمانی «الفتح» و دهها شخصیت دیگر شده است.

بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق نیز ترجیح داده‌اند، از ورود به آن خودداری کنند تا به گفته ناظران، حامیان خارجی خود را در آستانه انتخابات عراق از دست ندهند.

در مقابل، گروه‌های مقاومت و فعالان اجتماعی طرفدار مقاومت، کوشیده‌اند تا همزمان با این حمله رسانه‌ای بی سابقه، حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی به انحاء مختلف، برای آگاهی بخشی عمومی بیشتر کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.