ادعای جدید دو دانشمند آمریکایی درباره کرونا

دو کارشناس آمریکایی به تازگی مدعی شده‌اند که ژنوم نادر کووید-۱۹ نشان می‌دهد که ویروس مسبب این بیماری در آزمایشگاهی در چین توسعه یافته است.

طی چند وقت اخیر، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه کروناویروس جدید از آزمایشگاهی در چین، بویژه موسسه ویروس‌شناسی ووهان به بیرون نشت کرده است، رو به افزایش بوده‌اند.

به گفته دکتر استفن کوای و ریچارد مولر، پاتوژن کووید-۱۹ دارای یک ردپای ژنتیکی است که هرگز در یک کروناویروس طبیعی دیده نشده است.

استفن کوای بنیانگذار شرکت زیست‌داروی Atossa Therapeutics و ریچارد مولر استاد فیزیک در دانشگاه کالیفرنیا برکلی است.

کوای و مولر به این نکته اشاره داشته‌اند که کووید-۱۹ دارای توالی ژنومی "CGG-CGG" است - به نام "CGG مضاعف" نیز شناخته می‌شود - که یکی از ۳۶ الگوی توالی است. CGG به ندرت در کلاس کروناویروس‌ها استفاده می‌شود.

در حقیقت، در کل کلاس کروناویروس‌ها که شامل ویروس CoV-۲ نیز می‌شود، ترکیب "CGG-CGG" به طور طبیعی هرگز یافت نشده است. این به معنای آن است که روش معمول ویروس‌ها برای کسب مهارت‌های جدید که به نام نوترکیبی شناخته می‌شود، نمی‌تواند در اینجا عمل کند. به گفته کارشناسان، یک ویروس به سادگی نمی‌تواند یک توالی را از ویروس دیگر بردارد، اگر آن توالی در هر ویروس دیگری وجود نداشته باشد.

از این‌رو افرادی که نظریه انتقال کووید از حیوان به انسان را مطرح می‌کنند باید توضیح دهند که چرا کروناویروس جدید زمانی که جهش یافته یا نوترکیبی را پشت سر گذاشته است، توالی CGG مضاعف، ترکیبی کمتر مطلوب برای خود را برداشته است.

این احتمال وجود دارد که این اتفاق طی جهش‌ها به طور تصادفی رخ داده باشد. اما این واقعیت که کروناویروس، با تمام احتمالات تصادفی خود، ترکیبی نادر و غیرطبیعی که توسط پژوهشگران انسانی استفاده شده را برداشته است، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که نظریه اصلی درباره منشا همه‌گیری کووید-۱۹ باید فرار آن از یک آزمایشگاه باشد.

مدرک دیگری که کارشناسان به آن اشاره داشته‌اند این است که پس از مقایسه با کروناویروس‌های مسئول سارس و مرس، تفاوت چشمگیری در تنوع ژنتیکی CoV-۲ مشاهده شده است.

طبیعی بودن منشا سارس و مرس تایید شده است و زمانی که ویروسی به انسان سرایت می‌کند، می‌دانیم که به سرعت تکامل می‌یابد تا زمانی که واگیردارترین اشکال آن مسلط شوند. با این وجود، کارشناسان مدعی هستند که کووید-۱۹ به این روش عمل نکرده است.

این ویروس در انسان‌ها به گونه‌ای ظاهر شد که از قبل خود را با یک نسخه فوق‌العاده واگیردار سازگار کرده بود. هیچ بهبود جدی در ویروس تا زمانی که چندین ماه بعد تغییری جزئی در انگلیس شناسایی شد، رخ نداد. این شرایط بی‌سابقه است و یک دوره طولانی سازگاری را پیش از گسترش عمومی ویروس نشان می‌دهد.

از دیگر ادعاهایی که درباره احتمال فرار کروناویروس جدید از آزمایشگاهی در چین مطرح شده‌اند می‌توان به اطلاعاتی اشاره کرد که نشان می‌دهند ارتش چین در سال ۲۰۱۹ آن هم فقط چندین ماه پیش از شیوع همه‌گیری کووید- ۱۹ در حال طراحی موش‌هایی با ریه‌های انسانی بوده است. این موش‌ها با استفاده از فناوری ویرایش دی‌ان‌ای کریسپر تولید شده و روند طراحی آنها در مقاله‌ای مربوط به آوریل سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده بود.

مجله مشهور ونتی فر طی یکی از بزرگ‌ترین تحقیقات خود نشان داد که مطالعه چینی‌ها حساسیت به SARS-CoV-۲، ویروسی که منجر به بیماری کووید- ۱۹ می‌شود را مورد بررسی قرار داده است.

اما در فوریه گذشته هفته‌نامه معروف لنست نامه‌ای از یک گروه ۲۷ نفره از دانشمندان برجسته بهداشت عمومی را منتشر کرد که نظریه انتشار ویروس از آزمایشگاه ووهان را رد می‌کرد: به اشتراک‌گذاری سریع، آشکار و شفاف داده‌ها به دنبال همه‌گیری هم‌اکنون توسط شایعات و اطلاعات غلط در معرض تهدید قرار گرفته است. ما در کنار هم هستیم تا تئوری‌های توطئه که نشان می‌دهند کووید- ۱۹ منشا غیر طبیعی دارد را به سختی محکوم کنیم.

همانطور که دیده می‌شود اخبار ضد و نقیضی در زمینه نشت آزمایشگاهی ویروس وجود دارد و نظرات متخصصین نیز بسیار با یکدیگر متفاوت است. Gilles Demaneuf دانشمند داده در اوکلند از سال ۲۰۰۴ چهار مورد نشت آزمایشگاهی مربوط به سارس که دو مورد از آنها در یکی از آزمایشگاه‌های برتر پکن اتفاق افتاده را کشف کرده است. رودولف دو مایستر، مدیر پروژه آزمایشگاهی مستقر در پاریس نیز فاش کرده که موسسه ویروس‌شناسی ووهان متشکل از تعداد زیادی آزمایشگاه کروناویروس است. اما تنها در یکی از آنها محققان ملزم به پوشیدن لباس‌های مخصوص تحت فشار با منبع اکسیژن مستقل هستند. سایر آزمایشگاه‌های موسسه ویروس‌شناسی دارای سطح ایمنی کمتری همچون BSL-۳ و  BSL-۲ هستند که نشریه ونتی فر آنها را از نظر سطوح محافظتی، مشابه تقریبا یک مطب دندانپزشکی آمریکایی توصیف می‌کند.

این مجله اشاره می‌کند که تئوری نشت آزمایشگاهی برای نخستین بار توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین آن هم در اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ مطرح شد. ماه بعد دو دانشمند به نام‌های بوتائو شیائو و لی شیائو که در دانشگاه‌های جداگانه‌ای در ووهان کار می‌کردند، از طریق تالیف یک پیش‌مقاله به انتشار تئوری نشت ویروس پرداختند. مطالعه آنها توسط بنیاد ملی علوم طبیعی چین پشتیبانی شده بود. آنها نوشته‌اند: ما اطراف بازار غذاهای دریایی را زیر نظر گرفتیم و دو آزمایشگاه را شناسایی کردیم که روی کروناویروس خفاشی تحقیق می‌کردند. آنها خاطرنشان کردند که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ووهان که به واسطه جمع‌آوری بیش از ۶۰۰ نمونه خفاش به شهرت بالایی رسیده، فقط ۲۸۰ متر از بازار غذاهای دریایی هوانان فاصله دارد. مرکز دیگر که ۱۲ کیلومتر دورتر واقع شده، همان موسسه ویروس‌شناسی ووهان است!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.