چرا روحانی به دیدار رئیسی، رییس جمهور منتخب رفت؟

این دیدار با توجه به اینکه منتخب ریاست‌جمهوری 1400، همزمان رئیس قوه قضائیه نیز هست، در دفتر ریاست قوه قضائیه برگزار شد که در همسایگی دفتر روحانی در ریاست‌جمهوری است.

اینکه رئیس‌جمهور فعلی به دیدار رئیس‌جمهور منتخب برود، یک رسم تشریفاتیِ سیاسی است که در همه دوره‌ها برگزار شده است. البته این دیدار، کاملاً خصوصی و پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

درهمین‌راستا، دیروز (شنبه ۲۹ خرداد) دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری که همواره عمدتاً متعلق به صداوسیما هستند، به ثبت این دیدار پرداختند و رئیس‌جمهورهای فعلی و منتخب نیز بعد از پایان جلسه، در مقابل خبرنگاران مطالبی را در خصوص دیدارشان بیان کردند.

مهم‌ترین موضوعی که در این رسم متعارف مورد گفتگو قرار می‌گیرد، تعیین نماینده رئیس‌جمهور منتخب و معرفی او به دولت مستقر است تا در راستای تعامل و همکاری، مقدمات روند انتفالی دولت برای بعد از مراسم تنفیذ صورت بگیرد.

در سال ۹۲ احمدی‌نژاد نیز بعد از آنکه اعلام شد روحانی رئیس‌جمهور منتخب است، ‌به دیدار او در دفترش واقع در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. غلامحسین الهام در این مهمانی، احمدی‌نژاد را همراهی می‌کرد. این دیدار هم کاملاً خصوصی و به دور از چشم رسانه‌ها بود.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 84 هم، سیدمحمد خاتمی به دیدار محمود احمدی‌نژاد رفت که در رقابت با هاشمی رفسنجانی در دور دوم توانسته بود عنوان رئیس‌ دولت نهم را به خود اختصاص بدهد.

خاتمی در آن روز ، بعد از جلسه با احمدی‌نژاد به خبرنگار صداوسیما گفته بود: «البته ریاست‌جمهوری همان‌طور که در حضورشان [احمدی‌نژاد]  هم گفتم مسئولیت بسیار سنگینی است و توقعات بسیار بالا است و باید به صبوری به مسئله نگاه بکنند... بسیاری از امور، مشترک است و نباید از صفر شروع شود.»

احمدی‌نژاد نیز گفته بود: «من هم علاقه‌مندم که از همه تجربیات جناب آقای خاتمی و گروه همراهشان به طور کامل استفاده بکنم در واقع یک امانتی است که ملت به ایشان سپرده و ایشان هم با رأی ملت به فرد بعدی می‌سپارند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.