خبر مهم رئیسی به مردم در اولین سخنرانی عمومی

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در جشن میلاد امام رضا (ع) که در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: در دولت همه کسانی که کار می‌کنند باید در خدمت مردم باشند و حفظ کرامت مردم و خدمت برای آنها شرط حضور در این دولت در تمام سطوح است.

وی افزود: مدیران باید خدمتگزار مردم باشند نه منتگزار و در این راستا باید با تمام وجود برای حفظ کرامت مردم تلاش کنیم.

رئیس جمهور منتخب گفت: باید کرامت مردم را حفظ کرد و هیچکس حق ندارد به کرامت مردم خدشه وارد کند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* مردم رأی به تحول در راستای شکل گیری دولت اسلامی و کارآمد دادند و اجازه نخواهم داد هیچ فردی حقوق ملت را ضایع کند.

* در حفظ کرامت، محور عدالت اقتصادی است یعنی تقسیم ظرفیت‌های کشور بر اساس عدالت، امکانات بر مبنای عدالت، در مسائل داخلی، توجه به عدالت، در حوزه آموزش، عدالت آموزشی، توجه به عدالت اجتماعی، در سیاست داخلی و خارجی توجه به کرامت ملت و اینکه در هیچ نشست و هیچ گفت‌وگویی نباید کرامت و عزت مردم خدشه‌دار شود؛ محورمان در سیاست داخلی و خارجی، حفظ کرامت و عزت ملت ایران خواهد بود.

* هرگونه روابط ناسالم اداری و فساد را غیر عادلانه و بر خلاف کرامت انسان می‌دانیم، اگر مردم شیرینی عدالت را بدانند، به غیر عدالت رضایت نمی‌دهند، مردم باید فاعل این فعل باشند و اگر شما جوانان، زن و مرد در صحنه باشید، به مدد الهی و دست توانمند شما عدالت اجرایی خواهد شد.

واکسیناسیون از اولویت‌های دولت است

* واکسیناسیون عمومی یکی از اولویت‌های اصلی دولت است. واکسیناسیون عمومی کرونا یکی از برنامه‌های فوری دولت خواهد بود که از روز اول با جدیت دنبال می‌کنیم تا از جسم و جان مردم صیانت شود؛ موضوع کرونا مردم را نگران کرده، از واکسن‌های تولید داخلی استفاده می‌کنیم و در صورت ضرورت، واردات سریع و فوری انجام می‌شود تا مردم احساس آرامش کنند.

شایسته‌سالاری در انتخاب کارگزاران

* در ادوار گذشته اگر کسی در دولت مسئول می‌شد، کسانی که به نحوی به او رأی ندادند یا به او محبتی نداشتند، برای آنان در ادارت و سازمان‌ها مشکل ایجاد می‌کردند، محور ما در انتخاب همکاران شایستگی است، می‌خواهیم محور شایسته سالاری و توجه به شایستگی‌ها در همه شئون و بخش‌ها در ادارات و سازمان‌ها اجرا شود.

*{ ضمن تشکر از مردم برای حضور پرشور در انتخابات}: از عزیزانی که در خارج از کشور در برابر حرکت ناشایست عده‌ای از خدا بی‌خبر رأی‌شان را به صندوق انداختند نیز تشکر می‌کنم؛ باید از دولت‌های مدعی حقوق انسانی سوال کرد چگونه برای مسئله دموکراسی و رأی دادن که از اولین حقوق انسان‌هاست، امنیت ایجاد نمی‌کنید.

* امروز همه کسانی که در کره زمین هستند، ادعای خدمت دارند، یک نوع خدمت، خدمت «مادی‌گرایانه» و ماتریالیستی است یعنی نگاه منفعت‌گرا به خدمت؛ می‌گویند ما در عالم خدمت می‌کنیم و در مقابل به منافعی می‌رسیم؛ خیلی‌ها در دنیا با نگاه منفعت‌محوری کشورها را اداره می‌کنند، به برخی کشورهای اروپایی می‌گوئیم در آفریقا چکار می‌کنید، می‌گویند به مردم آفریقا خدمت می‌کنیم اما منافعی داریم و دنبال منافع خودمان هستیم.

دولت خدمت‌گزار مردم است

* قبلاً منفعت داشتن را ابراز نمی‌کردند اما الان به زبان می‌آورند که هرکجا در دنیا حاضر شویم، به دنبال منفعت خود هستیم.

* خدمت دوم، خدمت «انسان‌دوستی» است، این خدمت با نگاه اومانیستی است که انسان‌مدارانه انجام می‌شود، می‌گوید دلم سوخت این کار را برایش انجام دادند، اینکه انسان نوع‌دوست باشد، بد نیست اما ما در محضر مقدس امام رئوف از خدمت سوم صحبت می‌کنیم و آن، خدمت برای خدا و توجه به دیگران در پرتوی خدا دوستی است.

* در نگاه اسلامی، دولت خدمتگذار ملت است نه منت‌گذار مردم، کارگزاران باید خود را خدمت‌گزار ملت بدانند، ما می‌گوئیم «دوست‌داشتن مردم»، این سخن در علم مدیریت باید بحث شود که امروز مدیران باید به مردم محبت داشته باشند، مردم را دوست داشته باشند، عاشق مردم باشند.

* به قول مرحوم مطهری که در جواب شعار «به نام خدا و به نام خلق خدا» ایشان فرمود به نام خلق خدا شرک است اما بدانید راه خدا از میان «خلق» می‌گذرد، اگر کسی بخواهد رضای خدا را جلب کند، راهش گره‌گشایی از زندگی مردم است.

حفظ کرامت مردم شرط خدمت در دولت است

* در دولت نیز همه بدانند، همه کسانی که در جای جای دولت مشغول به کار هستند، از وزرا، مدیران میانی و همه کارشناسان و کارکنان، قبول داشتن بنده شرط کار در دولت نیست اما حفظ کرامت مردم شرط خدمت در این دولت است؛ امروز همه بدانند، هرکسی در جای جای کشور به مردم خدمت می‌کند، باید کرامت مردم را حفظ کند، هیچ‌کس حق ندارد کوچک‌ترین خدشه‌ای به کرامت مردم وارد کند.

محور کار در اقتصاد، عدالت است

* محور کار دولت در اقتصاد باید «عدالت» باشد، مردم به تحول رأی دادند، تحولی به نفع مردم، به نفع ارزش‌های انقلاب اسلامی، تحول به نفع سفره و کسب و کار مردم و شکل‌گیری دولتی کارآمد، این خواست مردم است، خواست مردم آن است که اجازه ندهیم کوچک‌ترین حقی از مردم ضایع شود و من اجازه نخواهد داد هیچک‌دام از حقوق مردم ضایع شود.

در اکوایران ببینید : چالش اولین روزکاری دولت سیزدهم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.