عراقچی: به آخر مذاکرات برجام نزدیک شدیم اما...

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (یکشنبه) بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: دور ششم مذاکرات وین با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود پایان داد.

وی افزود: در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد،گفت: همه هیأت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشورها مورد تصمیم گیری واقع شود.

* متون به مقدار بسیار زیادی آماده است/  به اواخر کار نزدیک شدیم

به گزارش فارس، عراقچی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده، از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که (اختلافات) در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند.

وی افزود: مسیری زیادی را تا الان آماده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

عراقچی گفت: امیدوارم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرد ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

* خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم/ وزن مسائلی که حل شده بیشتر است

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: مواضع ما از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری نکرده و ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا، راستی آزمایی آنها و بعد بازگشت ایران به تعهداتش در برجام هستیم.

رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی گفت که وزن مسائلی که حل شده بیشتر است.

* درباره تفاهم فنی ایران و آژانس در تهران تصمیم گرفته می‌شود

به گزارش فارس، عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که سوم تیر ماه فرصت یک ماهه تفاهم فنی بین ایران و آژانس پایان می‌یابد و همچنین مباحث مورد گفت‌وگویش با رافائل گروسی مدیرکل آژانس در دیداری که با وی داشت و سرنوشت این تفاهم نیز اظهار داشت: گفت‌وگویی که با مدیرکل آژانس داشتم بسیار جامع بود، هم این موضوع را در برگرفت و هم موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و همین طور نحوه کمک آژانس به پیشرفت مذاکرات، بعضی جاها هست که برخی نکات فنی وجود دارد که توضیحات کارشناسی آژانس می‌تواند راهگشا باشد و همچنین درباره وظایفی که بعد از رسیدن به یک توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند، صحبت کردیم.

وی عنوان کرد که ملاقات جامع بسیار خوبی با مدیرکل آژانس داشته است.

معاون وزیر خارجه درباره تمدید تفاهم فنی بین ایران و آژانس نیز بیان کرد: درباره این موضوع بحث شد و این موضوع مهمی است که در تهران تصمیم گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم.

*  اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند به نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال می‌دهید دور آتی مذاکرات دور پایانی باشد و توافق حاصل شود؟ اظهار داشت: واقعا نمی‌توان گفت که دور آینده آیا دور پایانی خواهد بود یا نه ولی من امیدوارم که چنین باشد.

وی افزود: اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند به نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم، دور سختی خواهد بود.

* ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا توافقی که احتمالا حاصل خواهد شد در این دولت خواهد بود یا دولت جدید ایران، خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کردیم، حتما هم برای جناب آقای دکتر روحانی و هم جناب آقای دکتر رئیسی آن چه مهم است، این است که این منافع تامین شود. زمانش خیلی علی القاعده نباید اهمیتی داشته باشد، حتما هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است. به خاطر این‌که آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خودش را نشان دهد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی خود رسیده باشیم و منافع ملی و مواضع اصولی و قطعی نظام که دنبال آن هستیم، محقق شده باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و امیدوار هستیم که هر چه زودتر انجام شود، ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست، ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است.

*  نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم 

عراقچی در پاسخ به این سؤال که برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند ایران در مذاکرات وین به دنبال یک ضمانت کتبی از آمریکا برای عدم خروج از برجام و عدم اعمال تحریم‌هاست نیز گفت: طبیعی است که یکی از مباحث جدی ما در این مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن‌چه دولت آمریکا در قبال برجام انجام داده، بوده و هست و ما در این خصوص نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد آن‌چه دولت گذشته آمریکا انجام داد، یعنی اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام مجددا رخ نخواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: این خواسته طبیعی ماست و طبیعتا بدون این‌که چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست.این یکی از مباحث جدی ما بوده و به جاهایی در این خصوص رسیدیم، ولی از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع بندی ششمین دور مذاکرات وین در راستای احیای برجام عصر امروز (یکشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد.

این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طی آن روسای هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

روسای سایر هیأت‌ها نیز ضمن تایید پیشرفت‌های صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

براساس اعلام قبلی هیأت‌ها برای مشورت و تصمیم گیری به پایتخت‌ها بازمی‌گردند و البته هنوز مشخص نیست دور بعدی چه زمانی برگزار خواهد شد.

گفتنی است، دور ششم مذاکرات وین به منظور اخیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.