ردپای علم الهدی در دولت آینده

«ناگفته های نشست خبری رئیسی، پیام اصلی او چه بود؟» این سوالی است که امشب در کلاب هاوس خبرگزاریخبرآنلاین که درحال برگزاری است به بحث و بررسی گذاشته شده است.

مریم جمشیدی، فعال رسانه ای گفت:من سال‌هاست که درباره سیاست‌خارجی می‌نویسم و اخبارش را پوشش می‌دهم. مشتاق بودم که این نشست را ببینم، قدرت بیان و سخن‌وری آقای رییسی در مناظرات کمی نگران‌کننده بود اما خوشبختانه این نگرانی من رفع شد، تیم اطراف ایشان راهنمایی کردند که کوتاه پاسخ بدهند.

به همین دلیل هم درباره مذاکره با بایدن بلافاصله پاسخ منفی دادند. ایشان می‌خواستند زود این موضوع رد شوند. آقای رئیسی اگر زیاد درباره یک موضوع صحبت کنند رشته سخن از دستشان خارج می‌شود و این در سیاست خارجی تبعات زیادی دارد. پاسخ‌ها برخی مواقع دیپلماتیک نبود، ایشان بعضا انقدر صریح «نه» می‌گفتند که راه فراری برایشان نماند. ما هیچوقت آمریکا را غیرقانونی ندانستیم، به همین دلیل احتمال دیدار روسای جمهور این کشورها وجود دارد و  آمریکا برخلاف رژیم اسرائیل یک کشور است. در عالم سیاست هیچ چیزی محال نیست، اگر یک درصد در چهار سال آینده این اتفاق رخ بدهد این سوال از آقای رئیسی مطرح می‌شوند که چرا «نه» گفتند. ایشان در حوزه سیاست خارجی باید یک راه فراری قرار بدهند که در آینده بتوان گفت که ایشان سخنان خود را رد نکردند.

بار صحبت‌های امروز درباره سیاست خارجی و به خصوص برجام بود، این نشان می‌دهد که سیاست خارجی دولت بعدی دغدغه افکار عمومی و رسانه‌هاست.

بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس گفت:برای جلسه اول این نشست خوب بود و خیلی نباید ناامید بود، ایشان خیلی شفاف به مسائلی اشاره کردند که اتفاقا خوب است. نباید حتما توقع داشته باشیم که رئیس جمهور جواب چند جانبه بدهد. این بحث نظام پارلمانی درست نیست، رئیس جمهور کاره‌ای است و نفر دوم کشور است. فکر می‌کنم که رئیس جمهور می‌تواند اثرات خیلی خوب یا خدایی نکرده منفی در کشور بگذارد. 

یکی از دوستان گفتند که ایشان بیشتر پاسخ می‌گرفتند تا پاسخگو باشند، اما بالاخره یاد می‌گیریم و هزینه‌ای که برای این کار داده می‌شود مهم است. باید آرزو کنیم که خداوند به ایشان و تیمشان توفیق بدهد.

این که گفتند وامدار کسی نیستند، اگر واقعی باشد خیلی خوب است. این که گفتند کابینه فراجناحی تشکیل می‌دهند خوب است. خیلی از دولت‌ها از یک طیف خاصی تشکیل می‌شوند و طیف‌های دیگر را مقابل خودشان قرار می‌دهند. ایشان اگر دولت فراجناحی تشکیل بدهند قدم مثبتی برداشتند. من فکر می‌کنم که اگر به حرف‌هایی که زدند عمل کنند، می‌توانند موفق شوند.

محمدتقی کروبی، فعال سیاسی گفت:خیلی زود است که از اولین گفت‌وگوی ایشان بتوانیم درباره آینده این دولت قضاوت داشته باشیم. این دولت از طیف‌های مختلف با رویکردهای مختلف شکل گرفته است و از مجموعه راست سنتی تا آقای علم‌الهدی را در برعهده می‌گیرد.

به همین دلیل در حوزه‌های داخلی و سیاست‌ها رویکرد این دولت معلوم نیست و باید صبر کنیم. این دولت قرار است که حاکمیت را نمایندگی کند، در چهار سال اول آقای احمدی‌نژاد هم این موضوع وجود داشت. به همین دلیل نباید این نشست را قضاوت کرد، باید صبر کنیم ببینیم افراد دیگر چه تصمیمی می‌گیرند.

یک سوال را الجزیره مطرح کرد که مترجم به شکل دیگری مطرح کرد و این کار خیلی بدی بود. این باعث شد که پاسخ آقای رئیسی به پاسخ سوال خبرنگار الجزیره نباشد. حداقل باید توجه شود که مترجمان نه به شکل سلیقه‌ای بلکه به شکل درست ترجمه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.